בעקבות ביטול ההופעה של ניק קייב: בקשה לייצוגית נגד המפיק שוקי וייס

בהודעה שקיבלו רוכשי הכרטיסים ממפיק המופע שוקי וייס, נאמר להם כי יקבלו שובר בשווי 110% מהסכום ששילמו - ולא החזר כספי • ההודעה גררה גל הודעות זועמות שהציפו את עמוד הפייסבוק של המפיק הוותיק, זעם שהבשיל כעת לשתי תובענות ייצוגיות בעשרות מיליוני שקלים

ניק קייב / צילום: Eduardo Verdugo, AP
ניק קייב / צילום: Eduardo Verdugo, AP

ביטול ההופעה של ניק קייב הגיע לבית המשפט: רק השבוע הודיע הזמר נייק קייב כי הוא מבטל את סיבוב ההופעות העולמי שלו שהיה אמור לכלול 60 מדינות ובהן ישראל - ההופעה שתוכננה להתקיים ביוני השנה נדחתה ליוני 2021 ובסופו של דבר בוטלה.

בהודעה שקיבלו רוכשי הכרטיסים ממפיק המופע שוקי וייס, הוא בישר לרוכשים כי יקבלו שובר מוגדל בשווי של 110% מהסכום ששילמו. החזר כספי לא הוצע לצרכנים, מה שהוביל לגל הודעות זועמות שהציפו את עמוד הפייסבוק של המפיק הוותיק.

ימים ספורים לאחר ההודעה, הזעם הבשיל להגשת שתי תובענות ייצוגיות נגד שוקי וייס וחברת eventim שבבעלותו, ובהן דרישה להחזיר לצרכנים את כספם. התביעות מוערכות בעשרות מיליוני שקלים.

באחת מהבקשות, שהוגשה באמצעות עו"ד מוריה שלו ממשרד רוזנברג ושות' ועו"ד שירה בר-זיו, מציין התובע כי בהודעה שקיבלו הצרכנים "גלומה התכחשות לזכות הקיימת לרוכשי הכרטיסים להשבת כספים".

את הצרכנים השוו בכתב התביעה "למלווים" שלא מרצונם. הסיטואציה הזו מוכרת בוודאי לנוסעים שטיסתם בוטלה. חברות התעופה ניסו ועדיין חלקן מנסות להשאיר את כספי הצרכנים אצלן. יש מדינות שבהם החוק מתיר לחברות לספק שובר במקום החזר, אלא שבישראל החברות נדרשות להחזיר לצרכנים את כספם. בתעופה, כדי להקל על החברות, משך ההחזר הוארך, אבל מבחינת המחוקק, על העובדה שלצרכנים מגיע לקבל את כספם על מוצר או שירות שלא קיבלו שלא באשמתם - אין עוררין.

לא מן הנמנע כי מה שהוביל לזעם הצרכנים היה נוסח ההודעה שקיבלו עם ביטול המופע. אחת מהקונות סיפרה לגלובס כי אילו הייתה מוצעת לה האפשרות לבחור בין שובר מוגדל ובין החזר כספי (מה שאגב מוצע בתעופה), אזי מתוך סולידריות למצוקה שמתוארת בפנייה של וייס לצרכנים, היא הייתה בוחרת בשובר, "אבל ברגע שכופים עליי לוותר על מאות שקלים ששילמתי, זה מרגיז".

תגובות זועמות עלו בדף הפייסבוק של המפיק ובהן דרישה להחזר כספי: "אפשר לקנות עם השוברים הללו במכולת?", תהתה אחת הפונות, שהזכירה כי "כולנו נקלענו למצב נוראי, אבל אתה מחזיק בכסף לא שלך". 

שוקי וייס / צילום: איל יצהר
 שוקי וייס / צילום: איל יצהר

וייס: "בעיה עולמית" 

לנוכח טענות הצרכנים נימק וייס לגלובס כי חלק מהכספים הועברו למקדמות, וכי "ברור שבכוונת האמן לחזור ולהופיע". לדבריו, "איננו פועלים בחלל ריק, ואנו חשים את התרעומת של הקהל - אך מה הברירה? גל של פשיטות רגל אצל אמרגנים ומפיקים שבגינו קהל רוכשי הכרטיסים יקבל בחזרה פרוטות מעטות בלבד מערך הכרטיס - או פתרונות יצירתיים שיובילו את כולנו לעתיד טוב יותר ולקחת חלק בהופעות אמן מהר ובקרוב".

עוד ציין וייס כי מדובר בבעיה עולמית, וכי ברוב המדינות שיטת השוברים אומצה. "איננו נעלמים, ולאחר 40 שנות פעילות, הקהל יכול לדעת שנעשה הכול להגיע לפתרון הטוב ביותר האפשרי". 

התביעה פחות התרשמה מהנימוקים הללו. בנימוק להצדקתה כתביעה ייצוגית אף מצוין כי ממילא כספי הרוכשים מוחזקים גם שנה ויותר אצל המפיק לאחר שהמופע המקורי נדחה בתחילה ל-2021. אלא שעם ההחלטה לבטל את ההופעה, גורסת הבקשה כי מתן השובר אינו פתרון - "לא ברמה החוקית, לא ברמה המהותית ולא ברמה הפרקטית", ובעיקר כשהפתרון הוכתב בצורה חד-צדדית.

לפי התביעה, "מגפת הקורונה עדיין פושה בקרבנו ומגבילה את צעדינו. עסקינן בהצעה לקבלת שוברים למופעים עתידיים שאף קיומם מוטל בספק. עם כל הסולידריות למצבו העגום של הענף, הקורונה שלחה את גרורותיה הפוגעניים בכל שכבות האוכלוסייה ורבדיה, והדעת נותנת שבין חברי הקבוצה נפגעים רבים אחרים, וסכומי התמורה המעוכבים אינם סכומים מבוטלים בימים אלה".

הערכות התביעה הן כי קבוצת התובעים כוללת כ-25 אלף רוכשי כרטיסים. היקף התביעה הוערך ב-13.25 מיליון שקל.