נמל חיפה | בלעדי

מסתמן: מספנות ישראל תיאלץ למכור את הנמל הפרטי אם תזכה במכרז על נמל חיפה

הממונה על התחרות שוקלת לחייב את החברה להסכים למכירת הנמל הפרטי אם תזכה במכרז • קבוצת מספנות ישראל ושותפתה, DP-World מדובאי, נחשבת לאחת מארבע המתמודדות המובילות בהליך המכרזי להפרטת נמל חיפה שמנהלת המדינה

שלומי פוגל (מימין) ואסי שמלצר, מבעלי מספנות ישראל / צילום: איל יצהר
שלומי פוגל (מימין) ואסי שמלצר, מבעלי מספנות ישראל / צילום: איל יצהר

הממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין שוקלת לחייב את מספנות ישראל להסכים למכירת הנמל הפרטי שהיא מפעילה במקרה של זכייה במכרז לרכישת נמל חיפה, כך נודע לגלובס.

רשות התחרות מנהלת בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים עם נמל המספנות ואנשיה ביקשו חומרים רבים על פעילות הנמל, הנחשב לנמל הפרטי הראשון בישראל. החברה כבר קיבלה אישור להיכנס לחדר המידע.

ההחלטה הסופית בנושא טרם התקבלה אולם להערכת גורמים המעורבים בהליך הפתרון המסתמן יהיה דומה לזה שהוצע בזמנו לקבוצת IDE, שניגשה למכרז לרכישת מתקן

ההתפלה החדש בשורק: באוגוסט 2018 חייבה הלפרין את IDE למכור את זכויותיה באחד המתקנים שהפעילה כתנאי מוקדם לאישור השתתפותה במכרז להקמת מתקן ההתפלה שורק 2 (מכרז שבו זכתה בסופו של דבר). הפתרון הנבחן הפעם הוא של התחייבות בדיעבד למכירת הזכויות בנמל המספנות, כלומר רק במקרה של זכייה במכרז לרכישת נמל חיפה. מרשות התחרות נמסר בתגובה לפניית גלובס כי "הנושא בבדיקה".

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
 מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

אחת מארבע המובילות במכרז

קבוצת מספנות ישראל ושותפתה, חברת DP-World מדובאי, נחשבת לאחת מארבע המתמודדות המובילות בהליך המכרזי להפרטת נמל חיפה שמנהלת המדינה. הבדיקות של רשות התחרות עוסקות בהיבטים שיש לזכייה אפשרית שלה על התחרות הענפית בתחום נמלי הים. הנמל אינו עוסק בטיפול במכולות, תחום הפעילות העיקרי של נמלי אשדוד וחיפה, אך הוא מתחרה בהם בתחום המטען הכללי.

קבוצת המספנות הקימה ב-2010 את יצרנית המלט סימנט שהמפעל שלה פועל בשטח הנמל. בנוסף מתכננת מספנות ישראל לפתח בנמל תשתית לייבוא גרעינים באמצעות הקמת ממגורות. במספנות ישראל טענו בעבר כי ייבוא המלט הביא להוזלת המלט בישראל ובעקבות כך להוזלת הדירות. בחברה אמרו בעבר לגלובס כי במקרה של זכייה בנמל חיפה ימשיכו לתת שירותי פריקת מלט וחומרי גלם למפעלי המלט בארץ.

מספנות ישראל, בבעלות אנשי העסקים שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב מפעילה מאז 2007 נמל פרטי במתחם המספנות. על-פי ההסמכה ששניתנה לבעלים ב-2005 מוגבל הנמל בהיקף פעילותו ל-5% מהיקף שינוע הכולל של מטענים בכל נמלי ישראל. הנמל בניהולו של צביקה שכטרמן החל לפעול בתחום המטען הכללי והתפתח לתחומים נוספים ובראשם ייבוא מלט. בשנת 2019 למשל טיפל הנמל במטענים בהיקף 3 מיליון טון מתוך סך של 58 מיליון טון שטופלו באותה שנה בכל נמלי ישראל.

"החיוב במכירה יפחית את התחרות"

לצד קבוצת מספנות ישראל ו-DP-World מתמודדות בהליך המכרזי להפרטת נמל חיפה עוד שלוש קבוצות מובילות: משפחת אונגר, שמתמודדת עם קרן ג'נריישן קפיטל, קבוצה ישראלית-אמריקאית הכוללת את קבוצת תעבורה, ממן, כלל תעשיות, לאומי פרטנרס ו־SSA-Marine; קבוצה נוספת כוללת את Yilport הטורקית; וקבוצה של חיים פינק משמן עם Europort והחברה ההודית Adani ports.

מתעשיות מספנות ישראל נמסר: "החברה נמצאת במגעים ובשיחות מול הצוות המקצועי ברשות התחרות. אנו סמוכים ובטוחים שבדיקה מקצועית מלאה תגלה שחיוב מכירה גורף של נמל מספנות, רק יפחית את התחרות במכרז על נמל חיפה".

לדברי מספנות ישראל, חיוב מכירה מוטל רק כאשר השוק אינו תחרותי וחלה עלייה בריכוזיות ואילו במקרה זה קורה בדיוק ההפך: נכנסים עוד שחקנים והריכוזיות יורדת דרמטית. כניסת שני הנמלים החדשים יחד עם הרחבה מסיבית בנמל אשדוד משקפות מציאות תחרותית מובהקת ולדברי המספנות רשות התחרות תיווכח בדבר.

נמל מספנות ישראל

הנמל פעיל משנת 2007 ונמצא בבעלות קבוצת מספנות ישראל, אנשי העסקים שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב ● תחומי הפעילות העיקריים הם מטען כללי, מלט, ביטומן והמנכ"ל הוא צבי שכטרמן ● היקף הפעילות ב-2019 היה 3 מיליון טון מטענים (5% מסך הפעילות בנמלי הים באותה שנה) ● בנמל מועסקים 80 עובדים