האקזיט של אלירן טוויטו: מוכר לתדיראן שליטה בחברה הסולארית שייסד בעד 63 מיליון שקל

אלירן סולאר, המייבאת ומפיצה מוצרים בתחום האנרגיה הפוטו-וולטאית, הרוויחה 20 מיליון שקל בינואר-ספטמבר השנה

אלירן טוויטו ומשה ממרוד / צילום: ישראל הררי
אלירן טוויטו ומשה ממרוד / צילום: ישראל הררי

יצרנית ומשווקת המזגנים חברת תדיראן הולדינגס  מבקשת ליהנות גם היא מהמומנטום החיובי המאפיין את פעילות חברות האנרגיה הירוקה בבורסה, המתבטא בעליות חדות במניות החברות, ובהצטרפותן של חברות חדשות מהענף למסחר באמצעות הנפקת מניות.

לצורך כך עדכנה תדיראן כי חתמה על הסכם לרכישת השליטה (75%) בחברת אלירן סולאר, "הפועלת בתחום היבוא, ההפצה והסחר של מוצרים בתחום האנרגיה הפוטו-וולטאית בישראל", תמורת עד כ-63 מיליון שקל לידי המייסד אלירן טוויטו.

ההסכם בין הצדדים קובע, כי החברה שבשליטת המנכ"ל משה ממרוד תשלם כ-45 מיליון שקל לטוויטו במועד השלמת העסקה, וכן תישא בהתאמות המוערכות על-ידה בכ-10 מיליון שקל נוספים, על בסיס תוצאות אלירן סולאר לשנה הנוכחית.

עוד תשלם תדיראן עד כ-7.5 מיליון שקל, "במקרה שהחברה הנרכשת תעמוד ביעדים שהוסכמו בין הצדדים בכל אחת מהשנים 2021 ו-2022".

במסגרת ההסכם ניתנה לתדיראן אופציה לרכישת יתרת מניות יה של אלירן סולאר, בהתאם לתנאים שסוכמו, וכן נקבע כי המוכר, טוויטו, יכהן כמנכ"ל החברה הנרכשת.

בין ספקיה של אלירן - סולאראדג' 

העדכון אודות הרכישה של תדיראן, שהשלמתה דורשת עמידה בכמה תנאים, חושף את הצמיחה המהירה בעסקי החברה הנרכשת בשנים האחרונות. כך, בעוד שאת שנת 2019 כולה סיכמה אלירן סולאר עם הכנסות של כ-115 מיליון שקל, בין ינואר לספטמבר השנה הן כבר הגיעו ל-159 מיליון שקל, והרווח הנקי לתשעת החודשים הראשונים הגיע ל-20 מיליון שקל, בעוד שבכל שנת 2019 הוא הסתכם בכ-10 מיליון שקל.

בתדיראן מציינים בעניינה של אלירן סולאר, כי מדובר בחברה המשווקת מוצרים למערכות סולאריות, ובהם פאנלים סולאריים, תשתית התקנה מאלומיניום עליה מותקנים הפאנלים, מוצרים למיקסום הפקת החשמל מהפאנל, ממירי זרם ואביזרים נלווים.

שני הספקים העיקריים של אלירן סולאר הם חברת ג'ינקו הסינית וסולאראדג' הישראלית. ההסכם של אלירן סולאר מול סולאראדג', שמניותיה נסחרות בארה"ב, מסתיים בסוף השנה והיא "פועלת לחידושו", אחרי שבשנתיים האחרונות הרכישות ממנה היוו כ-33% מרכישותיה מספקים באותה תקופה, בסכומים של 38-46 מיליון שקל בכל שנה.

"התרחבות לתחומים סינרגטיים בישראל"

בתדיראן, שבשליטת המנכ"ל משה ממרוד, ציינו כי הרכישה "עולה בקנה אחד עם יעדיה האסטרטגיים של החברה, ובכלל זה בין היתר התרחבות לתחומי פעילות סינרגטיים בישראל", וכי היא מתכננת "לסייע לה בהרחבת עסקיה".

מניית תדיראן, שנהנתה בסיכומה של 2020 משנה מוצלחת, בתמיכת הקיץ החם בישראל ומשבר הקורונה, נסחרה על רקע העסקה בעליות חדות, שהגיעו במהלך המסחר לכ-10%, והשלימה קפיצה של כ-60% מתחילת השנה, המשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.9 מיליארד שקל.

על ההסכם הנוכחי חתמה תדיראן שבועות ספורים אחרי שעדכנה על סיום מו"מ לרכישת 75% בחברה זרה בתחום שיווק והפצת מזגני אוויר, תמורת כ-80 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של תדיראן מתרכז ביבוא ושיווק מזגנים ומערכות מיזוג אוויר, בעיקר תחת המותגים תדיראן, אמקור, ספקטרה וטושיבה.

כאמור, בתמיכת הקיץ החם ומשבר הקורונה, תדיראן סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם עלייה של 14% בהכנסותיה, ל-790 מיליון שקל, לצד קפיצה של קרוב ל-70% ברווח הנקי שלה שהגיע ל-85 מיליון שקל.