הבורסה בת"א | סיקור שוטף

סגירה שלילית בת"א בהובלת מדד הבנקים; כלל ביטוח זינקה ב-7.7%

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1% • האוצר צופה התאוששות מהירה של המשק ממשבר הקורונה • בזק בלטה בירידה חדה, אורמד מטפסת ב-8%

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:34

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות בהובלת מדד הבנקים שצנח ב-2.5%. מדד ת"א 35 איבד 1.14%, ת"א 90 ירד בשיעור דומה.

דלק בלטה בעלייה של 5.5% בניגוד למגמה בשוק. כלל ביטוח זינקה ב-7.7%.

מחזור המסחר הסתכם ב-2.7 מיליארד שקל. 

16:50

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות של כ-1% במדדים המובילים על רקע סיום עונת הדוחות לרבעון השלישי. כלל ביטוח מזנקת ב-6%, דלק  עולה וממשיכה את המגמה מהימים האחרונים, אורמד מטפסת ב-8%. מנגד, בזק בולטת בירידה של יותר מ-5%.

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.1%. זאת, בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים בשוק.

משרד האוצר עדכן את תחזית הצמיחה לפיה התוצר יתכווץ ב-2020 ב-4.2%, ואילו ב-2021 יצמח התוצר ב-4.5%. לפי התחזית הקודמת מספטמבר באוצר העריכו כי התוצר יתכווץ השנה ב-5.1% ויצמח ב-5.4% בשנה הבאה.

15:05

ירידות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג בכ-1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל. 

ירידות בולטות רושמות מניות נורסטאר , אקסל , ביו ויו ושב"א (לאחר שפרסמה אתמול דוחות). 

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, מגיב לפרסום דו"חות כלל ביטוח: "אין חולק, הרווחיות של כלל ביטוח ברבעון האחרון גבוהה וחריגה, אבל לנתון הזה אין משמעות רבה מבחינת כדאיות ההשקעה, שכן זו נקבעת על פי מה שמגלם בתוכו מחיר המניה. וכאן המסקנה נראית לנו ברורה: איך שלא מסובבים את הדברים, גם אם נוקטים צעדי שמרנות משמעותיים, המניה פשוט זולה. האריתמטיקה פשוטה, שהרי על פי מכפיל ההון הנוכחי, כלל ביטוח אמורה לייצר לאורך זמן תשואה על ההון של 5%-4% בממוצע, כך שזה לא רק הרבה מתחת לפוטנציאל של החברה, זה גם נמוך משמעותית מהרמה השוטפת הנוכחית שהיא מציגה".

13:15

הדולר נחלש ב-0.3% ונסחר סביב 3.309 שקלים, האירו מתחזק בכ-0.2% לרמה של 3.965 שקלים. 

האנליסט רז דומב מלידר שוקי הון כותב היום בעקבות דוחות אשטרום כי "אנו מתרשמים לחיוב מפעילותה של הנהלת החברה, לרבות בהובלת הקבוצה למומנטום עסקי חיובי, שכולל שיפור עקבי בתוצאות וכן מהשלמת הרכישה של אשטרום נכסים. 
חשוב לציין כי השלמת המהלך לרכישת אשטרום נכסים עשויה להוביל את החברה לכניסה למדד 35, דבר אשר עשוי לתרום למיצובה של החברה ואף לתמוך בתמחור המניה ואג"ח שלה. להערכתנו, אשטרום נסחרת ברמת מכפילים אטרקטיבית ביחס לחברות דומות בסקטור ואנו ממליצים על החברה בקניה, במחיר יעד של 65 שקל למניה".

מניית אורמד  מזנקת ב-60% במחזור ענק ומשלימה עלייה של 170% בארבעה ימי מסחר. 

11:10

נמשכות הירידות בת"א, במקביל למגמה שלילית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. 

