נתניהו הגיש בקשה לביטול כתב האישום נגדו: "הצטברות פגמים חמורים"

סנגורי רה"מ הגישו בקשה בת 174 עמודים בה הם טוענים לפגמים רבים בניהול החקירה • בין היתר מפרטים הסנגורים הדלפות, איומים על עדים, אכיפה בררנית ומהלכי חקירה פסולים נוספים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

סנגורי ראש הממשלה בנימין נתניהו הגישו במסגרת הליך הבקשות המקדמיות בקשה לביטול כתב האישום נגד נתניהו.

בבקשה המפורטת, הכוללת 174 עמודים, מבקשים הסנגורים לטעון לפגמים רבים וחמורים בניהול החקירה ובהגשת כתב האישום נגד נתניהו. לטענת עורכי הדין בעז בן-צור ועמית חדד, חקירה זו זוהמה באמצעות הדלפות ופרסומים תדירים, חוזרים ונשנים, של חומרי חקירה בכלי התקשורת. לטענתם, הדלפות ופרסומים אלה בוצעו - למאותיהם ובהיקף חסר תקדים - עוד טרם חומרי החקירה הועברו לנאשמים.

הסנגורים מלינים על כך שהדלפות אלה לא נחקרו ולא טופלו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, שסירב לעשות כן.

עוד נטען כי "החוקרים ביצעו מהלכי חקירה פסולים וחמורים מאין כמותם; עדים אוימו על-מנת למסור גרסאות בהן חפצו החוקרים: על-ידי איומים בפגיעה בקשר עם משפחתם ועם ילדיהם; על-ידי שלילת זכויות, הטרדות, צעקות, סירוב לכתוב את גרסאותיהם ועוד כהנה וכהנה. אמצעים פסולים אלה, שבהם נעשה שימוש חוזר במהלך החקירות, מקומם לא יכירנו במדינה דמוקרטית שומרת חוק המקדשת זכויות אדם".

לטענת סנגורי ראש הממשלה, כל כיוון חקירה שלא התיישב עם התזה המפלילה - נזנח. לדבריהם, שוב ושוב השתיקו חוקרים נחקרים שביקשו להשמיע גרסאות מזכות, ושוב ושוב אטמו החוקרים את אוזניהם מפני חקירה ובחינה של כיווני חקירה שלא התיישבו עם התוצאה אליה רצו להגיע, תוך שבחלק מן המקרים הם מסרבים לקבל ולאסוף מסמכים רשמיים חד-משמעיים העומדים בניגוד לתזת האישום.

לטענת הסנגורים, עסקינן באכיפה בררנית מובהקת ובוטה: "אכיפה בררנית זאת אינה מתבטאת רק באפליית הנאשמים לעומת מקרים אחרים ודומים שחלקם כלל לא נחקרו. ונדגיש: המבקש עומד על כך שלא היה מקום להעמיד לדין גורם כלשהו ביחס למסכת המתוארת בכתב האישום. אולם משעה שהתקבלה ההחלטה - השגויה - על העמדה לדין, לא יכולה הייתה המאשימה לנהוג באכיפה בררנית. היא לא יכולה הייתה לבחור, ללא צידוק שבדין, לפטור מעורבים בתיק זה".

סנגורי נתניהו מתייחסים לחשיפת גלובס כי היועמ"ש החליט שלא להעמיד לדין את התאגידים בתיק 2000 ובתיק 4000, אך בתיק בזק יועמדו לדין חברות יורוקום.

עוד נכתב כי "ראש היחידה החוקרת טען כי ראש הממשלה שלח קצינה להתלונן נגדו בגין הטרדה מינית - טענה שאין ולא היה לה בסיס כלשהו, וזאת אף כעולה מפסיקת בית המשפט העליון בעניין. מפכ"ל המשטרה נטע בלב החוקרים את הסברה כאילו ראש הממשלה שלח חוקרים פרטיים להתחקות אחריהם, וגם זו הוכחה כבדיה חסרת שחר".

לדברי הסנגורים, "על רקע של שקרים ובדיות אלה - התנהלה חקירה במדינת ישראל. זוהי מציאות כואבת - אך זוהי המציאות".

פרקליטי ראש הממשלה, עורכי הדין בן-צור וחדד, מסרו עם הגשת הבקשה: "היום הוגשה לבית המשפט בקשה לביטול כתב האישום. הבקשה מפרטת שורה ארוכה של כשלים ופגמים חמורים במהלך הליך החקירה בעניינו של ראש הממשלה.

"מדובר במהלכי חקירה פסולים בתכלית, בהדלפות אינסופיות - מאות במספר של חומרי חקירה, בניגוד לדין, ועריכת משפט פומבי בתקשורת לפני תחילת המשפט. הגשנו מסמך מפורט שכולל עשרות דוגמאות לפעולות חקירה פסולות, איום על עדים, שימוש בחייהם האישיים כדי לחקור אותם, השתקת עדים, אכיפה בררנית, התעלמות מראיות מזכות ופעולות חריגות נוספות. מדובר באירוע חסר תקדים. במקום לחקור עבירה - חקרו אדם והמציאו עבירה.

"מעשים חמורים אלה אינם מקובלים באף מקרה, על אחת כמה וכמה כלפי ראש ממשלה. במדינה מתוקנת על רשויות האכיפה להקפיד על עקרונות של צדק והגינות גם במהלך חקירה. לטעמנו, ההצטברות הכוללת של הפגמים החמורים צריכה להוליך למסקנה של ביטול כתב האישום״.

מהפרקליטות נמסר: "ההגנה הגישה היום טענות ובקשות בתיקי האלפים במסגרת שלב הטענות המקדמיות ובהמשך להחלטת בית המשפט. מרבית הטענות, כפי שפורסמו בהודעה מטעם הסנגורים לתקשורת, הן טענות מוכרות, שכבר הועלו בשלבים קודמים של ההליך ונבחנו על-ידי התביעה.

"התביעה תבחן את מכלול הטענות ותגיב באופן מסודר לבית המשפט בהתאם ללוח הזמנים שנקבע. יובהר כי ההגנה ביקשה להכריע בבקשות רק לאחר שמיעת הראיות ולא כעת. מיד לאחר הגשת תשובת התביעה, קבוע דיון בנושא בבית המשפט". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הם בעיצומם. נתניהו מכחיש בתוקף את המיוחס לו בכתב האישום שהגיש היועמ"ש, ועומדת לו חזקת החפות.