מחזיקי האג"ח לא אפשרו לקבוצת דלק דחייה חלקית בגיוס ההון של דצמבר

בעקבות הדחייה תידרש קבוצת דלק לבצע גיוס הון נוסף, במקרה שמימוש האופציות הצפוי לא יניב לה את הסכום הדרוש של 137 מיליון שקל

מחזיקי אגרות החוב של קבוצת דלק, דחו ביום ה' האחרון את בקשת קבוצת דלק לאפשר לה לדחות במידת הצורך גיוס הון של 22 מיליון שקל מחודש דצמבר לחודש אפריל. בעקבות דחיית הבקשה מחויבת קבוצת דקל להשלים גיוס של 137 מיליון שקל בשבוע הבא, כאשר במידה שסכום זה לא יגיע ממימוש האופציות, תידרש החברה לבצע גיוס השלמה.

על-פי מתווה ההסכמות שגובש בחודש מאי האחרון בין קבוצת דלק למחזיקי אגרות החוב שלה, נדרשת החברה לגייס בחודשים דצמבר 2020 ואפריל 2021 סכומים של 137 מיליון שקל ו-50 מיליון שקל בהתאמה, , וזאת בהמשך לגיוסי הון של כ-313 מיליון שקל שביצעה בחודשים מאי ואוגוסט. סכום הגיוס הנוכחי אמור להגיע הפעם ממימושן של שלוש סדרות אופציות, שהנפיקה החברה בשני הגיוסים הקודמים ושנמצאות כעת כולן עמוק בתוך הכסף בעקבות זינוק כ-82% שרשמה מניית קבוצת דלק בחודש האחרון.

מימוש מלא של שלוש סדרות האופציות המדוברות (8,9 ו-11) יכניס לקופתה של קבוצת דלק סכום של 147 מיליון שקל, כלומר גבוה מהסכום אותו מחויבת החברה לגייס. מנתונים שפרסמה קבוצת דלק עולה, כי נכון לאתמול כבר מומשו אופציות שהכניסו לקופתה סכום של 32 מיליון שקל מתוך סך הגיוס הדרוש.

לאופציות מסדרות 8 ו-9 מחירי מימוש של 100 שקל ו-75 שקל בהתאמה, והן עתידות לפקוע ב-16 בדצמבר. את סדרת אופציות 11 יוכלו המשקיעים לממש עד תאריך זה במחיר של 77 שקל למניה, כאשר לאחר מכן יקפוץ מחיר המימוש ל-150 שקל למניה עד לחודש יוני 2023.

הבוקר נסחרה מניית קבוצת דלק במחיר של 113 שקל, המעיד על הכדאיות הכלכלית של מימוש האופציות משלוש הסדרות כבר בימים הקרובים. עם זאת, קיים עדיין סיכוי לפיו חלק מהאופציות (ובדגש על סדרה 11) לא ימומשו ועקב כך לא תעמוד החברה בהסכמות עם מחזיקי האג"ח.

במטרה למנוע הפרה של ההסכמות, פנתה קבוצת דלק בסוף נובמבר, בבקשה לדחות לאפריל סכום של 22 מיליון שקל מתוך סך הגיוס, וזאת במקרה שמימוש האופציות לא יספיק לעמידה בהתחייבויותיה מול מחזיקי האג"ח. הבקשה דרשה שינוי של שטרי הנאמנות של שבע סדרות האג"ח של החברה, אולם בהצבעה שנערכה ביום ה' האחרון תמכו בבקשה רק 36% מקרב המצביעים, בעוד ש-64% מהם התנגדו לה.

את רשימת התומכים בבקשה הובילו חברות הביטוח מנורה מבטחים והראל, בעוד שאת המתנגדים הובילו חברות הביטוח הפניקס ואיילון, ובתי ההשקעות פסגות, ילין לפידות ומיטב דש. יש לציין כי אפילו בסביבת נאמני האג"ח היו מי שהעריכו כי בקשת קבוצת דלק תאושר, ולכן הופתעו מההתנגדות הרחבה שנרשמה לה.

כך או כך, בעקבות התוצאות נערכת קבוצת דלק לאפשרות שתידרש להוציא אל הפועל גיוס הון מצומצם בימים לאחר תום תקופת מימוש האופציות. להערכת מקורבים לנושא, עיקר האופציות ימומשו עד יום ב' הקרוב וזאת מאחר שבמרבית המקרים המשקיעים אינם נוהגים לחכות עם המימוש ליום האחרון שלפני הפקיעה.

בכל מקרה, בקבוצת דלק מאמינים כי גם אם החברה תידרש לבסוף לבצע גיוס של 10-20 מיליון שקל הרי שהם יגויסו בקלות בזכות השיפור במצבה של החברה, הדוחות הכספיים הטובים שהציגה לרבעון השלישי של 2020, הזינוק החד במנייתה והירידה המשמעותית בתשואות האג"ח שלה. יש לזכור כי כאשר החברה הייתה בשיאה של תקופת אי הוודאות, היא הצליחה זכתה בחודש אוגוסט לביקוש של יותר מ-300 מיליון שקל כאשר נדרשה לגייס סכום של 167 מיליון שקל בלבד.

קבוצת דלק נסחרה היום בבורסה לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל, כאשר בעל השליטה יצחק תשובה מחזיק ב-53.8% ממניותיה. לחברה חוב (במונחי פארי) של 5.55 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה משבע הסדרות השונות.

מרבית החוב בהיקף של 3.16 מיליארד שקל, מרוכז בסדרת אג"ח ל"א, שנסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 28%. משל החיים הממוצע (מח"מ) של סדרה זו עומד על 2.1 שנים.