ישראל חתמה הסכם משופר עם מודרנה - נקבל 6 מיליון מנות חיסון

יחד עם ההסכם מול פייזר, ובהנחה שלא יתגלו בעיות לא צפויות, עשויים להגיע לישראל במהלך 2021 מנות חיסון עבור 7 מיליון מתחסנים, מעבר לכמות המבוגרים במדינה • על הרקע הזה, יורד הסיכוי שייעשה שימוש ב-10 מיליון מנות החיסון שנרכשו מאסטרה זניקה

מתנדב בניסוי החיסון לקורונה של חברת מודרנה / צילום: Taimy Alvarez, AP
מתנדב בניסוי החיסון לקורונה של חברת מודרנה / צילום: Taimy Alvarez, AP

משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות הודיעו היום על חתימת הסכם חדש עם חברת התרופות מודרנה, לפיו החברה תספק 6 מיליון מנות חיסון לישראל, לעומת 2 מיליון שנקבעו בהסכם המקורי. החיסונים יגיעו לישראל במהלך 2021. מנות חיסון אלה יספיקו לכ-3 מיליון מתחסנים. בנוסף, ישראל הזמינה 8 מיליון מנות חיסון מפייזר, כך שבמהלך 2021 אמורה להיות לישראל אפשרות לחסן 7 מיליון איש בחיסון מבוסס RNA לקורונה, כל המבוגרים במדינה. ישראל רכשה גם 10 מיליון מנות חיסון אסטרה זניקה, במחיר של כמה עשרות מיליוני דולרים. חיסון זה בינתיים נמצא הפחות אפקטיבי מבין השלושה, כך שאם לא יהיו התפתחויות נוספות מבחינת בטיחות החיסונים, יש סיכוי שלא יהיה שימוש בחיסון של אסטרה זניקה, ואולי הזכות לרכשו תועבר למדינה אחרת.

החיסונים של מודרנה ופייזר הם המורכבים יותר לשינוע, כאשר החיסון של פייזר דורש הקפאה עמוקה ושל מודרנה דורש הקפאה במקפיא רגיל. שני החיסונים ניתנים להפשרה ושמירה במקרר רגיל למשך זמן מה לפני השימוש. בימים אלה חברת טבע סל"א כבר מסרה שהיא נערכת לשינוע של החיסונים. עדיין לא ברור האם החיסונים יגיעו אל האוכלוסייה או שכל האוכלוסייה תידרש להגיע לכמה מרכזי חיסון ממוקדים, שבהם המקפיאים. כמו כן עדיין לא נקבע מיהן האוכלוסיות שתקבלנה עדיפות בהתחסנות, בתחילת השנה ולפני החורף כאשר יגיעו לישראל רק חלק מן החיסונים. משרד הבריאות דן בכך בימים אלה. לא בטוח שכל המבוגרים בישראל ירצו להתחסן מייד עם הגעת החיסונים לישראל, וייתכן שלא יהיה צורך רב בתעדוף.

שני החיסונים עדיין לא אושרו לשיווק בארה"ב, אך ההערכה היא כי החיסון של פייזר יאושר על ידי ה- FDA , רשות המזון והתרופות של ארה"ב בסוף השבוע הבא, ואילו החיסון של מודרנה יאושר בסוף השבוע שאחריו. בינתיים רק בריטניה אישרה את החיסון של פייזר.

בתוך כך, חברת פייזר הודיעה כי במהלך החודש הקרוב לא תצליח לייצר 100 מיליון מנות חיסון כפי שתכננה אלא 50 מיליון בלבד, משום שתהליך העברת המפעלים ליצור מסחרי ארך יותר מן המתוכנן (ועדיין זמן שיא ביחס לבניית מפעלים כאלה בדרך כלל). החברה עדיין מאמינה כי תוכל לספק 1.3 מיליארד חיסונים במהלך 2021, ובהם החיסונים שהובטחו לישראל, אבל ההודעה הזו מזכירה שוב כמה אי וודאות עדיין קיימת לגבי תהליך היצור והשינוע.

תוצאות נוספות למודרנה

מודרנה פרסמה היום עוד כמה נתונים מן הניסוי שלה, שהסתיים כאמור ב-94.5% יעילות. החברה הראתה כי החיסון גורם ליצור של נוגדנים ששורדים לפחות 3 חודשים, וביניהם גם נוגדנים מנטרלים, וכי יצור הנוגדנים מתרחש גם אצל מתחסנים מבוגרים. כמות הנוגדנים דעכה מעט עם הזמן, אך נותרה ברמה הנחשבת - על פי הידוע כיום על המחלה - כמספיקה להמשך הגענה על המתחסן.

היועץ הבכיר למלחמה בקורונה לממשלת ארה"ב, ד"ר אנתוני פאוצ'י מה-NSAID, המכון לאלרגיות ומחלות זיהומיות, אמר כי גם אם הנוגדנים דועכים, ייתכן כי רכיבים אחרים של מערכת החיסון זוכרים את המפגש עם החיסון, וייצרו נוגדנים נוספים על פי הצורך במפגש עם הווירוס. הניסוי הראה פעילות בתאי מערכת החיסון האחראים על תגובה כזו.