האנליסט יהונתן שוחט מלידר שוקי הון מציין, בסקירה שפרסם, כי "להערכתנו, בשבועות האחרונים נרשם שיפור משמעותי בסביבה העסקית של קבוצת דלק, שבא ליידי ביטוי בגידול בביקוש לגז טבעי ממדינות האזור ועלייה במחיר הנפט. אנו מניחים כי השיפור בסביבה העסקית חיובי לקבוצת דלק, וביחד עם מהלכים משמעותיים נוספים שביצעה החברה בשנה האחרונה, בהובלת מנכ"ל החברה, עידן וולס, מצבה התזרימי ויכולת החזר החוב שלה השתפרו באופן מרשים".

"כמובן שעדיין קיימים אתגרים, בעיקר אם נראה שינוי מגמה במחירי האנרגיה. אולם, אין ספק שמצב הקבוצה השתפר משמעותית ביחס למצבה בשיא משבר האנרגיה בעולם, כאשר עליית מדרגה נוספת במחירי הנפט והגז, והמשך ביצוע מהלכים נכונים של הנהלת החברה, עשויים להביא אותה לחוף מבטחים. בשורה התחתונה, אנחנו מתרשמים לחיוב מהאופן בו הנהלת קבוצת דלק פעלה בתקופה האחרונה, תוך הוצאה לפועל של עסקאות מורכבות, על מנת לשפר את היציבות הפיננסית של החברה, להגדיל את הנזילות ולפעול להקטנת החוב. מודל ה- NAV גוזר לקבוצת דלק אפסייד של כ-64% ביחס לשווי השוק נכון להיום", כותב שוחט.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה שלילית, כשמדד ת"א 35 נסוג בכ-1% ומדד ת"א 90 רושם ירידה של כ-0.3%.

מניית קבוצת דלק  ממשיכה קדימה, עולה בעוד 6% ומשלימה התקדמות של 82% בחודש האחרון. 

עליות בולטות נרשמות גם ברמי לוי, רציו, כלל ביטוח ואפי נכסים. 

מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, מציין לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום כי "בנק ישראל אימץ כבר כמעט את כל הצעדים המרחיבים שנוקטים בנקים מרכזיים בעולם, ובכלל זה הלוואות לבנקים מסחריים בריבית שלילית בדומה לאירופה (TLTRO). בנסיבות הנוכחיות היכולת של המדיניות המוניטרית להשפיע על הפעילות הריאלית היא מוגבלת, שכן הנזילות בשוק גבוהה מאוד ומרווחי האשראי נמוכים. הפחתת הריבית לרמה של 0% היא עדיין אפשרית, אולם כי כפי שציינו בעבר - הצעד לא יגרום למשקיעים להעדיף השקעות במט"ח. אנו מעריכים כי לא צפויים שינויים נוספים במדיניות המוניטרית בתקופה הקרובה, אלא המשך שימוש בכלים הנוכחיים של רכישות מט"ח ואג"ח ממשלתיות".

09:20

חברת רמי לוי  דיווחה הבוקר כי ההכנסות ברבעון השלישי צמחו בכ-8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-1.66 מיליארד שקל - הודות לעלייה של 6.3% בפדיון חנויות זהות ופתיחת שני סניפים חדשים. הרווח הנקי ברבעון הוכפל לכ-48 מיליון שקל בעקבות הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות. 

כלל ביטוח  דיווחה הבוקר על רווח כולל של כ-261 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת הפסד של כ-259 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

בשוק המטבעות רושם הבוקר הדולר ירידה של כ-0.1% ונסחר סביב 3.316 שקלים ואילו האירו מתחזק בכ-0.3% סביב 3.967 שקלים. 

08:25

קבוצת אשטרום  סיימה את הרבעון השלישי לשנת 2020 עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של כ-95.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-120 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לפתיחה שלילית

יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה שלילית. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות של 0.5%-0.7% במדדי המניות המובילים. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל. עליות בולטות רשמו מניות אפי נכסים, קבוצת דלק, אופקו, לייבפרסון, קמטק, אפולו ודלק קידוחים. מנגד, כלל ביטוח בלטה בירידה  של 6.6% לקראת פרסום דוחותיה היום.

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות של 0.3%-0.6%. 

