לא נעצר בשיא: ביטקוין חצה את רף ה-24 אלף דולר

מחירו של מטבע הקריפטו זינק ב-30% בשבוע האחרון ומשקף לו כעת שווי שוק של כ-445 מיליארד דולר - הגבוה בכל הזמנים • Coinbase, בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, נמצאת בדרכה להפוך לחברה ציבורית

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

אחרי זינוק של 30% בתוך שבוע, מטבע הקריפטו המוביל ממשיך לשבור שיאים: במוצאי שבת, בסביבות 19:00 (שעון ישראל), חצה מחיר הביטקוין את רף ה-24 אלף דולר, רמתו הגבוהה בכל הזמנים. זאת, יומיים בלבד לאחר שביטקוין קבע את השיא הקודם שלו, כשזינק לראשונה מעל ל-23 אלף דולר.

מתחילת השנה הכפיל הביטקוין את מחירו יותר מפי שלושה - והשלים זינוק של כ-213%. מחירו של הביטקוין במוצאי שבת משקף למטבע שווי שוק של כ-445 מיליארד דולר - הגבוה בכל הזמנים. ביטקוין הוא המטבע הראשון והגדול בשוויו בשוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-8,000 סוגי מטבעות שונים. שווי השוק של ביטקוין לבדו הוא כ-66% משוויו הכולל של שוק מטבעות הקריפטו.

על רקע הזינוק הפנומנלי של ביטקוין, שמשך אחריו עוד מטבעות דיגיטליים הנסחרים בבורסות הקריפטו, ביום חמישי האחרון הודיעה Coinbase, בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, כי הגישה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בקשה חסויה לרישום מניותיה כחברה ציבורית. אם תצא למהלך של IPO, הנפקת קוינבייס עשויה להיות אחת הגדולות בשוק המניות האמריקאי בשנה הקרובה. חברת Messari, המתמחית באיסוף וניתוח מידע על שוק הקריפטו, מעריכה כי אם קוינבייס תבצע הנפקה ראשונית לציבור, היא תעשה זאת לפי שווי שוק של 28 מיליארד דולר.

"צפויים לראות שיאים נוספים נשברים"

פרופ' יבגני ליאנדרס, שנכנס לפני כחודשיים לתפקידו כראש המכון לחקר הבלוקצ'יין של אוניברסיטת תל אביב, מציע להתייחס למסחר בשוק הקריפטו בזהירות הראויה. בראיון שהתפרסם בגלובס בסוף השבוע, סיפר פרופ' ליאנדרס על מחקר מקיף שבו השתתף, ובו נבחנו הנתונים המדווחים על ידי בורסות הקריפטו הגדולות בעולם. לדבריו, "ככל שגדלה התחרות בין בורסות הקריפטו, גדלו גם הזיופים של נפחי המסחר בהן". לגבי מחיר הביטקוין אמר: "ביטקוין אינו מבוסס על דבר, למעט על האמון של אנשים ועל הצפי שלהם למחיר שלו בעתיד. לכן, בלתי אפשרי לאמוד באמת את מחירו הריאלי. כפי שמחיר הביטקוין יכול לזנק ל-40 אלף דולר, הוא יכול באותה מהירות לצנוח ל-10,000 דולר או פחות. ראינו כבר צניחה מסוג זה במרץ האחרון".

שגיא בקשי, מנכ"ל חברת Coinmama הישראלית, המספקת שירותי קנייה ומכירה של מטבעות קריפטו בעולם, מסר הערב לגלובס כי "כעת, לאחר שהמחסום הפסיכולוגי של 20 אלף דולר נשבר, אנו צפויים לראות שיאים נוספים נשברים - ובשנים הקרובות הביטקוין יבסס את מעמדו כאחד המטבעות החזקים בעולם. זה לא אומר שלא יהיו מהמורות בדרך, ותיקונים של 30%-50% הם דבר שכיח יחסית בביטקוין. אנשי התעשייה מדברים על שינוי פרדיגמה בניהול פיננסי עולמי, עידן חדש לגמרי. ביטקוין בשווי של מיליון דולר בעשור הקרוב הוא כבר לא תרחיש דמיוני, לאור הדפסות הכסף המאסיביות בעולם. כשביטקוין אחד יהיה שווה מיליון דולר, דולר אחד יהיה שווה הרבה פחות ממה שהוא שווה כיום".