נשארים בבית, אז משפצים: ההתאוששות של חברות מוצרי הבנייה

דוחות הרבעון השלישי של אינרום, קליל וחמת ממחישים כי שיא המשבר כבר מאחוריהן • רועי רגרמן, מנכ"ל חמת העוזב: "עולם עיצוב ושיפוץ הבית פרח בתקופת הקורונה בכל העולם, וגם בישראל; את המגמה הזו אפשר לראות בצורה רוחבית - הגשם ירד על כולם בענף הזה"

אינרום תעשיות / צילום: צלמי החברה
אינרום תעשיות / צילום: צלמי החברה

משבר הקורונה, שזעזע את מרבית ענפי הפעילויות במשק המקומי, ייצר גם רף חששות גבוה לגבי עתיד פעילות חברות מוצרי הבנייה המקומיות, בין היתר בשל חוסר הוודאות סביב תחום הבנייה ושוק הדיור בישראל, עם שלל סימני שאלה ענפיים, ובהם השפעת הירידה במספר התחלות הבנייה, התארכות משך הפרויקטים ועוד. אלא שההישארות בבתים לאורך חודשי הסגרים וההגבלות, הביאה לקיזוז הפגיעה בבניית דירות חדשות, הודות לאופנת השיפוצים שזכתה לתנופה אדירה.

העדות האחרונה לפגיעה המשמעותית בפעילות חברות הבנייה בישראל הגיעה מנתונים שפרסמה בימים האחרונים חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט. לפי נתונים אלה, בסיכום השנה הנוכחית יותר מ-2,000 חברות בתחום הבנייה, תשתיות ויזמות הגיעו לחדלות פירעון - מספר כפול מהשנה שעברה. וכמי שמהוות את אחד השלבים בשרשרת הבנייה, גם החברות המייצרות ומשווקות מוצרי בנייה עבור הפרויקטים בענף נמצאות בסיכון.

למרות זאת, בשלב הנוכחי נראה כי בכל הנוגע לחברות מוצרי הבנייה הבולטות בבורסה - אינרום , קליל  וחמת  - שיא המשבר מאחוריהן, הגם שפעילותן עדיין מושפעת ממנו. כך, למול חוסר הוודאות וצמצום מספרי בניית דירות, חברות מוצרי הבנייה הצליחו ליהנות מתנופה בהיקף השיפוצים שביצעו האנשים בבתיהם, שהתעצמה במשבר הקורונה.

התייצבות בהכנסות

בסיכום רבעוני, שלוש החברות מציגות בשורת ההכנסות מגמה הנעה בין יציבות לשיפור, וכיוון דומה נרשם גם בדרך לשורה התחתונה - ברמה הגולמית והתפעולית וגם בשורת הרווח הנקי. זאת, אחרי שברבעון הקודם (השני של השנה), השלוש הציגו, כמגמה, נסיגה בפעילות בהשפעת המשבר.

בסיכום הרבעון השלישי, בפילוח הפעילויות של החברות - בצד החיובי, אינרום הציגה צמיחה ושיפור ברווחיות שניים משלושת תחומי הפעילות שלה, קליל דיווחה על עלייה בכמויות מכירת מוצריה ונהנתה גם מירידת מחירי חומרי הגלם שסייעה לשיפור ברווחיה, וחמת הציגה שיפור ברווחי מרבית מגזרי הפעילויות שלה.

מוצרי קליל צילום: מתוך קטלוג
 מוצרי קליל צילום: מתוך קטלוג

רועי רגרמן, המנכ"ל העוזב של חברת חמת, שבלטה לחיוב בתוצאותיה מבין השלוש, בין היתר בזכות איחוד פעילויות חדשות שנרכשו, מסביר, כי "עולם עיצוב ושיפוץ הבית פרח בתקופת הקורונה בכל העולם, וגם בישראל. אנשים ישבו בבית וכנראה הרגישו צורך לחדש ולעצב מחדש את המרחב הביתי שלהם. חלק מכך קשור לעובדה שאנשים לא טסו לחו"ל והתקציב שהתפנה להם הושקע בבית. את המגמה הזו אפשר לראות בצורה רוחבית - הגשם ירד על כולם בענף הזה, וזה בא לידי ביטוי גם בתוצאות של חמת".