2. בנק ישראל יפרסם את הודעת הריבית

בנק ישראל יפרסם היום ב-16:00 את הודעת הריבית ויעדכן את התחזית הכלכלית שלו. זו תהייה ההודעה המתוכננת האחרונה של 2020.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין לקראת ההודעה כי "להערכתי הפעם תהייה ההודעה חיובית יותר מקודמותיה ובנק ישראל ישדר כי לעת הזו, אין לחץ מבחינתו לנקוט מדיניות מרחיבה יותר. אז על מה יושם דגש? בהמשך למתווה הפיסקלי שהציג בנק ישראל בשבוע שעבר, סביר להניח כי הנושא יתפוס מקום משמעותי בהודעה ובדברי הנגיד ירון. יש צורך במדיניות פיסקלית ברורה יותר כדי שההרחבה המוניטרית האגרסיבית תוכל להימשך. זאת, במיוחד לנוכח הסיכוי הגדל והולך לבחירות".

בנוסף, הוא מציין, "תהייה לבנק ישראל הזדמנות להבהיר מילולית אם פניו לריבית אפסית לפחות לשנה-שנתיים הבאות, כפי שאותתו, בדרכים שונות, ה-Fed ובנקים מרכזיים נוספים. כפי שהדברים נראים כעת, לא תהייה להודעת הריבית של היום השפעה של ממש על שוקי איגרות החוב. אולם, לנוכח ההתפתחויות בשוק המט"ח, יהיה מעניין יותר לראות את התגובה שם".

3. עונת הדוחות מגיעה לקיצה

עונת הדוחות לרבעון השלישי של 2020 מגיעה היום לקיצה. בין השאר יפרסמו היום תוצאות פתאל החזקות  וכלל ביטוח.

שיכון ובינוי  דיווחה הבוקר על הפסד נקי של כ-24 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת הפסד של כ-62 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

4. באוצר צופים התאוששות מהירה של המשק

משרד האוצר צופה התאוששות מהירה של המשק ממשבר הקורונה בשנת 2021, כך עולה מהצעת תקציב 2021 שתוצג היום לראש הממשלה בנימין נתניהו ומחרתיים לראש הממשלה החליפי בני גנץ. לאחר שיקבלו את הערותיהם של נתניהו וגנץ מקווים באוצר להניח את הצעת התקציב לאישור הממשלה באמצע החודש בהתאם ללוח הזמנים שקבע שר האוצר ישראל כ"ץ. אם הממשלה תאשר את התקציב כמתוכנן ניתן יהיה לסיים את הליכי החקיקה בכנסת עד אמצע חודש פברואר.

תחזית האוצר ל-2021 צופה צמיחה חזקה יחסית של כ-5% בשנה הבאה לאחר התכווצות בשיעור דומה (של כ-5%) בשנת 2020. מדובר בתחזית קרובה מאד לצמיחה שצפה בנק ישראל במסגרת התרחיש האופטימי שלו.

5. האם הדולר יצנח מתחת ל-3.30 שקלים?

ולסיום, לאחר ההתחזקות של השקל מול הדולר בשבועות האחרונים ממשיכים כלכלני בנק הפועלים להעריך, בסקירתם השבועית, כי לחצי הייסוף בטווח הקצר משקפים בעיקר את עליות השערים במדדי המניות בארה"ב, שמגדילים את צרכי הגידור של המשקיעים המוסדיים. "ניתן לראות שהמשקיעים המוסדיים הגדילו חשיפה למט"ח בחודשים האחרונים מרמה של 14.1% בחודש מרץ לרמה של 17.7% בספטמבר, וזאת דווקא בתקופה שמחירי הגידור ירדו באופן ניכר. כלומר, הרגישות שלהם לפערי הריבית ומחירי הגידור הנגזרים מהם היא נמוכה. החלטתם להגדיל חשיפה נבעה אולי מההערכה שהשקל כבר התחזק מספיק".

"בד בבד יצוא הסחורות והשירותים עולה בתקופת הקורונה, והעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים גדל. לחצי הייסוף יקטנו כשהמשק יפתח לחלוטין ונראה יציאה של ישראלים לחו"ל וכן עלייה בייבוא. בנק ישראל צפוי להערכתנו להגביר את קצב רכישות המט"ח על מנת למתן את מגמת הייסוף, עד שישתנו כאמור תנאי הרקע האלו", מציינים בהפועלים.