במקום לטפל באבטלה הממשלה תייבא עוד אלפי עובדי בניין זרים

שר השיכון יעקב ליצמן הניח על שולחן הממשלה הצעה להגדיל באלפי עובדים את מכסת הייבוא של עובדים זרים לענף הבניין • בבנק ישראל סבורים כי ההצעה תעמיק את האבטלה בקרב ישראלים ובהם אלפי עובדי בניין שפוטרו במהלך משבר הקורונה

יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

למרות השיא באבטלה והשפל בפעילות בענף הנדל"ן: שר השיכון יעקב ליצמן הניח על שולחן הממשלה הצעה להגדיל באלפי עובדים את מכסת הייבוא של עובדים זרים לענף הבניין. ההצעה תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון. בנק ישראל מתנגד להצעת שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן להגדיל בהדרגה את היקף ייבוא העובדים הזרים לענף הבניין בישראל. על-פי ההצעה תבוטל מדיניות הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים והקבלנים יוכלו לחזור ולהגדיל בהדרגה את היקף ייבוא העובדים הזרים בבניין עד למספר כולל של 22 אלף, לעומת 15.8 אלף נכון לסוף 2019. הנימוקים להצעה הם כי ישראלים אינם מעוניינים לעבוד בבניין וכן כי בשנים הקרובות יהיה מחסור חריף בעובדים לאור הגידול הצפוי בהיקפי הבנייה.

את הדרישה להגדלת מכסת העובדים הזרים מובילה התאחדות הקבלנים שלוחצת על השרים לאפשר הגדלה של ייבוא העובדים הזרים לישראל. המאמץ של הקבלנים ממוקד בביטול החלטת הממשלה מה-2014 להקטין בהדרגה את היקף ייבוא העובדים הזרים ל-2,000 בלבד. הדחיפות נובעת מכך שלפי ההחלטה הנוכחית אמורה מכסת העובדים הזרים לרדת ב-1 לינואר הקרוב.

לדברי ד"ר עדי ברנדר מבנק ישראל "ההיגיון של המדיניות הנוכחית היה להוריד באופן הדרגתי את מספר העובדים הזרים כדי שהקבלנים יעברו להעסיק עובדים ישראלים או שיאמצו טכנולוגיות בנייה חדשות שמאפשרות לצמצם את הצורך בעובדים ולהגדיל את הפריון". ענף הבניין נחשב לאחד הענפים במשק בעלי הפריון הנמוך ביותר, בין היתר בגלל השימוש הנרחב שנעשה בעובדים זרים שזולים יותר לקבלנים.

בבנק ישראל סבורים כי ההצעה תעמיק את האבטלה בקרב ישראלים ובהם אלפי עובדי בניין שפוטרו במהלך משבר הקורונה. לדברי ד"ר עדי ברנדר מבנק ישראל הטיעון שישראלים לא רוצים לעבוד בבניין אינו יכול לתפוס לגבי כ-20 אלף עובדי בניין ישראלים מהם כ-2000 עובדים בעבודות רטובות (טייחים, ברזלנים, טייחים וטפסנים) שפוטרו מעבודתם בחודשים אחרונים. ברנדר מזכיר כי הממשלה החליטה לאחרונה לתקצב תכניות הכשרה מקצועית להכשרת עובדים ישראלים לבניין אך לדבריו "יש היום הזדמנות להכשיר אלפי עובדים ישראלים בענף הבנייה אבל המסר של ההצעה הזו למובטלים ישראלים הוא 'אל תלכו לעבוד בבניין, כי אפילו בשיא המשבר אנחנו נמשיך להגדיל את מספר העובדים הזרים'".

במקביל להגדלת היקף ייבוא העובדים הזרים כוללת הצעת ההחלטה גם הארכה בחצי שנה נוספת של הסדר הכבילה המאפשר לקבלנים להחזיק בידיהם את רישיונות העובדים. ההסדר היה אמור לפוג ב-1 לינואר לאחר שכבר הוארך מספר פעמים אך לפי ההצעה החדשה תוקפו יוארך עד ל-1 ליולי 2021. ההסדר מאפשר למעשה לקבלנים לסחור ברשיונות של עובדים שהם אינם זקוקים להם ולהשכיר אותם לקבלנים אחרים.