ברקזיט: בריטניה מאיימת לשלוח ספינות מלחמה נגד דייגים אירופים

האם בריטניה בדרך ליציאה מהאיחוד האירופי ללא הסכם סחר? • הערב צפוי לפוג הדדליין למגעים בין שני הצדדים, ובינתיים אין צפי להסכמה • אתמול הודיעו הבריטים כי ספינות מלחמה ערוכות להיפרש כדי להגן על המים הבריטיים מפני ספינות דיג אירופיות אם לא יהיה הסכם

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

הערב אמור לפוג הדדליין למגעים על הסכם סחר מקיף בין בריטניה לאיחוד האירופי, ושני הצדדים הכריזו ביממה האחרונה כי הולכים ויורדים הסיכויים להגיע להסכמה, וכי יש להתכונן לתסריט של פרישה ללא עסקה. היממה הקרובה עשויה להוכיח אם מדובר בהחרפת עמדות סופית כדי להשיג ויתורים אחרונים, או שהפערים בין הצדדים אכן גדולים מכדי להיסגר בחלון הזמן הנוכחי. "השיחות על הסכם הסחר נמצאות על פי תהום", כתב הבוקר ה"פייננשייל טיימס"; "(אנחנו) שעות לפני פרישה בלי הסכם סחר", הייתה הכותרת של ה"מירור". 

השער של ה"מירור" הבריטי. "שעות לפני פרישה בלי הסכם" / צילום: צילום מסך
 השער של ה"מירור" הבריטי. "שעות לפני פרישה בלי הסכם" / צילום: צילום מסך

אתמול (ש') החריפו הבריטים את האווירה, כשהודיעו כי ספינות מלחמה של הצי המלכותי ערוכות להיפרש כדי להגן על המים הבריטיים מפני ספינות דיג אירופיות, אם לא יושג הסכם ובריטניה תפרוש ללא עסקה מהאיחוד האירופי ב-31 בדצמבר. משרד ההגנה הבריטי אישר כי ארבע ספינות כבר נמצאות בים האירי ובתעלה, והדלפות ממשרד ראש הממשלה הבריטי רמזו שהם ימנעו מספינות דיג ספרדיות וצרפתיות, בין השאר, לדוג בשטח של 200 מייל מהחוף הבריטי, אם לא יושג הסכם.

ג'ונסון עצמו עידכן ביממה האחרונה כי להערכתו בריטניה קרובה יותר להסכם סחר "בסגנון אוסטרליה", שמשמעותו סחר לפי התעריפים הגנריים של ארגון הסחר העולמי מאשר להסכם סחר חופשי, כמו זה שיש לאיחוד האירופי עם מדינות אחרות. גורמים ממשלתיים העריכו את הסיכוי לכישלון ב-80%. הצהובונים, התומכים בפרישה מהאיחוד האירופי, הביעו תמיכה בעמדות ג'ונסון: "מרקל דורשת שבריטניה תזחל על זכוכית שבורה", הייתה הכותרת של ה"מייל און סנדיי", שציטט גורמים ב"דאונינג 10" שמאשימים את הקאנצלרית הגרמנית בחוסר התפשרות.

השער של "המייל און סנדיי" הבריטי. "מרקל דורשת שבריטניה תזחל על זכוכית שבורה" / צילום: צילום מסך
 השער של "המייל און סנדיי" הבריטי. "מרקל דורשת שבריטניה תזחל על זכוכית שבורה" / צילום: צילום מסך

עד לחודש הבא, שבו בריטניה תפרוש מהאיחוד, היא עדיין מחויבת למדיניות הדיג המשותפת, המאפשרת לכל מדינה החברה באיחוד לדוג בשטח שמעבר ל-12 מיילים ימיים (22 ק"מ) מהחוף של מדינה שכנה, אך רק לפי מכסות שנקבעות מדי שנה. המכסות שנקבעו לדייגים בריטיים, שלטענתם היו נמוכות מדי כבר מ-1970, היו אחד הנימוקים העיקריים בהם השתמשו התומכים בפרישה מהאיחוד האירופי בקמפיין הברקזיט ב-2006. ג'ונסון עצמו הצטלם מספר פעמים עם דגים שונים והביע את מחויבותו ל"החזיר את השליטה" לבריטניה.

השער של "Sunday Express". "ללא הסכם: אנחנו מוכנים!"  / צילום: צילום מסך
 השער של "Sunday Express". "ללא הסכם: אנחנו מוכנים!" / צילום: צילום מסך

אחת מהמחלוקות העיקריות

סוגיית זכויות הדיג - איזו גישה, אם בכלל, יקבלו ספינות דיג מהאיחוד האירופי למים הכלכליים של בריטניה אחרי הפרישה - היא אחת מהמחלוקות העיקריות שטרם נפתרו. בתחילת המשא ומתן דרשו האירופאים את המשך הדיג כרגיל, בעוד הבריטים דרשו להרחיב את הרצועה הבלעדית שלהם ל-200 ק"מ מהחוף. פתרון שהסתמן בימים האחרונים היה יצירת הסכם זמני שיהיה תקף לשלוש או לחמש השנים הקרובות.

שתי הסוגיות האחרות הן המחויבות של בריטניה לתקינה אירופית בתחום החברה, הסביבה והעבודה, שתמנע "יתרון בלתי הוגן" לעסקים בריטיים אחרי הפרישה וכן העונשים שייקבעו בהסכם אם אחד הצדדים יפר אותו. ג'ונסון הודיע כי ישוחח היום (א') בלילה עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-ליין בתום המגעים. שני הצדדים אמרו כי השיחות יוארכו לכל היותר עד היום בערב, אך מועדים אחרונים אחרים כבר הוארכו בעבר.