ההמבורגר מהצומח של סבוריט הגיע לבורסה ומילניום פוד-טק וליאו ליידרמן בין המרוויחים

סבוריט, העוסקת בפיתוח תחליפי בשר, השלימה גיוס הון בהיקף של קצת יותר מ-40 מיליון שקל • סבוריט ביצעה את הגיוס לפי שווי חברה של כ-210 מיליון שקל "אחרי הכסף"

מייסדי סבוריט: מימין: פרופ' עודד שוסיוב, רחלי ויזמן, פרופ' עידו ברסלבסקי  / צילום: שרון בירון
מייסדי סבוריט: מימין: פרופ' עודד שוסיוב, רחלי ויזמן, פרופ' עידו ברסלבסקי / צילום: שרון בירון

בין רצף הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) האינטנסיבי של שלל החברות החדשות המגיעות להיסחר בבורסה בתל-אביב, האחרונה שהשלימה גיוס הון בהיקף של קצת יותר מ-40 מיליון שקל (כ-13 מיליון דולר), היא חברת הפוד-טק סבוריט, העוסקת בפיתוח תחליפי בשר.

סבוריט (SavorEat) שדיווחה על ביקושי יתר בהנפקה שהובילה לאומי פרטנרס, ביצעה את הגיוס לפי שווי חברה של כ-210 מיליון שקל (כ-60 מיליון דולר) "אחרי הכסף".

בין בעלי העניין בסבוריט, מי שצפויה ליהנות מרווח נאה (על הנייר) של כ-22 מיליון שקל בעקבות מהלך ההנפקה היא חברת פוד-טק אחרת: השותפות מילניום פוד-טק, שבשליטת יוסי תמר ושי יצחק ליאור, ושהגיעה בעצמה לבורסה רק לפני כארבעה חודשים.

לפי העדכון של מילניום בנושא, עד הנפקתה של סבוריט היא השקיעה בה קרוב ל-9 מיליון שקל, ולאחר ההנפקה החזקותיה בסבוריט יעמדו על קצת יותר מ-14% מההון, שערכן עומד על כ-30 מיליון שקל, בהתאם לשוויה של סבוריט בהנפקה.

יחידות ההשתתפות של מילניום פוד-טק, שהחלו להיסחר בחודש יולי האחרון אחרי גיוס של כ-26 מיליון שקל שהשלימה השותפות, הגיבו להודעת השותפות בטיפוס דו-יומי של כ-10% והם משקפים לשותפות שווי של יותר מ-50 מיליון שקל.

הסכם ראשון להשקעה של מילניום פוד-טק בסבוריט, בהיקף של קרוב ל-2 מיליון דולר, נחתם בחודש יוני האחרון, לפי שווי חברה של 7 מיליון דולר "לפני הכסף", ובחודש שעבר החליטה מילניום להשקיע בסבוריט 750 אלף דולר נוספים, הפעם לפי שווי חברה של 13 מיליון דולר "לפני הכסף".

עוד בין מי שמרווחים "על הנייר" מהשקעה מוקדמת בסבוריט הם בתי ההשקעות מור ומיטב דש, שהשקיעו בסבוריט טרם הנפקתה בשתי הזדמנויות סכום מצרפי של כ-3 מיליון דולר, תחילה בחודש יולי לפי שווי חברה של 13 מיליון דולר "לפני הכסף" ובהמשך באוקטובר לפי שווי חברה של 35 מיליון דולר "לפני הכסף". מור ומיטב דש גם לקחו חלק בהנפקתה של סבוריט, בהשקעה של כ-1-1.2 מיליון דולר כל אחד. המשקיע הבולט בהנפקה היה פסגות, עם סכום של כ-7 מיליון דולר.

שם בולט נוסף שנמנה עם המשקיעים בסבוריט טרם הנפקתה הוא הפרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, שבשנה שעברה השקיע בחברה 80 אלף דולר.

סבוריט נוסדה על-ידי המנכ"לית רחלי ויזמן והפרופסורים עודד שוסיוב ועידו ברסלבסקי, והיא מגדירה עצמה כחברת הזנק, "אשר מפתחת מערכת לייצור סוגים שונים של תחליפי בשר מבוססי רכיבים צמחיים שיעניקו לצרכן חווית אכילה שדומה (בטעם ובמרקם) ככל שניתן לאכילת בשר שמקורו מן החי". המוצר הראשון שסבוריט מתמקדת בפיתוחו הוא המבורגר מהצומח.

לפי סבוריט, שהחלה בפעילות בשנה שעברה, המערכת שהיא מפתחת "כוללת רובוט חכם, המכונה רובוט-שף, המאפשר ייצור תחליפי בשר באמצעות הדפסה בתלת-ממד ובישול המוצר (לרבות צלייה וטיגון) מיד בתום תהליך הייצור באמצעות יחידת חימום אינטגרלית".

בסבוריט מעריכים כי ההשקעה הנדרשת לפיתוח מערכת הרובוט-שף שלה לייצור המבורגרים תגיע לכ-2.5 מיליון דולר בשנה הקרובה, והיא מסמנת כאבן דרך לשנה זו השלמת פיתוח גרסה מתקדמת של המערכת וביצוע פיילוט ראשון ברשת ההמבורגרים BBB.

מלבד סבוריט, חברה נוספת בה השקיעה מילניום באחרונה היא פיטולון, העוסקת "במחקר ופיתוח של צבעי מאכל טבעיים בספקטרום נרחב (צהוב עד סגול) לתעשיית המזון", ואשר מוצרי הצבע שלה, לפי מילניום "מתאימים למגוון רחב של מוצרי מזון".

בעלי השליטה בשותף הכללי של מילניום פוד-טק הם שני פעילי שוק ההון יוסי תמר ושי יצחק ליאור, המחזיקים גם בשותף הכללי של שותפות סמארט-אגרו. פעילות סמארט-אגרו מתרכזת במו"פ בתחום האגרו-טק (המשלב חקלאות וטכנולוגיה) והיא החלה להיסחר בשבועות האחרונים בבורסה המקומית אחרי שהשלימה גיוס של כ-26 מיליון שקל.

בשנים האחרונות התפתחה משמעותית פעילות החדשנות הטכנולוגית בישראל בתחומי המזון והחקלאות, הנקראים יחד אגרו-פודטק, וחברות מהענף החלו גם להגיע לבורסה, וכחלק מכך גם כמה העוסקות בתחום תחליפי הבשר. עוד לפני סבוריט ומילניום פוד-טק, בתחילת השנה הצטרפה לבורסה חברת מיט-טק, העוסקת גם היא בפיתוח תחליפי בשר, וניתן להעריך כי אליהן יצטרפו בהמשך חברות נוספות.