רכבת ההנפקות דוהרת: מניף תגייס 200 מיליון שקל לפי שווי של עד 600 מיליון שקל

חבראת האשראי החוץ-בנקאי של מאיר שמיר מייעדת חלק מסכום הגיוס לפירעון חובותיה לבעלי המניות, מבטח שמיר ודיסקונט קפיטל, "בגין תשואת הסיכון"

מאיר שמיר / צילום: איל יצהר
מאיר שמיר / צילום: איל יצהר

לצד שטף חברות הטכנולוגיה שעושות את דרכן לבורסת תל אביב באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO), גל גיוסי ההון הראשוניים כולל גם חברות מענפים נוספים. מבין אלה, הבאה בתור שמניותיה עשויות להתחיל להיסחר בקרוב, היא חברת האשראי החוץ-בנקאי מניף שירותים פיננסיים.

תשקיף מדף ציבורי ראשון שפרסמה מניף, החברה הבת (74%) של חברת מבטח שמיר הבורסאית, שנמצאת בשליטת מאיר שמיר, חושף כי היא מעוניינת לגייס כ-200 מיליון שקל, וזאת לפי שווי חברה המוערך בטווח של 500-600 מיליון שקל.

לא מדובר בחברת המימון החוץ-בנקאי הראשונה שמונפקת בחודשים האחרונים. בסוף אוגוסט הונפקה בהצלחה מימון ישיר, לפי שווי של כמיליארד שקל. קודם לשתי החברות האלה הצטרפו לבורסה לאורך השנים חברות מימון רבות, שיצרו סקטור שוקק שמרכז עניין רב מצד המשקיעים.

מימון של מאות פרויקטי בנייה

מניף שירותים פיננסיים נוסדה ב-1999 והיא עוסקת במימון ליזמי נדל"ן, בעיקר "מימון ההון העצמי הנדרש מיזמי נדל"ן במסגרת ליווי בנקאי סגור לפרויקטים". את הנפקת מניותיה מובילה דיסקונט קפיטל, המחזיקה ביתרת מניות מניף (26%) לצדה של מבטח שמיר, ולידר הנפקות.

מניף מציינת כי עד היום היא הייתה מעורבת במימון מאות פרויקטים בתחום הבנייה, שתקופת המימון עבורם נעה בדרך כלל בין שנה ל-5 שנים. מנכ"ל מניף הוא מאור דואק, שצפוי להחזיק עד 3.5% מהון החברה לאחר שתתחיל להיסחר, והיו"ר הוא גיא שמיר, בנו של מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר.

מניף נהנית מצמיחת הפעילות, והדבר בא לידי ביטוי בתוצאותיה הכספיות, עם קפיצה של 23% בהכנסותיה במחצית השנה הראשונה, שהגיעו ל-40 מיליון שקל, בזכות "תיק ההשקעות הצומח של החברה", אחרי שהכנסותיה ב-2019 צמחו ב-24% ל-69 מיליון שקל, מסיבה דומה. בשורה התחתונה, בסיכום המחצית הראשונה של 2020 רווחיה של מניף טיפסו ב-21%, לכ-10 מיליון שקל, אחרי שאת 2019 סיכמה החברה עם קפיצה של 62% ברווח הנקי, שהגיע ל-18 מיליון שקל.

עוד עולה מתשקיף המדף כי מניף מייעדת כ-82 מיליון שקל מהסכום שתגייס לפירעון חובותיה לבעלי מניותיה הנוכחיים - מבטח שמיר ודיסקונט קפיטל, "בגין תשואת הסיכון". מדובר בהתחייבות של מניף לשלם לבעלי המניות תשואה של 8.5% בשנה "מסכום הערבויות שהעמידו בפועל". למניף כיום מסגרת ערבויות בהיקף של 545 מיליון שקל מבעלי המניות - כ-425 מיליון שקל שהועמדו על ידי מבטח שמיר, וכ-120 מיליון שקל שהועמדו על ידי דיסקונט קפיטל.