אצל חמת, שבשליטת היו"ר יואב גולן, בסיכום רבעוני בלטה בצד החיובי קפיצה של 180% בהכנסות מגזר קמעונות וקרמיקה, שהגיעו לכ-108 מיליון שקל, לצד טיפוס של קרוב ל-70% ברווח התפעולי של אותו מגזר, שהגיע ליותר מ-17 מיליון שקל.

חמת מייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרים לעיצוב הבית ומוצרי גמר בנייה לחדרי אמבטיה, חדרי שירותים ומטבחים, ומציעה כלים סניטריים, ברזים, מוצרי אינסטלציה וקרמיקה.

המהלך האחראי על עיקר השיפור הרבעוני הגיע ממגזר הקמעונות והקרמיקה של חמת, שנדחף מעלה בעקבות צירוף עסקיה של חברת אלוני, המציעה בעיקר מוצרים לחדר האמבטיה והמטבח, אשר רכישתה על-ידי חמת מידי קרן פימי תמורת כ-60 מיליון שקל הושלמה בחודש פברואר.

אולם כאמור, מלבד השפעתה של רכישת אלוני, חמת הציגה, כמגמה, שיפור במכירות וברווחי מרבית יתר מגזרי הפעילות המרכזיים, בהשפעות שונות.

כך, בסך-הכול סיכמה חמת את הרבעון השלישי עם טיפוס של יותר מ-60% בהכנסותיה, שהגיעו ל-194 מיליון שקל, והרווח הנקי הרבעוני שלה צמח ביותר מ-80%, ל-16 מיליון שקל.

כאמור, חמת אינה לבדה, וסימנים חיוביים הציגה בדוחות הרבעון השלישי שלה גם חברת אינרום, המחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים - מוצרי צבעים (נירלט), מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ופתרונות בנייה (איטונג), ואשר מתנהלת ללא גרעין שליטה.

בדוחות הרבעון שלה בולטת קפיצה של כ-18% ברווחי מגזר מוצרי הצבעים (נירלט), שהתקרבו ל-26 מיליון שקל, למרות שיפור מתון של כ-1% בהכנסות הרבעון במגזר זה. עוד הציגה אינרום טיפוס של 9% ברווח הרבעוני במגזר מוצרי גמר לבנייה (כרמית), שהגיע ל-21 מיליון שקל, אחרי שיפור רבעוני של 3% בהכנסות המגזר, שהגיעו ל-114 מיליון שקל.

מנגד, הכנסות ורווחי אינרום ממגזר פתרונות הבנייה שלה (איטונג) הציגו מגמה שלילית, גם בשורת ההכנסות וגם ברווח, כך שסך הכנסותיה הרבעוניות נותרו ללא שינוי, ברמה של 260 מיליון שקל, והרווח הנקי הרבעוני נשחק ב-3% ל-32 מיליון שקל.

חברת קליל נהנתה בסיכום רבעוני מירידה בעלויות חומרי הגלם שלה, במרכזם האלומיניום, מה שסייע לה לשפר את השורה הגולמית והתפעולית. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של קליל לרבעון השלישי טיפס ב-14% ל-16 מיליון שקל, כשבדרך לשורה התחתונה נהנתה החברה גם משינוי חיובי בסעיפי המימון שלה.

זאת בעוד בשורת ההכנסות החברה שבשליטת היו"ר צורי דבוש שמרה על יציבות רבעונית, ברמה של 94 מיליון שקל, תוך שדיווחה על "גידול בכמויות מכירה, מול שינוי תמהיל וירידת המחיר הממוצע".

פעילותה של קליל מתרכזת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות אלומיניום לבנייה ולתעשייה, ומוצריה משמשים גם כחומר גלם לייצור חלונות, דלתות, שלבי תריס ועוד, וכן לשימושים תעשייתיים דוגמת ריהוט, גדרות, שילוט ועוד.

האם סוף הקורונה שנראה באופק ישנה את המגמה?
רגרמן: "קשה להגיד אם זה יוביל לשינוי שלילי או חיובי. בחודש מאי האחרון חשבתי שהענף ייכנס לתקופה שחורה, ומה שקרה היה הפוך לגמרי. בסך-הכול אני מעריך שליציאה מהקורונה לא תהיה השפעה דרמטית, ושהכיוון החיובי בפעילות יימשך עוד תקופה מסוימת, כי בעקבות הקורונה הרבה אנשים למדו להעריך יותר את הבית, ומשום שהם שוהים בו יותר, הם רוצים להשקיע בו יותר".

