טבע זכתה בהסכם הפצה בלעדי לחיסוני הקורונה: כך התהליך הולך לעבוד

יוסי אפק מנכ"ל טבע ישראל-סל"א, שהתקשרה עם המדינה בהסכם בלעדי להפצה, מספר לגלובס על המבצע המורכב המתוכנן לשינוע ואחסון החיסונים • "זה אירוע מסוג שלא חווינו עד היום בתחום. התהליך מורכב מאוד וחייב להתקיים ב-100% הצלחה"

חוקרת בודקת מבחנות דם כחלק מהניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP
חוקרת בודקת מבחנות דם כחלק מהניסוי בחיסון של מודרנה לנגיף הקורונה / צילום: Taimy Alvarez, AP

טבע ישראל-סל"א ערוכה להתחיל בהפצת חיסוני הקורונה (Covid-19) של החברות פייזר ומודרנה תוך מספר שבועות. כך אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל החברה יוסי אופק. טבע התקשרה עם מדינת ישראל בהסכם בלעדי להפצה, אולם ייתכן והיא תגייס שותפים לתהליך באופן נקודתי, אם יהיה בכך צורך. "אנחנו מחכים לאור הירוק", אומר אופק, "ולאפשרות שתוך כמה שבועות ינחתו כאן מיליוני חיסונים. נראה כי ישראל תהיה המקום הראשון, אחרי ארה"ב, שיקבל חיסונים עבור חלק גדול מן האוכלוסיה. אפילו לפני בריטניה".

טבע נבחרה למשימה לפני כמה שבועות, "אבל מאז ההודעה שהחיסונים עומדים להגיע בכמות גדולה מהר משצפינו, הגברנו את ההיערכות במרלו"ג טבע סל"א בשוהם ובטבע כפר סבא. בשני האתרים הללו ישנם כבר מקפיאים שיכולים לקרר את החיסונים של פייזר למינוס 70 מעלות, ואנחנו בתהליך להשגת מקפיאים נוספים, כך שתוך כמה שבועות נוכל לקלוט 3 מיליון מנות חיסון בטמפרטורה הזו. החיסון של מודרנה נשמר בטמפרטורה פחות נמוכה, ולקבלתם אנחנו כבר ערוכים היום.

"זה אירוע מסוג שלא חווינו עד היום בתחום. פיתחנו כאן בארץ מתודולוגיה להתמודד איתו, מרגע יציאת המטוס מהמפעל של פייזר אלינו. התהליך מורכב מאוד וחייב להתקיים ב-100% הצלחה".

איך ייראה התהליך?
"החיסונים מגיעים לשוהם במארזים מיוחדים המכילים קרח יבש, ומחולקים למיני-מארזים של 970 מנות חיסון בכל מיני מארז. כשהמארז נוחת אנחנו בודקים את מד הטמפרטורה כדי לוודא שהחיסון נשמר בטמפרטורה הרצויה לאורך כל המסע עד כה, מנתקים את ה- GPS של פייזר ומוסיפים GPS של טבע. אנחנו מפרקים את המארז הגדול למיני מארזים שעדיין נשמרים בהקפאה.

"הכוונה היא להפיץ את המיני-מארזים הללו אל כמה מאות נקודות קצה, בקופות חולים, בבתי אבות, אולי במוסדות נוספים. בנקודת הקצה קופת החולים לוקחת אחריות על המארז, אבל כל זה כבר לא חייב להיעשות בטמפרטורה של הקפאה עמוקה, אלא מרגע שהמיני-מארז יצא מהמקפיא, הוא יכול להישמר בטמפרטורה קלאסית לחיסונים של 2-8 מעלות, במשך חמישה ימים".

אז קופת החולים אחראית לכך שבמהלך חמישה הימים הבאים יש לה בכל נקודת קצה 970 איש שיכולים לקבל את החיסון.
"970 לכל מארז, פוטנציאלית הרבה יותר מזה. מניסיוננו, קופות החולים יודעות לעשות זאת".

נראה שהמטרה היא להביא את החיסונים קרוב מאוד אל האזרחים ולא לחייב אותם לעשות מסע כדי להגיע לחיסון.
"כן, זו בהחלטה הכוונה. האם קופות החולים יהיו אחראיות לבדן על התהליך או שבחלק מהמקרים גורמים נוספים יגוייסו, זו כבר החלטה של משרד הבריאות. אנחנו לא יודעים דבר על התעדוף של החיסונים עבור האוכלוסיות השונות".

מה לגבי האחריות המשפטית?
"לנו יש אחריות על פגם שנוצר במוצר בזמן שהוא היה בידיים שלנו. לגבי האחריות למוצר עצמו, ליעילות ולבטיחות שלו, אלה הסכמים בין פייזר ומודרנה למדינת ישראל, שאנחנו לא מעורבים בהם".