עוד חושף התשקיף כי מניף מימנה פרויקט של יותר מ-60 יחידות קרקע ביישוב שריגים, לא רחוק מבית שמש, וכי לאחר שהפרויקט נקלע לקשיים, מניף מינתה כונס נכסים מטעמה עבור הפרויקט. עד כה נמכרו בפרויקט 58 יחידות קרקע, ובמניף מעריכים כי שישה מגרשים נוספים צפויים להימכר בחודשים הקרובים, ובהתאם בחברה צופים כי עד לתום המכירה יושב לה מלוא סכום המימון שהעמידה לפרויקט, שיתרתו קרובה ל-15 מיליון שקל.

הגאות נמשכת גם בשוק המשני

מלבד גיוסי ההון באמצעות הנפקות של מניות, נמשכת גם פעילות אינטנסיבית בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות, וכעת עומדות על הפרק הנפקות של שלוש חברות נדל"ן חדשות, המבקשות להצטרף למסחר באמצעות הנפקת חוב ראשונה, בהיקף של עד 100 מיליון שקל.

מדובר בחברת רותם שני, שכבר פרסמה טיוטת תשקיף בתחילת השנה, לפני משבר הקורונה, וכן בחברות הילה מגדלי משרדים ואב-גד החזקות.

רותם שני, שנמצאת בבעלות השותפים אבי טוריסקי ויהודה ידידיה, התחילה לפעול ב-1996, והיא עוסקת בייזום פרויקטים בעיקר בתחום המגורים, "על פי רוב, בדרך של עסקאות קומבינציה בעין או תמורות והתחדשות עירונית". החברה מבקשת לגייס עד 100 מיליון שקל, שבחלקם ישמשו את החברה לפירעון מוקדם של הלוואה שהוענקה לה על ידי בעליה, שקיבלו אותה בעצמם מקרן הגשמה (תנאי Back2Back), לפרויקט מגורים בגני תקווה, והיקפה הנוכחי כ-16 מיליון שקל.

טיוטת התשקיף חושפת כי הקשר בין רותם שני לבין הגשמה התחיל כבר ב-2013, כהסכם מסגרת להעמדת מימון ליזמית הנדל"ן, וכי שיעור הריבית האפקטיבית שמשלמת רותם שני להגשמה גבוה למדי, כ-14.5%. עוד מייעדת רותם שני כ-45 מיליון שקל מסכום ההנפקה להעמדת הון עצמי לקבלת ליווי בנקאי להקמת פרויקט מגורים בנתניה, במסגרת תוכנית פינוי-בינוי.

חברת הילה מגדלי משרדים, שנמצאת בשליטת רפי אלאלוף, יחד עם ישראל קלר ובתו כרמית חלמיש, הוקמה בסוף 2014 במטרה להחזיק בנכס ברעננה, וכיום בבעלותה בניין משרדים בצור יגאל, מבנה תעשייתי במעלות תרשיחא וכן קרקע ברחוב התעשייה בתל אביב, המיועדת להקמת בית מלון, וקרקע ברעננה. הילה מבקשת לגייס כ-70 מיליון שקל, ומייעדת כ-25 מיליון שקל מהתמורה לפירעון הלוואות בנקאיות וכ-20 מיליון שקל להקמת שלד המלון בתל אביב.

אב-גד החזקות, שנמצאת בבעלות ראם רצון ועמית גלר, התחילה לפעול ב-2008 ועיקר עיסוקה מתרכז בשני תחומים - ייזום ובניית פרויקטים בדרך של התחדשות עירונית, ומתן שירותי בנייה קבלניים. החברה מעוניינת לגייס עד כ-60 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, ומייעדת את עיקר תמורת ההנפקה להעמדת הון עצמי לכמה פרויקטים שלה, לפירעון הלוואות קיימות שהועמדו לחברה, ולהשלמת הון עצמי בפרויקטים.