הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס מובילים את המהפך הדיגיטלי בשנת הקורונה

שלושת הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס סיפרו בפאנל מיוחד על השנה שעברה עליהם ועל התושייה הדרושה כדי לצמוח תוך כדי משבר בריאותי

מימין: יוני לוקסנבורג מאלמנטור, בועז כץ מביזאבו ומתן בר מ-Melio / צילום: שלומי יוסף
מימין: יוני לוקסנבורג מאלמנטור, בועז כץ מביזאבו ומתן בר מ-Melio / צילום: שלומי יוסף

הסטארט-אפים שזכו בשלושת המקומות הראשונים בסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" נמצאים בלב ליבו של השינוי הדיגיטלי שעבר על העולם בשנה האחרונה. הזוכה במקום הראשון הסטארט-אפ ביזאבו (Bizzabo), שמפתח תעשייה לעולם הכנסים, נאלץ להיפרד מ-30% מכוח האדם בחברה בתחילת משבר הקורונה כאשר אירועים וכנסים החלו להתבטל. אלא שאז החברה פיתחה מוצר חדש שמאפשר העברת כנסים אונליין, וחזרה לצמוח בגדול.

"אחת המוטיבציות המרכזיות שלנו הייתה לנסות להחזיר את העובדים שלנו לעבודה וכאן הוכחנו שיש לנו תרבות ארגונית שמבוססת על ערכים וסולידריות", אמר בועז כץ, מייסד משותף וסמנכ"ל דאטה בביזאבו, בפאנל לרגל בחירת החברה לסטארט-אפ המבטיח של "גלובס" ל-2020. "ידענו שאסור לנו לחכות או למצמץ ואנחנו חייבים למצוא איך לעשות כנסים בעולם של הקורונה. חודש לאחר שהמגפה התחילה, אנחנו כבר הרמנו כנס וירטואלי. לשמחתנו החברות אימצו את הפלטפורמה שלנו".

עם זאת כץ אומר כי בביזאבו עדיין רואים בפתרון של כנסים אונליין פתרון ביניים, כאשר העתיד יכלול מודל היברידי לכנסים שישלב בין אונליין לפיזי. "אנחנו חושבים שבעתיד חלק מהאנשים יחוו את הכנס פיזית ואחרים וירטואלית. המטרה שלנו היא לגרום לשתי האוכלוסיות האלו, אלו שמשתתפים פיזית ואלו שמשתתפים וירטואלית, להרגיש שוות, ולחבר ביניהן בצורה טבעית. אנחנו עוד מנסים כדי לגלות איך זה יעבוד ונראה מה הלקוחות רוצים. אנחנו מאמינים שהמגע האנושי חשוב כמו בלחיצות ידיים או דרך מחיאות כפיים של הקהל כשיש דובר מדהים בכנס. אלו דברים שאנחנו מסתכלים עליהם ורוצים להעביר אותם דרך הדיגיטל".

גם אלמנטור, שזכתה במקום השני ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים, מובילה שינוי דיגיטלי. החברה, שמפתחת פלטפורמה לעיצוב אתרי אינטרנט, חוותה צמיחה מהירה מאוד בימי הקורונה כשעסקים עברו לאונליין. "ברבעון אחד נוספו יותר ממיליון אתרים לאמנטור (Elementor) שזה מדהים. לא היינו צריכים בכלל שיווק", אמר יוני לוקסנברג, מייסד משותף ומנכ"ל אלמנטור, בפאנל.

"אם בעבר עסקים קטנים הסתכלו אל אתר אינטרנט כמשהו שנחמד שיש, כמו איזשהו כרטיס ביקור. פתאום אתר אינטרנט הפך להיות עניין של להיות או לחדול לעסקים וזה בא לידי ביטוי בהשקעה עמוקה יותר שלהם באתר ובמראה שלו", הוסיף לוקסנברג. "זה הגיע גם מרתיעה שנוצרה כלפי פייסבוק. עסקים הבינו שהדף בפייסבוק לא שייך להם והם לא שולטים בו. כעסק אתה רוצה לשלוט באתר בדיוק כמו שאתה שולט בעסק הפיזי".

 מייצור לימונצ'לו לייצור חומר לחיטוי ידיים

הסטארט-אפ מליו (Melio), שפיתח מערכת לתשלומים בין עסקים (B2B), חווה גם הוא את הגאות במעבר לדיגיטל. "שנת 2020 היא בעצם שנת הפעילות המלאה שלנו במליו, השנה הראשונה שיש לנו מוצר באוויר ובשנה הזאת עלינו מאפס למיליארדי דולרים שעוברים במערכת, כי אי אפשר היה כבר לשלוח צ'ק לספק", אמר בפאנל מתן בר, מייסד שותף ומנכ"ל מליו. "גדלנו בשנה הזאת מ-35 עובדים ל-150 עובדים בתוך 10 חודשים ואחרי שנה מטורפת כזו קשה לדעת מה צופן העתיד".

מליו פונה לעסקים קטנים שמעבירים כסף לספקים באמצעים מסורתיים כמו צ‘קים. "זה מוזר כי בעלי העסקים האלו באופן פרטי כשהם קונים חולצה, הם משלמים כמובן דיגיטלית, אבל כשהם משלמים לספק הם צריכים לשלוח צ‘ק. גילינו שרוב הכלים לתשלומים עסקיים פנו לעסקים גדולים שמעבירים עשרות אלפי תשלומים. המערכת שלנו בנויה לרופאי שיניים או חנויות יין". האפליקציה של מליו חינמית כאשר המודל העסקי של החברה בנוי על סיוע לעסקים קטנים בהתאמת תזרים המזומנים.

לדברי בר, במהלך השנה האחרונה הוא חזה בתושייה המדהימה של עסקים קטנים אל מול המשבר. "יש לנו לקוח מעורר השראה, הם מזקקה לייצור לימונצ'לו במנהטן ומכרו למסעדות. כשהמסעדות נסגרו הם עשו שינוי לייצור חומרי חיטוי לידיים. זה מדגים בעיני את הנחישות של עסקים קטנים".