בוריס ג'ונסון: "המוטציה החדשה של הנגיף מדבקת בעד 70% יותר"

ראש ממשלת בריטניה הודיע היום על הידוק הגבלות הקורונה בלונדון ובמזרח-דרום אנגליה בשל מוטציה חדשה של הנגיף • כל החנויות הלא הכרחיות ייסגרו והתושבים יתבקשו להישאר בבתיהם

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Kirsty Wigglesworth

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע הערב (ש') על סגר הדוק שיוטל על לונדון וחלקים נרחבים מבריטניה החל מהלילה, על רקע עלייה במספר מקרי הקורונה והתפשטותה של מוטציה שלפי הערכות חוקרים מדבקת בעד 70% יותר מהנגיף הקיים.

ג'ונסון, שאמר בעבר כי סגר בחג המולד יהיה "בלתי-אנושי", נאלץ לחזור בו והודיע כי החל מחצות הלילה, יעברו אזורים רבים - כולל הבירה לונדון - ל"רמה 4" של סגר, הכוללת סגירת כל החנויות הלא הכרחיות, הגבלות תנועה ובקשה מהתושבים להישאר בבתיהם. המשמעות היא שיהיה אסור לתושבים באזורים אלה "להתערבב" עם תושבים מאזורים אחרים במסגרת חגיגות חג המולד. הסגר ההדוק כולל גם עבודה מהבית ואפשרות לפגוש רק אדם אחד ממשק בית אחר לצרכים הכרחיים. הוא אמור להיות בתוקף לפחות עד ה-30 בדצמבר, אולם ייתכן שיוארך.

בנוסף, הודיע ג'ונסון על החמרת הגבלות הקורונה גם בחלקים אחרים בבריטניה, שבהם התפרצות הקורונה מתונה יותר. כך, חגיגת חג המולד שתוכננה להתקיים "בקפסולות" של עד שלושה משקי בית במשך ארבעה ימים צומצמה כעת ליום אחד בלבד - ערב חג המולד ה-25 בדצמבר.

 לפי כלי התקשורת בבריטניה, המהלך עורר כעס על ההודעה ברגע האחרון, אחרי שרבים כבר תיכננו את הנסיעות שלהם לאזורים שכעת יהיו אסורים לתנועה. 

המוטציה החדשה אחראית לכ-60% מההדבקות בלונדון ובדרום אנגליה

ג'ונסון נימק את הצעדים החריפים בין השאר במוטציה חדשה של הנגיף שהתגלתה בדרום אנגליה, שלדבריו "יכולה להיות עד 70% יותר מדבקת" מאשר הנגיף בגרסתו הנוכחית במקומות אחרים באירופה. בחודשים האחרונים איתרו המעבדות בבריטניה את המוטציה, שמכילה שינויים בחלבון ה"ספייק" האופייני לנגיף הקורונה, ומצאו כי היא מתפשטת במהירות בדרום-אנגליה ובלונדון, שם היא כנראה אחראית ל-60% מהמקרים.

ג'ונסון מסר הערב כי אין הוכחות נכון לעכשיו שהמוטציה גורמת לסיכון רב יותר מבחינת תסמיני או מהלך המחלה, וכי אין סיבה להניח שהחיסונים שפותחו נגד נגיף ה-SARS-Cov-2 לא יהיו יעילים גם נגד המוטציה החדשה. הוא אמר כי המעבדות הבריטיות איתרו את הווריאנט בין השאר בשל הבדיקות הרבות שהן מקיימות, וכי ייתכן שהוא קיים גם במקומות אחרים שאינם נבדקים באופן כה מקיף במדינות אחרות באירופה.

בתחילת השבוע עדכנו רשויות הבריאות בבריטניה כי איתרו בשבועות האחרונים מוטציה של נגיף ה-SARS-CoV-2 הגורם למחלת הקורונה. שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק ומומחים מדעיים מטעם הממשלה אמרו ביום שני האחרון כי אין הוכחות שהמוטציה שהתגלתה מסוכנת יותר או גורמת למחלה קשה יותר מאשר הנגיף המוכר.

נגיף הקורונה עובר מוטציות באופן קבוע ככל שהוא מתפשט בקנה מדה הולך וגדל בקרב בני אדם ובעלי חיים. לא כל המוטציות גורמות לרמת מסוכנות או הדבקה גבוהה יותר. חלק מהמוטציות עשויות אפילו לפגוע ביכולת ההתפשטות של הנגיף. החשש ממוטציה משמעותית הייתה הסיבה לחיסול מיליוני חורפנים (מינקים) בתעשיית הפרוות הדנית, לאחר שווריאנט שמקורו ככל הנראה בחוות גידול של החיות התפשט גם בקרב בני אדם בדנמרק. אם המוטציה הבריטית מדבקת יותר, ישנו סיכון ממשי שהיא תועבר גם למקומות אחרים על ידי חולים שביקרו בדרום אנגליה ונסעו לאחר מכן למקומות אחרים.

פרופ' קובי מורן גלעד, מומחה למיקרוביולוגיה קלינית ובריאות הציבור מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, אומר שלא צריך להסתכל על החיסון מול המוטציות כעניין של "הכל או כלום". "וירוס הקורונה, ואפילו חלבון ה'ספייק' שלו, הם גדולים, ולכן נוצרים הרבה סוגים של נוגדנים נגד חלקים שונים של חלבון הספייק, כך שהחיסוניות נשמרת אפילו אם, כמו במקרה הזה, ישנה מוטציה בספייק עצמו. עם השנים, יכולות להצטבר מוטציות, ואז וירוסים יכולים 'לברוח' מחיסון, זו תופעה ידועה, שבשפעת למשל היא מתרחשת מהר, ובחצבת היא מתרחשת לאט.

"פלטפורמת ה-RNA היא ייחודית בכך שהיא מאפשרת תיקון של החיסון והתאמה שלו לווירוסים עם מוטציות חדשות, אם יהיה בכך צורך, כך ששוב החיסון יכול להיות מאוד יעיל. השאלה האם חיסון כזה יצטרך לעבור את כל הניסויים הענקיים כדי להוכיח את בטיחותו ויעילותו, היא שאלה של רגולציה. אני מאמין שהרגולטור יעריך ששינויים קטנים כאלה בכמה בסיסי RNA בחיסון הם לא מהותיים לבטיחות שלו ולכן לא ידרוש ניסויים בהיקף הזה.

"יש לציין כי ההערכה שהווירוס עם המוטציה החדשה הוא מדבק יותר היא כרגע רק תיאוריה שמבוססת על קצב ההדבקה במקומות בהם הווירוס הזה נדגם. עוד לא ידוע בוודאות שהמוטציה אכן הפכה את הווירוס למדבק יותר".