"טסלה הסינית" חוברת למיזם המוניות האוטונומי של מובילאיי

מובילאיי הייתה אמורה להקים עד 2022 שירות מסחרי של מוניות ללא נהג בתל אביב על בסיס כלי רכב חשמליים של פולקסווגן אולם התוכנית מתעכבת •המהלך עשוי להוביל לכך שכלי רכב של NIO הסינית יימכרו בישראל • מובילאיי: "פולקסווגן היא עדיין חלק מהפרויקט והשינויים מתבצעים תוך תיאום עמה"

רכב אוטונומי של מובילאיי. להקים מרכזי מחקר משותפים לאקדמיה ולתעשייה / צילום: Reuters, RONEN ZVULU
רכב אוטונומי של מובילאיי. להקים מרכזי מחקר משותפים לאקדמיה ולתעשייה / צילום: Reuters, RONEN ZVULU

פרויקט "המוניות הרובוטיות" של חברת מובילאיי, שבמסגרתו אמור לקום בתוך כשנתיים בגוש דן שירות מסחרי של מוניות ושאטלים ללא נהג, משנה מתכונת. הפרויקט הוכרז בנובמבר 2018 כמיזם משותף בין מובילאיי, קבוצת פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל, והוא אמור היה להיכנס ב-2021 לשלב הניסויים המתקדמים, על בסיס פלטפורמת המיניוואן החשמלי החדש של פולקסווגן. את מובילאיי מנהל אמנון שעשוע.

למרות זאת, עד כה לא הגיעו לישראל אבות הטיפוס של כלי הרכב של פולקסווגן, שעליהם אמורה מובילאיי להתקין את "קיט" הנהיגה האוטונומית ולהכין אותם לניסויים בשטח וכרגע לא ידוע מתי יגיעו .

לגלובס נודע כי מובילאיי מתכוונת להמשיך את הפרויקט כאשר בשלב הראשון יבוצעו הפיתוח והניסויים על צי רכב, שיכלול עשרות כלי רכב חשמליים של יצרנית הרכב הסינית NIO, שעמה חתמה מובילאיי על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי. ככל הידוע כרגע, כלי הרכב של פולקסווגן צפויים להשתלב רק בשלב מתקדם יותר של התוכנית. כפי שנחשף בגלובס במאי השנה, שני כלי רכב חשמליים של NIO כבר הגיעו השנה למחלקת הפיתוח של מובילאיי ועוברים ניסויי שטח.

תנועה ללא נהג במסלולים מוגבלים

על פי לוח הזמנים המקורי של הפרויקט, שלב הפיתוח והניסוי המשותף אמור להימשך עד תחילת 2021 כולל התקנה ופיתוח של "קיט" של חיישנים ומעבדים שיעניק לכלי הרכב אוטונומיה בדרגה 4. כלומר הם יוכלו לנוע ללא נהג במסלולים מוגבלים וממופים. בין 2021 ל-2022 צפוי היה להתחיל שלב "טרום מסחור", שבו ינועו כלי הרכב במסלולים מסחריים אך ללא נוסעים בתשלום. החל מתחילת 2022 אמור השירות להתחיל לפעול בצורה מסחרית למטרת רווח.

בשלב הטרום מסחור כלי הרכב היו אמורים לנוע בתוך מרכז תל אביב על כבישים באורך כולל של כ-15 קילומטר, בין אבן גבירול לרחוב הירקון ומאוחר יותר על כ-33 קילומטר בתל אביב, שיכללו גם קטעים מנתיבי איילון ודרום תל אביב. ככל הידוע עד כה לא החלו ניסויים מעשיים בנתיבי הסעת הנוסעים העתידיים בגוש דן. יצוין כי על פי התוכנית המקורית, כיסוי השירותים גם אמור היה להתרחב בהדרגה לרוב האזורים המאוכלסים בצפיפות בישראל החל מ-2023.

במובילאיי אומרים בתגובה כי " פולקסווגן היא עדיין חלק מהפרויקט והשינויים מתבצעים תוך תיאום עמה". אולם בחברה לא התייחסו לשאלה איך והאם יושפע לוח הזמנים של התוכנית המקורית בשל משבר הקורונה, היעדר כלי רכב חשמליים של השותפה פולקסווגן והקצב האיטי של אימוץ הרגולציה בישראל.

עוד סימן שאלה נוגע להקמת מערך התפעול והתמיכה בפרויקט, שאמור להתבצע על ידי צ'מפיון מוטורס ולכלול בין השאר מערך ייבוא, תחזוקה וטעינה כמו גם בקרה ושליטה שמתוכננים ייעודית לכלי הרכב של פולקסווגן. ל-NIO, חברת סטארט-אפ סינית לרכב חשמלי שנסחרת בבורסה בניו-יורק, אין כרגע נציגות רשמית בישראל או במערב אולם השתלבותה המואצת בתוכנית עשויה להכשיר את הקרקע לייצוא סדרתי של כלי הרכב שלה לישראל. מאז סוף 2019 נסקה מניית NIO בלמעלה מ-2000 אחוז והיא נסחרת כיום בשווי שוק של כ-69 מיליארד דולר, גבוה מזה של ב.מ.וו.

אמנון שעשוע / צילום: רפי קוץ, גלובס
 אמנון שעשוע / צילום: רפי קוץ, גלובס

הפרויקט נחשף כבר ב-2018

לפני כשנה פורסם כי מובילאיי מאיצה את ההכנות לקראת תחילת הניסויים המעשיים בפרויקט "תחבורה כשירות"Mobiliy As a Service - MAAS) ) שנחשף כבר באוקטובר 2018. במסגרת ההכנות מינתה החברה את יוהאן יונגווירט, עד אז מנהל בכיר לשעבר בקונצרן פולקסווגן, בתור נשיא פעילות התחבורה-כשירות של מובילאיי.

יונגווירט שימש כסגן נשיא בכיר לשירותי תחבורה בחטיבה האמריקאית של קבוצת פולקסווגן ולפני כן מילא תפקידים בכירים בחברת אפל ובקבוצת דיימלר. במסגרת תפקידו יונגווירט אחראי על תיאום הקשרים מול פולקסווגן, השותפה האסטרטגית של מובילאיי בפרויקט.

הפרויקט יהיה אחד מהראשונים מסוגו שיפעלו בעולם מסחרית והוא צפוי לקבל גיבוי ממשלתי שיכלול בין השאר מתן עדיפות לכלי הרכב של השירות בנתיבי תחבורה ציבורית קיימים ועתידיים, סיוע רגולטורי להקמת תחנות טעינה מהירות בנקודות מפתח לאורך הנתיבים בהם יפעלו כלי הרכב ורגולציה כללית, שתאפשר נסיעה מסחרית בכלי רכב ללא נהג בתוך החקיקה הקיימת - דבר שלא מתאפשר כיום.