התביעה החדשה: גוגל פעלה עם פייסבוק להרוג תחרות בפרסום מקוון

קואליציה של עשרה תובעים כלליים בארה"ב הגישה אתמול תביעה נגד גוגל, ובה הם מאשימים אותה בהסכם לא חוקי עם פייסבוק • ההסכם נתן לפייסבוק זכויות מיוחדות, בתמורה לכך שהרשת החברתית תבטיח לא לפתח מערכת פרסום מתחרה

גוגל / צילום: רויטרס
גוגל / צילום: רויטרס

שרשרת התביעות נגד ענקיות הטכנולוגיה ממשיכה. קואליציה של עשרה תובעים כלליים במדינות בארה"ב, בהובלת התובע הכללי של טקסס, הגישה אתמול תביעה נגד גוגל, ובה הם מאשימים אותה בהסכם לא חוקי עם פייסבוק. לפי התביעה, ההסכם נתן לפייסבוק זכויות מיוחדות במערכת הפרסום המקוון של גוגל, בתמורה לכך שפייסבוק תבטיח לא לפתח מערכת פרסום מתחרה. התובעים, כולם רפובליקנים, הגישו תביעה אזרחית נגד גוגל, כאשר פייסבוק עצמה אינה מואשמת.

פייסבוק מפעילה מערכת פרסום פנימית משלה כבר שנים, אך לפי התביעה שורשי הבעיה צצו כאשר החברה ניסתה לאיים על הדומיננטיות של גוגל בפרסום באינטרנט ב-2017. גוגל הציעה בתמורה לפייסבוק הסכם, לפיו האחרונה תיסוג מנסיונות לאיים על הדומיננטיות של גוגל בתחום זה, בתמורה כאמור לזכויות שימוש מועדפות במערכת של גוגל. הקוד הפנימי בגוגל להסכם עם פייסבוק היה "ג‘דיי כחול", על שם הדמות מסרטי מלחמת הכוכבים.

"גוגל היא מונופול של טריליון דולר שמנצל בחוצפה את כוחו המונופוליסטי והולך עד כדי לגרום למנהלים בכירים בפייסבוק להסכים לחוזה שפוגע בלב התהליך התחרותי", אמר התובע של טקסס קן פקסון.

מדובר בתביעה נוספת מעבר לתביעה התקדימית והראשונה שמשרד המשפטים האמריקאי ומדינות שונות הגישו נגד גוגל באוקטובר, על כך שהיא מנצלת את כוחה כדי לשמור על מונופול בעולם מנועי החיפוש, כולל תשלומים למפתחים של דפדפני אינטרנט. תביעה שלישית אמורה להיות מוגשת נגד גוגל בשבוע הבא על-ידי קואליציה אחרת של תובעים רפובליקאים ודמוקרטיים ממדינות שונות. בתביעה המתוכננת טוענים התובעים כי גוגל שינתה את מנוע החיפוש כדי לפגוע במתחרים.

רשות רגולטורית אחרת בארה"ב, נציבות הסחר הפדרלית (FTC), הגישה בשבוע שעבר תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק ובה דרישה כי הענקית תיפרד משליטתה בשתי החברות שרכשה - וואטסאטפ ואינסטגרם.

פייסבוק לא הגיבה לתביעה. גוגל הכחישה את פרטי העסקה עם פייסבוק וטענה שהאחרונה לא מקבלת מידע מיוחד. "הטענות של התובע הכללי פקסון חסרות ערך, אך הוא החליט להתקדם בניגוד לכל העובדות. אנחנו השקענו במערכת מתקדמת של טכנולוגיית פרסום שעוזרת לעסקים ותורמת לצרכנים", מסרה גוגל.