הליכוד נגד סער: מנסים לפגוע במימון מפלגתו באמצעות הסתייגויות

במסגרת הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-24 בזמן קורונה הציע ח"כ שלמה קרעי מהליכוד שלוש הסתייגויות לחוק מימון מפלגות הנוגעות לפרישה מסיעות קיימות

גדעון סער / צילום: שלומי יוסף
גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

הליכוד מגבש קואליציית מפלגות נפגעות אלקטורלית מגדעון סער כדי לפגוע במימון המפלגה שהקים. במסגרת הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-24 בזמן קורונה הציע ח"כ שלמה קרעי מהליכוד שלוש הסתייגויות לחוק מימון מפלגות הנוגעות לפרישה מסיעות קיימות. היועץ המשפטי לוועדה עו"ד ד"ר בליי ונציג היועץ המשפטי לממשלה מתנגדים ואומרים כי מגובר בחקיקה בעייתית במיוחד.

הליכוד מנסה לגייס את כחול לבן, ימינה וישראל ביתנו, וזוכים על פניו לאוזן קשבת.

קרעי הודה במפורש כי הכוונה לפגוע המפלגה החדשה: "לא ייתכן שילכו ח"כים מכנסת יוצאת, יקימו מפלגה חדשה, ואז מבחינת מימון הבחירות שלהם יקבע כאילו הם מפלגה חדשה בלי להתחשב בזה שהם באו מהכנסת היוצאת. ההסתייגות מחייבת התייחסות לסיעה מעורבת שבתוכה יש מעל 15% פליטים וח"כים ממפלגות אחרות, כאילו היא סיעה בכנסת היוצאת".

לפי הסתייגות נוספת שהגיש, "כל ח"כ שיוצא ממפלגה קיימת ונכנס לסיעה חדשה בכנסת העוקבת ייקח איתו את החלק היחסי של החוב מאותה המפלגה שהיה בה מסכום ההלוואות שהיה". כאן הכוונה לחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון במטרה שתיקח עמה את חובות מפלגת כולנו ז"ל.

הסתייגות אחרת נוגעת "לתיקון השערורייתי שהיה כאן שהקמנו את הממשלה החלופית. לא ייתכן שיהיה מימון כפול גם לסיעה וגם לח"כ שעזב". משמע התיקון שאיפשר מימון מפלגות לסיעת דרך ארץ של צבי האוזר ויועז הנדל.

תקדים בעייתי

יועמ"ש הוועדה עו"ד גור בליי הגיב להסתייגויות אלו ואמר כי "ההסתייגויות הנוגעות למימון בחירות מעוררות בעיות קשות במישור החוקתי והן תקדים בעייתי מבחינת המפלגות. התחולה המיידית גורמת לפגיעה בהסתמכות המפלגות שכלכלו את צעדיהן בהתאם למצב קיים. באשר לפרישה מהכנסת וזה יפגע בצעדים שעשו מבלי יכולת להחזיר את הגלגל לאחור".

עוד אמר כי "העובדה שמפלגות מסוימות פוגעות במפלגות אחרות ערב בחירות זה תקדים מסוכן. דברים מהסוג הזה צריך לעשות במבט צופה עתיד ולא במבט שלוכד מפלגות שעשו זאת".

בנושא כפל המימון אמר כי "שוב, הנוסח חל על מפלגות שעשו זאת ומשנים להן את הכללים לאחר שהתפלגו. זה פוגע בהן ומעניש אותן. הממוצע נועד להגן על צפיות המפלגות ולא נועד לפגוע ולהוות עונש או חרב כלפי המפלגות".

ביחס לתיקון לחוק ממשלת החילופין אמר כי במהלך חקיקת החוק העלה הייעוץ המשפטי הסתייגויות לגביו אך כעת זה "בעייתי לבטל אותו חד-צדדית, זה יוצר פגיעה בהסתמכות ובהלוואות ובסוף אין איך להחזיר את הכסף לאוצר המדינה".

עו"ד איל זנדברג ממשרד המשפטים הגיב אף הוא להסתייגויות של ח"כ קרעי: "הדברים לא עלו בדיונים והם ראויים לדיון מעמיק בוועדה. מדובר בשלוש הצעות משמעותיות. הזכות לבחור ולהיבחר נוגעת גם לכך שמאפשרים למפלגות להתמודד בצורה שווה ונשמע שההצעות משנות את כללי המשחק לגבי מי שכבר יצא לדרך, שינה את מצבו, ושלילת המימון פוגעת ביכולתו להיבחר ובפוטנציאל הבוחרים לבחור. הדברים המוצעים רחוקים מאוד מהמודלים הקיימים. לא מתקנים עוול בעוול. הרעיון ששוללים מימון מרשימה חדשה בשל חברות של ח"כים מהכנסת הקודמת משקף רעיון שמי שעזב סיעה נוכחית ועזב את הכנסת יכול להתחיל מחדש וכאן אומרים נפגע בכיסם בשל חברותם בכנסת קודמת".

"עוד נסיון להטיל אימה"

עו"ד עופר חנוך בא כוח "תקווה חדשה" מפלגתו של סער אמר, "ההסתייגויות הן בלתי חוקתיות. יש פה לא רק ניסיון לפגוע בעקרון השוויון וההסתמכות, יש פה ניסיון לייחס חובות רטרואקטיבית, דבר שנפסל כבר בעניין אגודה שיתופית. זו הסתייגות שמבקשת להחתים אותכם בלי הסכמתכם על ערבות אישית רטרואקטיבית למפלגותיכם. זהו ניסיון להטיל אימה באופן אישי". 

ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) טען לנושא חדש לגבי הסתייגויות אלו ואמר: "מדובר פה לא במהלך עסקים רגיל של הסתייגויות אלא באירוע חסר תקדים עם השלכות עתידיות. נציג היועץ המשפטי לממשלה ויועמ " ש הוועדה הבהירו את גודל האבסורד, עד כמה התקדים הזה מסוכן וכל מי שהוא בתפיסה ליברלית אמתית לא ייתן יד לדבר הזה. מה שנעשה כאן הוא ניסיון לפגוע במימון בחירות בהליכי שוויון במובן האמיתי של המילה, פוגע בשוק הדעות ומנסה ליצור בו עיוות. יש פה פגיעה רטרואקטיבית פרסונאלית".

הנושא עבר לדיון בוועדת הכנסת בשל הטענה לנושא חדש אך יש סיכוי רב כי יאושר בשל תמיכת המפלגות המתחרות לסער. אם תאושר הצעת החוק תהיה כנראה פניה לבג"ץ.

מגדעון סער נמסר: "הנסיון הברוטלי לפגוע באופן אנטי דמוקרטי במימון הבחירות של 'תקווה חדשה' יביא לתוצאה הפוכה. עם ישראל יבחר בתקווה חדשה על פני פחד".