לגבי העתיד הרחוק יותר של פעילות עולם הבית, שבו פועלת חמת, רגרמן מוסיף, כי "המודעות לעיצוב הבית היום גדולה מאוד, וזו מגמה כבר של כמה שנים. אנשים כיום מייחסים חשיבות למוצרים שיש להם בבית, ומודעים לאיך נראה הברז, המטבח והאסלה, לא פחות מאשר לבגדים שהם קונים. זה עולם שכל הזמן צריך להתחדש בו, עם אופנות משתנות, וכחברה צריך לדעת להישאר בו רלוונטי כל הזמן ולשמור על חדשנות".

רגרמן הצטרף לחמת בשנת 2015, לתפקידו כמנכ"ל נכנס בינואר 2017, ובתום תקופה של כארבע שנים סיים בימים האחרונים את תפקידו בהסכמה. לדבריו, העזיבה הגיעה בשל רצונו "לעשות דברים אחרים", ועל בעל השליטה הוא אומר: "אני מאוד מעריך אותו".

אנחנו נמצאים לקראת סיומה של 2020. איך אתה מסכם את השנה שעברה על חמת?
"השנה נפתחה טוב, ותחילתה, הרבעון הראשון, הייתה חיובית. אבל באמצע מרץ קיבלנו 'ברקס' כשעם הסגר הראשון הכול נעצר, ולמעשה עד אמצע חודש מאי הכול היה די דומם - כל הפעילות נעצרה, כל העובדים יצאו לחל"ת, ובאותה נקודה נראה היה שהשנה הולכת למקומות לא טובים".

לאחר מכן, ממשיך רגרמן ומספר, "באמצע חודש מאי ועד סוף חודש יוני 'הפקק השתחרר' והפעילות צמחה והשלימה כמעט את כל הפערים שנוצרו טרם לכך. המומנטום החיובי המשיך בחודשים יולי ואוגוסט - תקופה חזקה בדרך-כלל, כי הרבה אנשים משפצים ועוברים דירות בחודשי הקיץ, ויש הרבה שיפוצים גם לפני חגי תשרי".

לדבריו, הסגר השני, שעליו החליטה הממשלה בחודש ספטמבר, הוא "קצת סגר 'בלוף'. אומנם לא היה קל לחנויות הקמעונות של מוצרי צריכה, אבל בעלי מקצוע הגיעו לבתים, וברגע שהם יכולים לעבוד גם אנחנו עובדים. התקנות הגדירו את תחום תחזוקת הבית כחיוני, אז המשכנו לעבוד. החנויות לא היו פתוחות לקהל הרחב, אבל אנשים הגיעו לפגישות שתואמו מראש, בחרו את המוצרים והם נשלחו אליהם הביתה. לחמת יש יסודות טובים, ואני מקווה שנמשיך לראות את הצמיחה שלה גם בשנה הבאה".

ירידה בהתחלות בנייה

כאמור, ענף הבנייה בישראל מתמודד עם מציאות של חוסר ודאות כבר חודשים ארוכים, וזו באה לידי ביטוי בין היתר בירידה במספר התחלות הבנייה, ובמבט קדימה במשרד השיכון העריכו באחרונה, כי "מגמת הירידה עשויה להימשך גם ברבעונים הבאים".

איך מצב ענף הבנייה בישראל ישפיע עליכם בהמשך?
"אם אין לאנשים סיבה לשבת על הגדר - כמו שהיה בשנים קודמות סביב תוכנית מע"מ 0%, וכפי שנוצר בתקופה של דיור למשתכן, שבמהלכה אנשים המתינו עם רכישת דירות בתקווה לזכות בהגרלה בתוכנית - אנשים קונים דירות. בדרך-כלל, כשיש ירידה בהתחלות בנייה, יש יותר עסקאות של רכישות דירה יד שנייה, ופעילות שוק השיפוצים עולה. אם כמות הדירות החדשות עולה, מספר העסקאות לרכישת דירות יד שנייה יורד; זו משוואה שמתאזנת. אבל אנחנו פעילים בשני השווקים".