משכנתה | פרשנות

היועצים כבר מוצפים: היכונו לגל מחזורי משכנתה ולעליית מחירים

מה יקרה למחירים? עד כמה כדאי למחזר משכנתה, ומדוע לא מדובר בשליפה מהשרוול? • מאחורי ההחלטה הדרמטית של הפיקוח על הבנקים שתשנה את שוק המשכנתאות

משכנתה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
משכנתה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

האם זה הזמן למחזר משכנתה? כל מה שצריך לדעת על הפצצה שהטיל אתמול בנק ישראל

עוד לא יצרתם קשר עם יועץ משכנתה? כי חלקם כבר מספרים שהם מוצפים בפניות. מחשבוני משכנתאות מופעלים ממש ברגע זה, בסימולציות שבאות להשוות את המצב החדש לזה הקיים. והמסקנה כמעט אחידה: עולם המשכנתאות עומד לעבור מהפכה של ממש, שיתכן שגם תביא לתמרוץ הביקושים לדירות, ואולי אף לעליות מחירים.

כשהמפקח על הבנקים החליט לפני מספר שנים להגביל את האפשרות לקחת משכנתאות פריים ולחייב לקחת לפחות שליש מהמשכנתה בריביות קבועות, המצב היה אחר לגמרי: המחשבה הייתה שהכסף הזול יחמם את שוק הנדל"ן, ושמסלולי הפריים המוכרים בגמישותם, עלולים לבגוד בלוקחי המשכנתאות ולזנק מעלה, כפי שכבר היה בשנות התשעים וברוב העשור הקודם. החשש היה שהדבר יסכן מאוד את הלווים, ובמיוחד את הזוגות הצעירים.

ואולם היום הצרכים של המשק ושל הלווים התהפכו ב-180 מעלות. הריביות נמוכות מאוד, ולא נראה באופק הקרוב שהן יעלו. מעבר לכך, הלווים והמשק בסכנה לא בגלל המשכנתאות אלא בגלל הקורונה. וגם כאן הקורונה מתגלה כ-game changer שמחייב את קברניטי המשק לפעול בניגוד לנוסחאות הישנות.

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מודע לעוצמת המהפכה הזו, ולהשלכות שלה, ועל כן לא מדובר כאן בשליפה מהשרוול, אך כאן אפשר להעריך מה צפוי לנו כעת: ראשית לווים קיימים צפויים לבדוק את אפשרויות המחזור שלהם, שכן בתסריטים שונים המעבר למסלול החדש יחסוך מהם עשרות אלפי שקלים ואולי אף יותר.

בנוסף, מתן אפשרות ללווים להתמנף עוד יותר בדרך לרכישת דירה, עשוי לגרור הגדלה כמעט מיידית של הביקושים לדירות ולהיקפי לקיחת משכנתאות. אלה כבר גדלו בחודשים האחרונים, לאחר שבנק ישראל הוריד את הריביות בעקבות הקורונה.

בעקבות הגדלת הביקושים צפויות גם עליות מחירים. כך קורה גם במדינות אחרות, כמו באנגליה, ששם מדד מחירי הדירות של האליפקס הצביע על עליית מחירים של 7.5% בשנה האחרונה. גם ניו זילנד, המדינה המצטיינת בטיפול בקורונה, חוות בעיה דומה. אבל אם רוצים להפסיק את נוהל דחיית המשכנתאות בעוד חודשים ספורים, חייבים למצוא פתרון חליפי, והצעד המוצע כעת הוא ככל הנראה הפתרון. חברי התאחדות יועצי המשכנתאות ממליצים להמתין לפי שעה לחשיפת כל המדיניות החדשה, כדי שניתן יהיה להבין עד כמה היא מיטיבה את תנאי הלווים. כאמור, סימולציות ראשוניות הראו שההטבה עשויה להיות משמעותית