הקורונה מוסיפה 2.5 מיליארד דולר לחשבון של אולימפיאדת טוקיו

מארגני האירוע והוועד האולימפי הבינלאומי ביפן אומרים כי הם בטוחים שהמשחקים האולימפיים יוכלו לצאת לדרך ביולי 2021

טוקיו מתכוננת לאולימפיאדה / צילום: ג'איי סי. הונג, AP
טוקיו מתכוננת לאולימפיאדה / צילום: ג'איי סי. הונג, AP

האולימפיאדה המיועדת להתקיים בטוקיו בקיץ הבא תעלה לפחות 2.5 מיליארד דולר מעל המצופה בגלל מגפת הקורונה, כך מסרו מארגני האירוע.

הוועד האולימפי הבינלאומי והמארגנים ביפן אומרים כי הם בטוחים שהמשחקים האולימפיים יוכלו להתקיים ביולי אחרי דחייה של שנה אחת, אך העלויות עולות, וסקרי דעת קהל מראים כי הציבור היפני היה מעדיף עיכוב נוסף או אפילו ביטול המשחקים כליל.

ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה אמר ביום שישי כי מנהיגים מרחבי העולם אמרו לו כי הם תומכים בנחישות שלו לקיים את המשחקים, "כהוכחה לכך שהאנושות הצליחה לאחד כוחות ולהביס את הנגיף".

כעת המארגנים היפנים הודיעו על סכומים חדשים הנחוצים לקיום האירוע. הסכומים כוללים כספים לשכירת מתקנים מחדש ולתשלום משכורות נוספות לאנשי צוות, כמו גם בדיקות נגיפים ואמצעים אחרים באירוע על-מנת למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.

עלויות הקשורות באופן ישיר לעיכוב צפויות להגיע לסכום של כ־1.5 מיליארד דולר, כאשר קרוב למחצית מהסכום תכוסה על-ידי נותני חסויות ועל-ידי תביעות לחברות ביטוח בעקבות העיכוב, כך אמר מנכ"ל טוקיו 2020, טושירו מוטו.

עלויות אחרות, כולל כמיליארד דולר לכיסוי צעדים למניעת התפשטות הקורונה, ישולמו על-ידי עיריית טוקיו והממשלה היפנית, אמרו המארגנים.

הסכומים אינם כוללים עלויות לתשלום על חיסוני קורונה. הוועד האולימפי הבינלאומי מסר כי הוא מקווה שחיסונים יהיו זמינים לספורטאים ולמחזיקי תפקידים באולימפיאדה, והציע לעזור לשלם עבורם. במאי, הוועד האולימפי מסר כי שם בצד סכום של כ־650 מיליון דולר כדי לשלם עלויות הקשורות לדחיית המשחקים האולימפיים.

העלויות החדשות מעלות את הסיכון למארגני האולימפיאדה, אשר שועטים קדימה אל משחקי קיץ שהם כבר היקרים ביותר אי-פעם, כך לפי מחקר של אוניברסיטת אוקספורד מאנגליה. אירועי חימום לבחינת מוכנות האולמות ואנשי הצוות כבר נקבעו לאביב.

התקציב הרשמי של האולימפיאדה לפני העלויות החדשות היה כ־12.6 מיליארד דולר, אך ההערכה ממשרד ביקורת הכספים של יפו בשנה שעברה הדגישה עלויות נלוות שידחפו את סך ההוצאה אל מעבר ל־20 מיליארד דולר.

הנטל החדש על משלם המסים היפני עשוי להגביר רגשות שליליים בנושא האולימפיאדה. סקר מאמצע נובמבר שנערך על-ידי ערוץ טלוויזיה יפני מצא כי כשליש מהיפנים חושבים שהמשחקים צריכים להתקיים כמתוכנן, כמעט שליש היו רוצים לראות עיכוב נוסף, ושליש אחרון היו רוצים לראותם מתבטלים כליל. כמעט 20% מהאנשים שקנו כרטיסים ביפן החזירו אותם וביקשו החזר כספי.

מנכ"ל טוקיו 2020, טושירו מוטו, אמר כי הוועד האולימפי הבינלאומי הסכים לוותר על חלקו בהכנסות מכספים חדשים שניתנו על-ידי נותני חסויות, על-מנת לכסות את העלויות החדשות. הוא הדגיש עבודה מתמשכת להורדת העלויות על-ידי צמצום החגיגות הקשורות למשחקים.

"אני באמת מקווה שהעם היפני יבין את המאמצים שלנו", אמר נשיא טוקיו 2020, יושירו מורי.