מכה לתעשיות הביטחוניות: גרמניה דוחה את חימוש המל"טים שהיא חוכרת מישראל

ההצבעה המתוכננת בפרלמנט הגרמני על חימוש המל"טים שחיל האוויר חוכר מישראל נדחתה, ללא מועד חדש • המפלגה הסוציאל־דמוקרטית מתנגדת מסיבות אתיות, ובשל חילוקי הדעות בקואליציה לא נראה כי תושג הסכמה על המהלך בעתיד הנראה לעין

הצבא הגרמני לא יחמש נכון לעכשיו את המל"טים (מטוסים ללא טייס) המתקדמים שהוא חוכר מישראל (Heron-TP) בטילים, בשל ההתנגדות למהלך מצד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), השותפה בקואליציה. כך התברר אחרי שההצבעה המתוכננת בפרלמנט על החימוש - שהיה אמור להתבצע בטילים מתוצרת ישראל - נדחתה ולא נקבע לה מועד חדש. המפלגה נימקה את ההתנגדות בסיבות אתיות, ובכך שסיכולים ממוקדים ושימוש בטילים ממטוס ללא טייס "מרחיקים את שדה הקרב מהלוחמים" ועשויים לגרום ל"אצבע קלה על ההדק".

חבר הפרלמנט פריץ פלגנטרוי, האחראי על נושאי הביטחון במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, עידכן אמש בטוויטר כי "המפלגה הסוציאל-דמוקרטית החליטה להתנגד לחימוש המל"טים בנקודת הזמן הנוכחית, אך לפתוח בדיון ציבורי ופתוח בסוגיה". פלגנטרוי נחשב לאחד מהתומכים הגדולים של מהלך החימוש, שפוצל מרכש המל"טים בעקבות התנגדות קודמת של המפלגה, ולכן הודיע במקביל על התפטרותו מתפקיד הממונה על סוגיות הביטחון בה. הוא אמר בעבר לגלובס כי הצבא הגרמני זקוק למל"טים הישראלים, וכי הדבר יגן על חיילים גרמנים במשימותיהם במאלי ובאפגניסטאן.

שינוי בעמדת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הפגינה עמדה הפכפכה בשנים האחרונות בנוגע לעסקה, בשווי קרוב למיליארד אירו, בין הצבא הגרמני לבין התעשייה האווירית וממשלת ישראל בתיווך חברת "איירבוס", לחכירה של חמישה מל"טים (ועוד שניים לצרכי אימונים) לתקופה של קרוב לעשר שנים. ב-2017 טירפדה המפלגה את העסקה כולה, אך לאחר מכן הסכימה שסעיף החימוש שלהם יפוצל ויאומץ בנפרד אחרי דיון בפרלמנט. ההחלטה הובילה לחתימה על העסקה, ולהקמת טייסת אימונים בשם "הברון האדום" בבסיס "תל-נוף", בה התאמנו כבר צוותים גרמנים מטייסת "אימלמן" הגרמנית בהטסת המל"טים החדשים, כשאינם חמושים.

המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) המובילה את הקואליציה הרחבה, דחפה בשנה האחרונה לחימוש המל"טים משום שמדובר ב"צורך מבצעי דחוף", ונראה היה שהדבר נעשה בהסכמת ראשי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, ובמיוחד שר האוצר מטעמה אולף שולץ. השר אמר בעבר בראיון לגלובס כי "לאף אחד בגרמניה אין בעיה לרכוש נשק ישראלי". ואולם, בחירות פנימיות במפלגה הביאו לחילופי שלטון ולבחירתם של נורברט ואלטר-ברויאנס וססקיה אסקן לראשיה. ואלטר-בוריאנס הודיע לפני כשבועיים על התנגדותו לחימוש ובכירים אחרים הצטרפו אליו.

מהלך רגיש ל-2021, שנת בחירות בגרמניה

משמעות ההתנגדות וחילוקי הדעות בתוך הקואליציה היא שככל הנראה לא תהיה הסכמה על המהלך עוד השנה, לפני חופשת המולד. לפי הערכות כלי התקשורת בגרמניה, סוגיית החימוש היא גם רגישה מדי מכדי לעלות לדיון בשנה הבאה - שנת בחירות בגרמניה.

מבחינה כספית, סוכנות הידיעות הגרמנית העריכה, על סמך מסמכי התקציב שהוגשו לוועדה בפרלמנט הגרמני, כי עלות החימוש הייתה אמורה לעמוד על כ-132 מיליון אירו למשך חמש השנים הקרובות וכי כבר הוקצו כ-25 מיליון אירו לשנה הנוכחית. לא נמסר מי מייצר את הטילים שבהם המל"טים היו אמורים להשתמש, אולם ככל הנראה מדובר ביצרן ישראלי. כחלק מהסיבות לבחירת המל"ט Heron-TP על ידי הצבא הגרמני הוזכרה יכולת הטילים שיורכבו עליו להשמדה-עצמית ברגע האחרון, מה שאמור למנוע "נזק סביבתי" ופגיעה בחפים מפשע.

גורמים בתעשיות הביטחוניות בישראל הבהירו כי גם אם ההחלטה נדחתה בשלב זה, ייתכן כי יוכרע על החימוש בעתיד.

נכון לעכשיו, העסקה כוללת תשלום של כ-720 מיליון אירו לחברת-בת של "איירבס" (Airbus Defence and Space), שתחכור שבעה מל"טים מהתעשייה האווירית (כאמור, חמישה קבועים ושניים שישמשו לאימונים), ועוד כ-177 מיליון אירו שיועברו לממשלת ישראל בתמורה לשימוש שייעשה בשדות תעופה, בקרונות שליטה ובקרה ובשירותי תמיכה ותחזוקה. התעשייה האווירית עידכנה לפני כשבועיים כי "בימים אלה המל"ט הראשון נמצא בשלבים סופיים של טיסות הניסוי, וצפוי לעבור ללקוח בקרוב. חיל האוויר הגרמני הוא שבוחר אילו מערכות להרכיב על המל"ט, והתעשייה האווירית פועלת לפי בקשתו". 

ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.