ממשלת ארה"ב תובעת את וולמארט בטענה שהיא סייעה לתדלק את משבר האופיואידים

משרד המשפטים מאשים את הרשת במילוי אלפי מרשמים בעייתיים ומבקש להשית עליה קנסות במיליארדי דולרים • כ-400 אלף אמריקאים מתו עקב שימו בתרופות ממכרות ב־20 השנים האחרונות • וולמארט: "משרד המשפטים צריך להתמקד ברופאים שרשמו את התרופות הממכרות"

וולמארט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
וולמארט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משרד המשפטים האמריקאי תובע את רשת וולמארט, ומאשים אותה בכך שהאופן שבו פעלה במשך שנים תרם ליצירת משבר האופיואידים בארה"ב והתמכרותם של אמריקאים רבים למשככי כאבים ומותם של מאות אלפים כתוצאה מכך. מניות החברה צנחו ב־1.2% במסחר ביום שלישי. בסה"כ טיפסו מניות החברה ב־21% מאז תחילת השנה.

בשנות התשעים חברות התרופות האמריקאיות הבטיחו כי מטופלים לא יתמכרו למשככי כאבים. בעקבות זאת הקהילה הרפואית בארה"ב העלתה את קצב חלוקת המרשמים לאופיואידים שנמצאים בשוק. ההשלכות היו קטלניות: בדצמבר 2017 נדהמו בארה"ב והעולם כולו לגלות שחלה ירידה בתוחלת החיים של האמריקאים - תופעה שמיוחסת בדרך כלל לעולם השלישי ולא למדינות מערביות. הסיבה הייתה השימוש הנרחב של האמריקאים במשככי הכאבים הממכרים. על פי הערכות, כ-400 אלף אמריקאים מתו ב-20 השנים האחרונות ממנות יתר של אופיואידים וסיבות האחרות הקשורות באופן ישיר להתמכרות לתרופות מרשם.

רק בשנה שעברה, נהרגו כ-50 אלף אמריקאים ממנת יתר של אופיואידים. לפי נתונים פדרליים מדובר בשיא ומומחים רפואיים הזהירו שמגפת הקורונה והמשבר הכלכלי עלולים לגרום לעלייה חדשה בכמות המתים משימוש בתרופות ממכרות.

בתביעה, שהוגשה ביום שלישי בבית הדין המחוזי בדלאוור, נכתב שהרשת לא סיננה במכוון מרשמי תרופות כהלכה ותיעדפה רווח מהיר על פני בריאות הפציינטים ברשת בתי המרקחת שלה. התביעה נגד וולמארט היא עוד נקודת ציון בהתמודדות של הממשל עם משבר האופיאודים שנוצר בה גם בגלל העובדה שהרשת מפעילה 5,000 בתי מרקחת בכל מדינות ארה"ב.

משנת 2006 עד 2012, הזמינה וולמארט 5.5 מיליארד גלולות אוקסיקודון או הידרוקודון, כמות ההופכת אותה לצרכנית השלישית בגודלה בעולם של הגלולות אחרי רשת וולגרינס ורשת CVS, כך לפי נתונים של ה־DEA.

ג'פרי בוסרט קלארק, עוזר לתובע הכללי במחלקה האזרחית במשרד המשפטים האמריקאי, אמר על הרשת ש"בתור אחת מרשתות בתי המרקחת הגדולות וקמעונאיות בסיטונות של תרופות, הייתה לוולמארט אחריות וגם האמצעים לעזור למנוע את ההפצה לידיים לא נכונות של אופיואידים, שהתקבלו במרשם רופא".

"במקום זאת", הוסיף קלארק, "במשך שנים, הם עשו ההפך: מילאו אלפי מרשמים לא תקינים בבתי המרקחת ונכשלו בדיווח הזמנות של אופיואידים ותרופות אחרות שנעשו דרך בתי המרקחת האלה".

אם תפסיד הרשת האמריקאית בתביעה, היא תאלץ לשלם קנסות שעלולים להגיע לסכום של מיליארדים. בוולמארט כבר מצחצחים חרבות ועטים לקראת המבאבק המשפטי ואומרים שהחקירה "פגומה". לדברי הרשת, על משרד המשפטים להתמקד ב"רופאים הרעים" שרשמו את התרופות, הגורמות להתמכרות, ולא ברוקחים שסיפקו אותן על פי מרשמים שקיבלו מלקוחות.

"התביעה הזו ממציאה תיאוריה משפטית, על פיה רוקחים צריכים להתערב ולעמוד באופן בלתי חוקי כחיץ בין חולים לרופאים שלהם, והיא מלאה אי־דיוקים עובדתיים ומסמכים שנבחרו בפינצטה והוצאו מהקשרם", נאמר בהודעה מטעם הרשת.

התביעה הפדרלית מגיעה לאחר תביעות שהוגשו בקיץ על ידי ערים, עיירות, מחוזות ושבטים ברחבי ארה"ב, שטענו שרשתות כגון וולמארט, CVS, Rite Aid ורשת וולגרינס (Walgreens) שיחקו תפקיד מרכזי ביצירת משבר האופיואידים על ידי הפצת מיליארדים מהגלולות הגורמות להתמכרות הדומה להתמכרות להרואין. דיונים בבתי דין בכמה מהתביעות התעכבו בגלל מגפת הקורונה.

בחודש שעבר "פרדיו פארמה" (Purdue Pharma), יצרנית הכדור הממכר אוקסיקונטין, הודתה בשלוש עבירות והסכימה לשלם 8.3 מיליארד דולר בהסכם טיעון עם משרד המשפטים, בתביעה שנגעה לתפקידה של החברה ביצרת משבר האופיואידים.

ממשל ביידן יצטרך להחליט אם להמשיך בתביעה או למשוך אותה

מומחים משפטיים אומרים שהתביעה של הממשלה מול וולמארט לא צפויה להסתיים מהר, מה שאומר שממשל ביידן הנכנס יצטרך להחליט אם להמשיך בה או לא.

באוקטובר, הרשת תבעה בתביעה מונעת את משרד המשפטים והרשות למלחמה בסמים (DEA) וביקשה מבית המשפט להבהיר את תפקיד בתי המרקחת שלה והאחריות של הרשת במילוי מרשמים לתרופות. החברה אמרה בתביעה המונעת, שרוקחים מטעמה סירבו למלא אלפי מרשמים שנראו להם בעייתיים וכמו כן שהיא חסמה מרשמים מ"רופאים שנויים־במחלוקת" בבתי המרקחת שלה.

"אנו מביאים תביעה זו בגלל שלא קיים חוק פדרלי הדורש שרוקחים יתערבו ביחסי רופא־חולה ברמה בה משרד המשפטים דורש מאתנו", נכתב אז בהודעה מטעם וולמארט. "לצערנו, ישנם פקידים במשרד המשפטים שממוקדים יותר ברדיפה אחרי כותרות מאשר בתיקון המשבר".