נתניהו: הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות

רה"מ מסר הצהרה מיוחדת בפתח ישיבת סיעת הליכוד בנושא הבחירות • ההודעה של נתניהו נמסרה לאחר שבכחול לבן הודיעו כי בכוונתם לקדם חבילת חוקים בנושא דת ומדינה כבר ביום רביעי הקרוב, וכשעל הפרק האפשרות להצביע בעד הפלת הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר היום (ב') בצהריים הצהרה מיוחדת בפתח ישיבת סיעת הליכוד בנושא הבחירות. לדברי נתניהו, "ביום רביעי האופוזיציה תנסה לגרור את מדינת ישראל לבחירות מיותרות. הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות. אחדות כדי שנביא חיסונים לכל אזרחי ישראל, אחדות כדי שנמשיך עד מתן החיסונים להיאבק בנחישות בקורונה, אחדות כדי שנגיש עוד סיוע כלכלי לעסקים, לעצמאיים, לאזרחים. אחדות, כדי שנמשיך לשמור על הביטחון ואחדות כדי שנחתום על עוד הסכמי שלום.
"אלו המשימות שלנו ואנחנו צריכים לעשות אותן יחד. אזרחי ישראל זקוקים לממשלה שפועלת לא למען בחירות, לא למען פוליטיקה, אלא למענם - למען כל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל. למען אחדות".

ההודעה של נתניהו נמסרה לאחר שבכחול לבן הודיעו כי בכוונתם לקדם חבילת חוקים בנושא דת ומדינה כבר ביום רביעי הקרוב, וכשעל הפרק האפשרות להצביע בעד הפלת הממשלה באותו היום.

מאז תחילת השבוע מאיימים גורמים בכחול לבן כי בכוונתם לתמוך בהצעת פיזור הכנסת של יאיר לפיד שתעלה להצבעה ביום רביעי, אם נתניהו לא יוביל לפשרה משמעותית בנושא אישור תקציב 2021. היום נוסף לאיום הזה גם פרסום חבילת החוקים הבעייתית לימין ולדתיים: חוק יסוד השוויון, חוק הפונדקאות וחוק יסוד מגילת העצמאות, שבכוונת כחול לבן להצביע עליהם ללא התיאום הקואליציוני המתבקש.

בהצעת חוק יסוד השוויון מבקשים בכחול לבן לעדכן בחוק כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על אפליה. הצעת החוק הוגשה על-ידי חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיכל ונש-קוטלר, עינב קאבלה ותהלה פרידמן. בחוק פונדקאות של איתן גינזבורג מוצע להרחיב באופן שוויוני את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, להרחיב את מעגל הנשים שיכולות לשמש כפונדקאיות ולהסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל רק באמצעות חברות תיווך שיוכרו על-ידי שרי הבריאות והמשפטים, וכן הקמת וועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לשרים בנוגע לחברות התיווך כאמור ולאשר מרפאות מחוץ לישראל אשר במסגרתן נעשה הליך פונדקאות לתושבי ישראל.

בעוד שני החוקים הראשונים בעייתיים בעיקר עבור חברי הכנסת החרדים, החוק השלישי לעומתי לליכוד בעיקר ולחוק יסוד הלאום שעבר בממשלה הקודמת. על-פי חוק יסוד מגילת העצמאות תעוגן החובה לפרש את מכלול החקיקה הישראלית, לרבות חוקי יסוד אחרים, לאור הכרזת העצמאות כחובה פרשנית חוקתית, מה שיבטיח את מעמדה של הכרזת העצמאות כמקור השראה מחייב לפרשנות המשפט הישראלי כולו. הצעת החוק הוגשה על-ידי חברי הכנסת מיכל וונש-קוטלר, איתן גינזבורג, עינב קאבלה ותהלה פרידמן.

בכחול לבן מהמרים למעשה על "כל הקופה" מול נתניהו מתוך תחושה שאין להם מה להפסיד עוד, ובחירות הן עניין סופי, וכעת הם מנסים לשלוט רק בתפאורת היציאה אליהן. נתניהו, לעומת זאת, שהעדיף את קידום תקציב 2020 ודחיית היציאה לבחירות למועד מאוחר יותר - יידרש היום להציב אולטימטום משלו לכחול לבן או להודיע: הבחירות כבר כאן.

מוקדם יותר, בישיבת סיעת יש עתיד אמר יו"ר הסיעה יאיר לפיד כי "אם כחול לבן יעשו את הדבר הנכון, בעוד 48 שעות הממשלה תלך הביתה, וישראל תצא לדרך חדשה. אני קורא מפה למפלגת כחול לבן: מה שהיה היה. בואו נעשה יחד את הדבר הנכון. הגיע הזמן שתפסיקו להיות משתפי הפעולה של נתניהו. היו לכם כוונות טובות, זה לא הצליח. עכשיו צריך לתקן".

עוד אמר לפיד כי "אתם לא יושבים בממשלת אחדות, אלא בממשלה מנופחת ומושחתת שגורמת נזק אדיר לכלכלת ישראל. אנחנו צריכים ממשלה שתעבוד בשביל אזרחי ישראל. שתקום בבוקר בשביל לאחד את הישראלים ולבנות מחדש את הכלכלה. במקום לעבוד בשביל נתניהו אנחנו צריכים ממשלה וכנסת שהציבור יאמין להם. בשביל לבנות את הכלכלה אנחנו צריכים להחזיר את האמון. במקום נתניהו, אנחנו מציעים הנהגה שאפשר לסמוך עליה".

בישיבת סיעת ישראל ביתנו התייחס יו"ר הסיעה אביגדור ליברמן לחוקי כחול לבן שבדרך ותקף את מפלגתו של גנץ. "מדובר במסך עשן בלבד. גנץ לא מתכוון באמת לקדם את החוקים, הוא מעוניין ברעש תקשורתי. אחרת איך אפשר להסביר את העובדה שהוא נזכר בחוקים האלה דווקא בשבוע שבו עולה חוק לפיזור הכנסת?"

כחול לבן בתגובה לדברי נתניהו: "הציבור סיים לקנות את השקרים של נתניהו. אם לא היה משפט, היה תקציב".