הנגבי: הממשלה תסדיר מאחזים לא מאושרים ביהודה ושומרון

השר לענייני התיישבות אמר כי סיכם עם השר מיכאל ביטון מכחול לבן הצעת החלטה משותפת שתובא לממשלה במטרה לקדם את כל המהלכים החוקיים שיביאו להסדרת ההתיישבות הצעירה • תמר זנדברג: "הליכוד מתכוון לסדר רישיון לגנוב ולהתיר בחוק את המערב הפרוע בשטחים, וכמה לא מפתיע שזה בשיתוף כחול לבן"

השר צחי הנגבי / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
השר צחי הנגבי / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

השר לענייני התיישבות צחי הנגבי הודיע הערב (ד') בכנסת על מהלך להסדרה של לפחות חלק מהמאחזים הלא מאושרים ביהודה ושומרון.

במענה להצעה לסדר בנושא הסדרת ההתיישבות של חברי הכנסת אבי דיכטר, אופיר סופר ומשה ארבל אמר הנגבי: "השר מיכאל ביטון ואני סיכמנו שנגבש יחד הצעת החלטה משותפת שתובא לממשלה במטרה לקדם את כל המהלכים החוקיים שיביאו להסדרת ההתיישבות הצעירה. נקדם את המהלכים החוקיים הנדרשים להסדרה. לאחר 20 שנים שבהן החלוצים הנפלאים הללו פעלו עבור כולנו, הגיע זמן שנפעל גם עבורם".

הנגבי הדגיש שהצעד הוא על דעת ראש הממשלה, ומדבריו ניתן היה להבין שגם על דעת כחול לבן שכן המהלך יעשה במשותף עם השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון. לפי הנגבי חוות הדעת של היועצים המשפטיים הייתה כי כדי לאפשר את הסדרת תנאי מחיה נורמטיביים לישובים אלה, יש לקבל החלטת ממשלה שתגדיר ישובים אלה כישובים בשלבי הסדרה.

מועצת יש"ע כוללת כ-120 ישובים/מאחזים כאלה. מהם 12 ישובים קיימים מבוססים בני עשרות עד משפחות ומאות תושבים, שבהם תשתית יציבה יחסית אך הם נדרשים לאישור סופי בממשלה, דוגמת האישור שניתן לישוב מבואות יריחו ימים לפני הבחירות השניות בספטמבר 2019. ביניהם גם עשיאל בהר חברון, חוות גלעד ונופי נחמיה בשומרון ועוד.

הקבוצה השנייה מונה קרוב ל-60 מאחזים. מדובר בנקודות ישוב קטנות, רובן חקלאיות, הקרובות להתנחלויות ותיקות ברובן, בהם חיות בין שתי משפחות לעשרות בודדות. הקבוצה השלישית, פחות מ-50 מאחזים קטנטנים, המונים לעיתים צריף בודד, בדרך כלל על גבעות לא רחוק מישובים או מאחזים מבוססים יותר, כאלה שנועדו לתקוע יתד והתיישבות עתידית והרחבת שטחי שיפוט של ההתנחלויות.

המהלך בממשלה אמור לאפשר מתן שירותים בסיסיים של חיבור לחשמל, מים ואינטרנט לישובים שישי סיכוי רב להכשרתם החוקית בידי הממשלה. במשרד הביטחון ובמנהל האזרחי המופקד על תכנון ואישור הישובים, שוקדים על הכנת הרשימות והקביעה איזה מהישובים יזכה להיכלל ברשימה המדוברת, וכאן צפוי להיות מאבק לא קטן בין מועצת יש"ע וחברי הכנסת תומכיה לבין משרד הביטחון, על גודל הרשימה ואמות המידה לקביעתה.

ממועצת יש"ע נמסר: "זוהי בשורה משמחת לכל מי שההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן קרובה לליבו. שנים רבות שמאות משפחות אשר גרות בהתיישבות הצעירה אינן יכולות ליהנות מהדברים הבסיסיים ביותר - מים זורמים, חשמל סדיר, אינטרנט ותקשורת ומרכיבי ביטחון.
"אנו מברכים על ההודעה המשמעותית של השר הנגבי, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר מיכאל ביטון, ומצפים לראות את החלטת הממשלה מאושרת בהקדם ומתקדמת לפסים מעשיים. אנו עובדים יחד עם צוותי העבודה לקידום התכניות להסדרת היישובים הצעירים".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה כי "הליכוד מתכוון לסדר רישיון לגנוב ולהתיר בחוק את המערב הפרוע בשטחים, וכמה לא מפתיע שזה בשיתוף כחול לבן, שלא יזהו את הערכים של המצביעים שלהם גם אם יתקלו בהם חזיתית. במקום לנצל את התנופה ביחסים עם מדינות ערב לטובת נורמליזציה עם השכנים שלנו, בוחרים בממשלה להתחנף למתנחלים בשביל קרב פוליטי עם בנט ועל הדרך לפגוע אנושות במדינת ישראל".