"הירידה המצרפית בסל המטבעות במשק מכבידה על חברות הייטק לא פחות מהחברות המסורתיות"

כך לפי מכתב ששלח פורום חברות ההייטק לעידוד הייצוא לגורמים הממשלה ובנק ישראל בקריאה לפעולה משולבת על מנת למנוע את הפגיעה ביצואנים

בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל
בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

פורום חברות ההייטק לעידוד הייצוא שלח השבוע לממשלה מכתב בניסיון למציאת פתרון לתמיכה בשערי החליפין בעקבות משבר הקורונה.

בין המכותבים למכתב זה, שאותו יזם המשקיע הון סיכון לירון רוז, ניתן למצוא את ישראל כ"ץ, שר האוצר,  יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה, עמיר פרץ, שר הכלכלה, פרופ׳ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל ויהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר.

"שערי החליפין הנומינליים הפכו בשנים האחרונות תנודתיים והירידה המצרפית בסל המטבעות במשק מכבידה על חברות הייטק, לא פחות מאשר היא מקשה על חברות מסורתיות", נכתב. "במיוחד במשבר הקורונה כששוקי היצוא של חברות ישראליות רבות כולל חברות סטארטאפ והייטק בשלבים שונים, הופכים יותר ויותר מאתגרים, המשקולת הכבדה של הייסוף בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי אותו מודד בנק ישראל הופכות לבעלות משקל גדול.

השלכות הירידה בשערי החליפין הן התייקרות שקלית של שכר העובדים בחברות היצואניות. כשכל דולר או אירו, שווה פחות שקלים המשמעות היא התייקרות בשכר העבודה ובכלל ההוצאות השקליות עבור החברות.

"בנוסף", כותבים לחברי האוצר ובנק ישראל, כי "נרשמת פגיעה בתנאי הסחר וירידה בכושר התחרות של חברות במיוחד במשבר הקורונה - שחיקת המרווחים של חברות ישראליות מקשות עליהן להציע הצעות תחרותיות בדיוק כשהאתגרים בשוק העולמי עולים. ירידות ותנודות זמניות מביאות לחוסר כדאיות ייצוא וסגירת שוקי יעד כך שאובדן של אותם שווקים משפיע לעתים לטווחים של שנים ארוכות".

עיקר היוזמה של המכתב מטרתה להציע להקים צוות משותף של בנק ישראל והאוצר לצד נציגות הסקטורים הרלוונטיים ובמיוחד מגזר ההייטק על מנת שיפעלו יחד בשוק המט"ח על מנת ליצור מכפיל השפעה. 

על המכתב חתומים כמה יזמים ומנהלי חברות וסמנכ"לי כספים, בהם: אדם קימה, מנכ״ל Payme, אלון גפנר, מנכ״ל זטה סולושנז, אמיר ירקוני, מנכ״ל Seperia, אמיר מרקו, מנכ״ל Pubmax, יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, יפית שמיר, סמנכ״ל כספים, Breezometer, רן קורבר, מייסד ומנכ"ל Breezometer, ניר גרינברג, מנכ״ל Natural Intelligence, אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של Hyposwiss ועוד.