בריטניה מתחילה להתחסן: "המלכה לא תקבל יחס מועדף"

קרוב למיליון חיסונים יועברו עד מחר לבתי החולים בבריטניה, ומבצע החיסונים הגדול יחל ביום שלישי הקרוב • תינתן עדיפות לכל מי שהוא מעל גיל 80 ולאנשי צוות רפואי • המלכה (94) והנסיך פיליפ (99) יקבלו את החיסון בעוד מספר שבועות, וחיסונם יקבל סיקור תקשורתי על מנת לעודד את מוכנות התושבים להתחסן

המלכה אליזבת / צילום: Reuters, Ben Stansall/Pool
המלכה אליזבת / צילום: Reuters, Ben Stansall/Pool

מלכת בריטניה אליזבת צפויה להתחסן כבר בשבועות הקרובים במסגרת "הגל הראשון" של חיסוני הקורונה שאמורים להתחיל בממלכה ביום שלישי הקרוב. הרשויות הבריטיות הכריעו כי תינתן עדיפות לכל מי שהוא מעל גיל 80, לאנשי צוות רפואי וכן לאנשי צוות במוסדות סיעודיים ובבתי אבות.

ה"מייל און סנדיי" דיווח היום כי המלכה (94) והנסיך פיליפ (99) "לא יקבלו יחס מועדף ויחכו לתורם", שאמור להגיע בתוך כמה שבועות. לאחר שיינתן החיסון, דיווח העיתון, הדבר יפורסם כדי לעודד תושבים אחרים בממלכה לקבל אותו.

בריטניה נערכת להיות המדינה הראשונה במערב שתחל במבצע חיסון המוני. קרוב למיליון מנות יועברו עד מחר (ב') לבתי חולים בריטיים ממתקני הייצור של "פייזר" ושל חברת "ביונטק" הגרמנית (שפיתחה את החיסון), בבלגיה.

כ-400 אלף בריטים יוכלו להתחיל להתחסן כבר השבוע, ומיליוני מנות נוספות יישלחו לממלכה בשבועות הקרובים. בסך הכל, הזמינה בריטניה כ-40 מיליון מנות חיסון מהשותפות "פייזר-ביונטק", שיכולים להספיק לחיסון כשליש מהאוכלוסייה.

מקפיאים שממתינים לאחסון החיסונים שיגיעו לבריטניה / צילום: Reuters
 מקפיאים שממתינים לאחסון החיסונים שיגיעו לבריטניה / צילום: Reuters

כעת, הממשלה הבריטית שוקלת אילו צעדים לנקוט מבחינה ציבורית על מנת לעודד את ההתחסנות, שהיא וולונטרית לחלוטין, ולהגביר את שיעור המתחסנים באוכלוסייה. בין השאר, נשקלים מתן חיסון פומבי לסר דייוויד אטנבורו (94) ולדיים ג'ודי דנץ' (85), במטרה לשכנע את אוכלוסיית היעד של מי שמעל גיל 80 - להתחסן.

במקביל, הממשלה הבריטית הודיעה כי היא מתכוונת להשתמש במטוסים צבאיים על מנת להטיס את החיסונים מבלגיה או ממקומות אחרים בהם ייותרו לממלכה, במקרה שלא יושג הסכם סחר חופשי מול האיחוד האירופי עד סוף השנה, ויווצרו תורי ענק בנמלים ובגבולות בגלל החלת תעריפים ומכסים חדשים.

תוכנית החירום היא חלק מההיערכות הממשלתית למבצע החיסון הגדול ביותר בהיסטוריה של בריטניה, כפי שהגדירו אותו כלי התקשורת. כ-50 מרכזי חיסון מוקמים כעת, ואנשי מערכת הבריאות הבריטית (NHS) עובדים בסוף השבוע הנוכחי כדי להתכונן למבצע.

תמונות של המקפיאים פורסמו היום בתקשורת הבריטית. לפי הערכות, בגלל העובדה שהחיסונים צריכים להישמר במינוס 70 מעלות, והעובדה כי בתי חולים מצוידים במקפיאים שמסוגלים לשמור על טמפרטורה זו, יהיו אלה אנשי הצוות הרפואי שיתחסנו ראשונים.