דיווח: האיחוד האירופי יאסור כניסת בריטים בשל המוטציה בקורונה

לפי דיווחים בגרמניה, הממשל הגרמני והנציבות האירופית רוצים לאסור על כניסת תושבי בריטניה לאיחוד בשל מוטציית קורונה חדשה שהופיעה במדינה • בהולנד, בבלגיה ובאירלנד אסרו על נחיתת טיסות מבריטניה • תושבי לונדון מנסים לעזוב בניגוד להנחיות

תחנת הרכבת פדינגטון בלונדון עמוסה בנוסעים שמנסים לברוח מעיר הבירה / צילום: Reuters, Stefan Rousseau
תחנת הרכבת פדינגטון בלונדון עמוסה בנוסעים שמנסים לברוח מעיר הבירה / צילום: Reuters, Stefan Rousseau

גרמניה מקדמת איסור גורף על כניסת תושבי בריטניה לאיחוד האירופי, לצד ביטול טיסות הנוסעים מהממלכה המאוחדת ליבשת וגם ביטול הרכבות והמעבורות; כך מדווחים הערב כלי התקשורת הגרמנים. הרקע ליוזמה, שבשעות אלה מתגבשת ביחד עם הנציבות האירופית בבריסל, היא המוטציה החדשה שהופיעה בדרום בריטניה בשבועות האחרונים, שלפי הצהרות ממשלת בריטניה עלולה להיות מדבקת ב"עד 70% יותר" מאשר הגרסה הקיימת הנגיף. האירופים חוששים מיבוא של המוטציה לשטחם, לאחר שרופא גרמני בכיר עידכן כי טרם נרשמו מקרים שלה בגרמניה.

ההחלטה בעניין אינה סופית, אולם לפי דיווח ב"בילד" הגרמני, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מנהלת שיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון (שחולה בקורונה ונמצא בבידוד) ועם נשיאת הנציבות האירופית ומנהיגים אחרים, במטרה ליישם מדיניות אחידה המונעת מתושבי בריטניה להיכנס לשטח האיחוד החל מהיום בחצות ועד ה-6 בינואר לפחות. במסגרת ההנחיות ייאסרו טיסות, מעבורות ורכבות משטח בריטניה לשטח האיחוד, ורק תושבי האיחוד ששבים מבריטניה יורשו להיכנס לשטחו. ייתכן שיתבצעו טיסות מיוחדות להשיב אזרחים אירופים הנמצאים בבריטניה, או שחברות התעופה יונחו להעלות על הטיסות הקיימות רק תושבי איחוד.

מוקדם יותר היום הודיעה הולנד על איסור נחיתת טיסות מבריטניה, בעקבות המוטציה החדשה של נגיף הקורונה שהופיעה בדרום-אנגליה בשבועות האחרונים. החל מהבוקר ועד ה-1 בינואר תיאסר נחיתת טיסות מהממלכה המאוחדת, למרות שכניסה באמצעות היבשה או הים תהיה עדיין מותרת לאזרחים בריטיים. גם גרמניה הודיעה כי היא שוקלת הגבלה על הטיסות מבריטניה למדינה, בניסיון למנוע מהמוטציה החדשה, שלדברי ראש הממשלה הבריטי עשויה להיות מדבקת יותר ב"עד ב-70%", להתפשט ברחבי אירופה. גרמניה גם שוקלת לאסור על נחיתת טיסות מדרום אפריקה, שגם בה התגלתה המוטציה החדשה של הקורונה.

גם בלגיה הודיעה כי היא עוצרת ל-24 שעות את תנועת הרכבות מבריטניה (ה"יורוסטאר") ואת הטיסות, עד שהמצב הבריאותי יתברר. שר החוץ האיטלקי לואיג'י די-מאיו הודיעה גם כי "חובת הממשלה היא להגן על תושבי איטליה" וכי יבוטלו הטיסות מבריטניה למדינה. גם אירלנד הודיעה כי תאסור על נחיתת טיסות מבריטניה או תנועת מעברות אליה החל מהיום בחצות.

סגר הדוק בלונדון

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז אתמול (ש') על סגר הדוק יחסית על תושבי לונדון ורוב דרום-אנגליה, שלמעשה יבטל את חגיגות חג המולד הקבוצתיות בשבוע הקרוב. הוא נימק את הצעד, בין השאר, במוטציה החדשה שהתגלה על ידי רשויות הבריאות, הכוללת שינויים בחלבון ה"ספייק" של הנגיף, ולפי החשד היא מדבקת יותר מהגרסה הנוכחית של הנגיף. הוא הבהיר כי להערכת הרשויות המחלה שגורמת המוטציה אינה חריפה יותר או קטלנית יותר, וכי לפי ההערכות החיסונים שפותחו יהיו יעילים גם נגדה.

אך בעקבות ההצהרות מנסות כעת ממשלות באירופה להגביל את התפשטות המוטציה. הראשונה לעשות זאת הבוקר היתה הולנד, שבה הודיע משרד החוץ על איסור כניסת טיסות נוסעים משש הבוקר ולפחות עד ה-1 בינואר 2021. חברת "KLM" הודיעה כי טיסות לבריטניה יתנהלו כרגיל, אולם המטוסים ישובו כשהם נושאים מטען בלבד. גם ממשלת גרמניה, לפי דיווח באתר "שפיגל", "שוקלת ברצינות" להגביל את הטיסות לבריטניה וממנה. פרופ' כריסטיאן דרוסטן מהמרכז הרפואי "שאריטה" בברלין עידכן ב"טוויטר" כי עד לא התגלו מקרי קורונה כתוצאה מהמוטציה החדשה בגרמניה. הוא אמר כי ייתכן שההפצה המוגברת בדרום אנגליה, שם הרשויות דיווחו כי כ-60% מהמקרים הם מהווריאנט החדש, נובעת מ"צירוף מקרים" ולא כתוצאה מהמוטציה.

בבריטניה התפרסמו הבוקר תמונות של נוסעים רבים בתחנות הרכבת הגדולות של לונדון כשהם עוזבים את בירת בריטניה, בניגוד להנחיות, כדי לא להישאר בסגר שהוטל עליה אתמול, ואולי כדי לחגוג את חג המולד עם משפחותיהם. כ-18 מיליון תושבים בריטיים אמורים להיות החל מחצות אתמול ועד ה-1 בינואר לפחות תחת הגבלות הכוללת עוצר יציאות מהבית, סגירת חנויות לא-הכרחיות ומעבר לעבודה מהבית. נאסר עליהם לעזוב את האזור שהוטל עליו סגר. הממשלה הבריטית ספגה ביקורת על כך שביצעה את הצעד, שמהווה סיבוב פרסה מבחינת המדיניות, ברגע האחרון.

שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק אמר הבוקר כי תנועת נוסעים מחוץ ללונדון כעת מהווה "חוסר אחריות טוטאלי", והזהיר כי הגבלות קורונה יהיו בתוקף אפילו עד האביב או אחרי, עד שנתח מספיק מהאוכלוסייה יהיה מחוסן. הוא קרא לתושבי לונדון ואזורים אחרים, "לפרוק את המזוודות" ולהישאר בבית - ולא לנסוע מחוץ לאזור.