טסלה | ניתוח

חמישה דברים לשים לב אליהם עם הצטרפות טסלה ל-S&P 500 מחר

סוחרים מתכוננים לתנודות גדולות במניות ובשווקי אופציות לקראת הוספת יצרנית הרכב החשמלי למדד ביום שני

אילון מאסק / צילום: רויטרס
אילון מאסק / צילום: רויטרס

טסלה מצטרפת באופן רשמי למדד S&P 500 ביום שני, וההצטרפות צפויה להקדים יום שישי סוער בשווקים.

יצרנית המכוניות החשמליות תהיה החברה הגדולה ביותר לפי שווי שוק, שאי פעם הצטרפה ל-S&P, שהוא מדד המניות שהכי עוקבים אחריו בעולם. הכללתה של טסלה תביא עשרות קרנות מדד העוקבות אחרי ה-S&P לבקש לרכוש עשרות מיליארדי דולרים במניות במחירי הסגירה של יום שישי, במטרה להיצמד למדד קרוב ככל האפשר. בגלל גודל החברה ותנודתיות המניות שלה, הוספת טסלה עשויה ליצור בשוק גלי הדף משני שלא את כולם ניתן לחזות, אומרים סוחרים.

דובר של מדדי S&P ודאו ג'ונס אמר שבחברה התייעצו עם החברות הנסחרות בשוק והעבירו מסרים על הכללתה של טסלה "הרבה לפני הצפוי לשינוי מדד טיפוסיים". הנה חמישה דברים שכדאי לבחון:

  1. הקסם המרובע

הוספת טסלה למדד S&P 500 קורית בזמן "הקסם המרובע", אירוע הקורה ארבע פעמים בשנה ומתייחס ליום בו אופציות וחוזים עתידיים בשני המדדים ובמניות פוקעים מתוקף באותו רגע. הנפחים הגדולים האלה ימריצו את הנזילות וצפויים לעזור לעשות את המעבר להוספת טסלה למדד S&P חלק יותר, כך אמרו סוחרים.

טסלה תהיה החברה השישית בגודלה במדד, בשווי של 622 מיליארד דולר, לאחר שעלתה בכמעט 700% השנה. בחברת RBC Capital Markets מעריכים שבערך 3% מקרוב ל-4.7 טריליון דולר בנכסים הצמודים באופן פסיבי למדד S&P ייסחרו ביום שישי. מדובר ביותר מפי שלושה מהסכום שהיה כאשר S&P עשו איזון מחדש בספטמבר.

סוחרים אומרים שפעילות אינטנסיבית יכולה לעודד מהלכים גדולים על פני השוק, כאשר מניות של חברות לרוחב המדד יצטרכו להיקנות ולהימכר על מנת לעשות מקום לטסלה, שנשקלת בכ-1%. חברת ההשקעה בנדל"ן Apartment Investment & Management, למשל, תוצא מהמדד. ב-RBC מעריכים שמניות של כמה חברות כגון Xerox Holdings, Berkshire Hathaway ואינטל עשויות להיות מועמדות למכירה, מה שישקף שיקולים כגון משקלן במדד וגורמים נוספים.

עלייתה של טסלה גם צפויה להשפיע על מדד S&P המשלים, העוקב אחרי כל המניות האמריקאיות חוץ מאלה שב-S&P 500. מדדים אחרים כגון S&P 400 ו-S&P 600, אשר גם הם עוקבים אחרי חברות קטנות ובינוניות, וכמו כן מדד NASDAQ 100, גם הם יכווננו מחדש את האחזקות שלהם.

  1. טעויות עקיבה

לקרנות מדד הצמודות ל-S&P 500 חלון הזדמנויות קטן ביום שישי לקנות הרבה מניות של טסלה. אם יסיימו עם יותר מדי או מעט מדי, או שלא יצליחו להגיע למחיר הסגירה, ההבדל יירשם כמה שמכונה טעות עקיבה, המשקפת את פער המחיר בין רכישות של קרן לבין המסחר במדד אליו היא צמודה. מנהלי קרנות לא אוהבים טעויות עקיבה כי הן עשויות להקשות עליהם להגיע ליעדים שלהם.

קרנות מדד מתכוונות לבצע את רוב, אם לא כל הרכישה של מניות טסלה לקראת הסגירה ביום שישי על מנת להתאים למחיר המצוין במדד S&P, כך אמרו כמה סוחרים ומשקיעים. בשבועות האחרונים, היו משקיעים ששאלו האם מספיק מוכרים יבואו אל השולחן, בהתחשב בבסיס המעריצים המשולהב של טסלה והכמות העצומה של קנייה שיצטרכו לבצע משקיעים פסיביים.

כל זה עשוי לגרום לתנודות גדולות במניות טסלה. מפעילת הבורסה נאסד"ק, בה רשומות מניות טסלה, דנה עם רגולטורים בהגבלות מחיר על המניה על מנת שיהיה מותר לה לחלוף את רף 10% שכיום הוא הגבול לפני שנקבעת הפסקה במסחר, כך אמר אדם המכיר את הנושא. ההגבלות לא שונו.

  1. 30 דקות של מסחר

הוספתה של טסלה צפויה להוסיף לחשיבות המכירה הסוגרת הקובעת את מחירי סוף היום לאלפי מניות. נאסד"ק תקבל מה שמכונה הוראות שוק-לקרת-סיום במהלך כל היום. בשעה 3:50 EST, מפעילת הבורסה תתחיל להפיץ מידע על אי איזון בשוק, או ביקוש מוגזם לרכוש או לקנות מניות טסלה. בנקודה זו, סוחרים ייכנסו לתמונה, וסביר להניח שיקפיצו את היום שכבר יהיה משוגע לשיאים חדשים.

"כמה דקות לפני הסגירה, כאשר התדפיס על חוסר איזון ייצא, המון אלגוריתמים יתחילו להיצמד לאי-איזונים או למצב את המסחר", אמר שישיר גופטה, אסטרטג מדדים בינלאומיים ב-RBC Capital Markets.

  1. שוק הנגזרים

סוחרים מחכים לראות גם איך ההוספה העצומה תטלטל את שוק הנגזרים. מניות טסלה תנודתיות כמעט פי שלושה מה-S&P השנה, ונעות בממוצע של 4.1% לעומת 1.4% במדד. תנודתיות היא נתון מפתח לתמחור אופציות, כלומר הוספתה של טסלה עשויה להשפיע על מחירי אופציות וחוזים הקשורים ל-S&P 500 יחד עם נגזרים אחרים, אמרו סוחרים ואנליסטים. ההשפעה המדויקת אינה ברורה עדיין ותהיה תלויה בכמה טסלה תמשיך להיות תנודתית כמו גם עד כמה היא תהיה תלויה תלות הדדית במרכיבי המדד האחרים, אמרו סוחרים.

"יש לך חברה הרבה יותר תנודתית - בקנה מידה משמעותי - המצטרפת למדד ואין הוכחה אמיתית או תקדים היסטורי לזה", אמר סם קרסאן, שותף מנהל בכיר בקרן גידור התנודתית Aegea Capital Management LLC, אשר סוחרת באופציות של טסלה. "הם צריכים להשפיע זו על זו".

  1. מניות קטנות יותר

הוספתה של טסלה עשויה גם להוביל לתזוזה של מניות ברווחים קטנים יותר שעשויות להימכר על מנת לפנות לה מקום, אמרו סוחרים. התקף מכירות עשוי להוביל למשבר נזילות ובפוטנציה להוריד את מחיריהן של מניות מסוימות מאוד נמוך.