ניצני הבראה לתעשיית הפארמה המקומית: באי.בי.אי מעריכים שטבע תראה סימני צמיחה ראשונים ב-2021

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, מעריך כי העולם ישתחרר מאחיזת הקורונה במהלך 2021, ו"ניתן יהיה לדבר על סיום המגפה לקראת החורף הבא" • באשר למניות הפארמה הנסחרות בת"א: לטבע הוא חוזה המשך התייעלות וצמיחה ברווח, ואילו פריגו "מתאימה לעולם פוסט קורונה"

שנת 2021 צפויה להביא איתה הקלה הדרגתית ומשמעותית בהיקף התחלואה בקורונה, כך מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי, על רקע אישורי החירום לחיסונים. סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, מעריך כי "בהינתן היענות גבוהה לחיסונים, ושלא יהיו שיבושים משמעותיים בעיקר בייצור ובהפצה ברחבי העולם, ניתן יהיה להתחיל לדבר על סיום המגפה לקראת חורף 2021".

להערכתו, עד סוף השנה יתקבלו אישורי החירום לחיסונים של פייזר ומודרנה בארה"ב, ולחיסון של אסטרהזנקה בבריטניה. ברבעון הראשון של 2021 תהיה הרחבה מסוימת של קבוצת המחוסנים, ובסופו תחל הפצת החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, כאשר ברבעון השני תהיה הגדלה משמעותית של כושר הייצור של מגוון החיסונים שאושרו, ובמחצית השנייה של 2021 להערכתו יתאפשר חיסון המוני.

על אף האווירה האופטימית, טפר מציג מספר תרחישים שעלולים לשבש את לוחות הזמנים, בהם הופעת תופעות לוואי חריגות, יעילות נמוכה ממה שהוצג בתחילה, בעיות תפעוליות והופעת מוטציה שתשנה את הנגיף.

"טבע תהפוך לרזה ויעילה יותר"

ומה יקרה למניות הפארמה הנסחרות בבו רסה בתל אביב ב-2021? טפר סבור כי טבע צפויה להראות סימנים ראשונים של צמיחה, ופריגו תמשיך להציג צמיחה מתונה.

בהקשר של טבע, אומר טפר כי ב-3 השנים האחרונות ייצב המנכ"ל קאר שולץ את הפעילות העסקית, תוך רה-ארגון וקיצוץ חד בהוצאה והורדת היקף החוב. ב-2020 הפעילות התנהלה כמתוכנן וללא השפעות מהותיות מהתפרצות המגפה. עם זאת, הוא מזכיר את "עננת התביעות המשפטיות" שעדיין מרחפת מעל החברה ופוגעת בהתאוששות מחיר המניה.

"ב-2021 טבע צפויה להתחיל להראות סימנים ראשונים של צמיחה, שתגיע בעיקר מהמוצרים הייחודיים ומהשקות חדשות בתחום הגנרי, ובראשן מוצרי הביוסימילר ומוצרים גנריים מורכבים", מעריך טפר. "החברה צפויה להמשיך בתהליך ההתייעלות במערך הייצור במטרה לשפר את שולי הרווח, ולהוביל לצמיחה גם בשורות הרווח". טפר צופה שטבע תהפוך לרזה ויעילה יותר.

בפעילות הגנרית צפויה להערכתו צמיחה מתונה ב-2021, לאחר התמתנות קצב שחיקת המחירים בארה"ב. בתרופות הייחודיות, מנועי הצמיחה של טבע, טפר מעריך המשך צמיחה חזקה במכירות התרופה אוסטדו להפרעות תנועה, "עם ניצנים ראשוניים של מכירות גם בסין". התרופה תימכר להערכתו ב-850 מיליון דולר, לעומת כ-650 מיליון דולר ב-2020.

התרופה אג'ובי לטיפול במיגרנה תמשיך לצמוח, לאחר השקת המזרק האוטומטי והרחבת השיפוי הביטוחי באירופה. האנליסט מעריך כי היא תימכר ב-400 מיליון דולר, כלומר צמיחה של פי 2.

הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה ימשיך להישחק מול התחרות הגנרית, אם כי באופן מתון יותר. במקביל טפר מזכיר שטבע ממתינה להכרעת ה-FDA בנוגע לאישור התרופה פוסינומאב לטיפול בכאב כרוני.

עוד כותב טפר כי "המשברים המשפטיים ימשיכו לרחף מעל החברה ב-2021, אך להערכתנו קיים סיכוי טוב שבפרשת האופיואידים טבע תגיע לפשרה". לדבריו, ככל שיתרחב היקף המחוסנים לקורונה תחזור השגר ה, ואיתה גם שגרת בתי המשפט, דבר שיאיץ את הסדר הפשרה שכבר גובש. לעומת זאת, להערכתו תביעות תיאום המחירים יתגלגלו בבתי המשפט עוד שנים רבות.

טפר מעריך גם שמבנה ההון של טבע ימשיך להשתפר עם המשך הורדת החוב עד 21 מיליארד דולר בסוף 2021. לקראת 2023 החברה תידרש למחזור נוסף של חוב.

המלצתו על המניה היא "תשואת יתר" במחיר של 16 דולר להשקעה בטווח הארוך, וזאת לעומת מחיר נוכחי של 10.44 דולר. לדברי טפר, "בשלב זה, הסיכונים המשפטיים מקבלים תמחור יתר במחיר המניה הנוכחי. ההתבהרות לגבי פרשת האופיואידים לבדה יכולה לשחרר את הלחץ על מחיר המניה, שתיסחר בשווי המשקף בצורה טובה יותר את הפעילות העסקית".

"התמקדות נכונה במוצרי צריכה כמו תרופות"

על פריגו כותב טפר כי האסטרטגיה שלה "מתאימה לעולם פוסט קורונה". לדבריו, החברה עוברת שינוי אסטרטגי מהותי תוך מיקוד בתחום מוצרי הצריכה ומיצובה כחברת טיפול אישי (Self-care) - מוצרים לשמירה על הבריאות, איכות החיים ומניעת תחלואה. טפר מציין שהפוטנציאל בהם משמעותי ונמצא במגמת צמיחה, שצפויה להתחזק בשל העלייה במודעות הכללית לשמירת הבריאות.

ב-2021 האנליסט צופה המשך צמיחה מתונה בפריגו, על בסיס השקעות בתחום מוצרי הצריכה, האצה במעבר לצריכה של מותגים פרטיים והרחבת הרכישות המקוונות - מגמות שימשיכו גם בעידן הפוסט-קורונה.

לדברי טפר, פריגו מת אימה מאוד לתקופה הנוכחית של משבר כלכלי ובריאותי, בין היתר משום שהיא ממוקדת במוצרי צריכה בסיסיים כמו תרופות, מזון לתינוקות ומוצרים להיגיינת הפה; מוצריה במותג הפרטי זולים יותר ממותגים מקבילים; פעילותה באונליין צומחת ויש לה מגוון תרופות ללא מרשם לטיפול בצינון, שיעול, חום וכאבים.

המלצתו על מניית פריגו היא "תשואת יתר" במחיר יעד של 58 דולר, פרמיה משמעותית על המתחרות הגנריות הקלאסיות. טפר מציין שמחיר היעד מבטא מצד אחד את איכות החברה והמיקוד האסטרטגי שלה, ומצד שני את תוחלת הנזק העתידי משומות המס באירלנד ובארה"ב, והאי ודאות בנוגע להפרדת פעילות התרופות הגנריות במרשם.