הסכמה בין נתניהו לגנץ על הסדרת התנחלויות ויישובים בדואים

ההסדרה מתייחסת לשלושה יישובים בדואים בנגב ולמספר יישובים יהודיים ביהודה ושומרון • הסדרת היישובים הבדואים חשובה גם לנתניהו, בשל הקשר הפוליטי עם מנסור עבאס ומפלגת רע"מ

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הסכימו לקדם יחד הסדרה של מספר יישובים יהודים ביהודה ושומרון וישובים בדואים בנגב.

ההסכמה התקבלה לאחר שאמש (ד') שרי הליכוד טרפדו את ההצבעה להכשרתם של שלושה כפרים בדואים בנגב - רח'מה, עבדה וח'שם זנה - בשל סירוב כחול לבן להעלות לאישור הממשלה את מתווה ההסדרה של עשרות מאחזים וישובים שלא הוסדרו עד כה ביהודה ושומרון. מדובר בישובים הנמצאים על אדמות מדינה ובתוך שטחים סמוכים לישובים אחרים - רובם בגושי ההתיישבות.

את ההצעה אתמול הביא לממשלה השר עמיר פרץ שקיבל עם הקמת הממשלה את תיק הבדואים, והוא פועל למצוא פתרונות להסדרה של היישובים הלא מוכרי שניתן להסדירם. שלושה כאלה אותרו ונעשתה בדיקה מקיפה הן משפטית/חוקית והן בהיבטים של חקלאות, תשתיות ועוד.

בליכוד לא מתנגדים לכך עקרונית, שכן מדובר בהסדרה של מקומות שאינם במחלוקת חריפה כמו רבים ממקומות הישוב הבדואים הלא מוכרים האחרים, וההסדרה הזו נעשתה במסגרת הידברות וניסיונות הגעה לפתרון כולל שאמור להביא לפינוי ויישוב בישובים קיימים.

כשהתברר שההצעה עלתה ללוח הזמנים של הממשלה אבל זו של הסדרת הישובים היהודיים לא, כתב ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה ציוץ זועם: "נתניהו ממשיך במכירת החיסול של הציונות וערכי הימין ומאשר עכשיו בממשלה במחטף הקמה של 3 ישובים בדווים חדשים בנגב. את הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש הוא כמובן לא מביא. נתניהו. שמאל. חלש."

בליכוד פרסמו הודעה הדוחה את דברי סמוטריץ': "ההחלטה בעניין הבדואים לא מפקירה את הנגב אלא מצילה אותו, כפי שאמרה תנועת רגבים: "מדובר בהזדמנות לשינוי פני הנגב, החזרת קרקעות לידי מדינת ישראל והתחלת כינוס הפזורה הבדואית מהשטחים הפתוחים בנגב אל תוך הישובים החוקיים. אם התוכנית תיושם במלואה, על המקלות והגזרים שבה, היא תהווה סיכוי להצעדת הנגב לעתיד טוב יותר, ולהחזרת קרקעות לידי המדינה".

בעקבות הודעת ראש הממשלה על התיאום עם שר הביטחון, עדכן גנץ את שרי כחול לבן, כי בשלב הזה שתי ההצעות לא יעלו לסדר היום של הממשלה עד שתסתיים עבודת המטה הנוגעת לרכיבי ההסדרה. כשזה יסתיים עדכן גנץ שהן יובאו יחדיו.

לגבי נושא ההתיישבות הצעירה נאמר כי הליכוד דרש להעלות את הנושא אך לפי תקנון הממשלה ההתנגדות של כחול לבן מונעת זאת.

אבל למרות ההודעה, שרים בליכוד ומ"גוש הימין" הביעו לכך התנגדות ובראשם זאב אלקין, רפי פרץ ואריה דרעי. הנושא לא עלה כלל להצבעה, שכן לפי ההסכמות בין גנץ לנתניהו לעידן שאחרי פיזור הכנסת יובאו רק נושאים שעליהם יש אחדות דעים.

בלילה הגיש השר צחי הנגבי למזכירות הממשלה את הצעת המחליטים להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון ("ההתיישבות הצעירה"/מאחזים) בבקשה להעלות אותה להצבעה למרות אי ההסכמה של כחול לבן שמנעה את העלאתה קודם לכן.

לפי הנגבי, "בישיבת הממשלה אמש ביקשו 12 שרים להביא לדיון ולהחלטה, בצד הצעת משרד הכלכלה בנושא ההתיישבות הבדואית, את סוגיית מרקם החיים בהתיישבות הצעירה. אני מצרף לעיונך את הצעת 'המחליטים' כפי שסוכמה בין השר לעניינים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, השר מיכאל ביטון, לביני. נוסח ההצעה גובש על דעת הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרדי הביטחון וההתיישבות, אך בהעדר הסכמת ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון נמנע ממך להציבה בסדר יומה של הממשלה. אבקשך להעבירה לחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה, על מנת שניתן יהיה להביאה לממשלה ככל שתוסר התנגדות שר הביטחון".

אלא שההתנגדות של כחול לבן הוסרה - גנץ אף אמר במהלך הישיבה הקודמת כי הוא לא נגד ההתיישבות החוקית בגושים, והבוקר בשיחה עם נתניהו סוכם על המהלך הכפול, שיובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה.

לנתניהו המהלך חשוב מעוד סיבה - הקשר הפוליטי עם מנסור עבאס ומפלגת רע"מ. הסדרתם של שלושת הישובים הבדואים היא חלק מהדרישות שהעלה עבאס. מה תהיה התמורה? יש האומרים כי עבאס ומפלגתו יתמכו בנתניהו לראשות הממשלה אחרי הבחירות, מהלך שיהיה קשה אבל לא בלתי אפשרי, תמיכה מבחוץ כמובן.

בשני הצדדים מכחישים. סביר יותר כי רע"מ לא תתגייס לתמיכה בשום מועמד אחר, ובכך תסייע בעקיפין לנתניהו. רע"מ נעדרה אמש (ג) מההצבעה על חוקי הסדרת התקציב, אף שכל יתר חברי המשותפת התנגדו לעמדת הממשלה.

בעדכון לשרים שלו אמר גנץ כי הבין ש"יש כאן קומבינה מאחורי הגב שלי בין ביבי לבין רע"מ". הוא הוסיף כי הוא לא מתכוון לאשר "מאחזים בלתי חוקיים וכל מיני השתלטויות" כלשונו.

בתגובה לדברים אמר ח"כ מנסור עבאס כי  "מר בני גנץ ! החברה הערבית המליצה עליך פעמיים כראש ממשלה, אל תעכב את אישור ההכרה בשלושת היישובים בנגב, לרע"ם אין הסכם עם נתניהו והליכוד, כל אשר אני עושה הוא בתיאום מלא עם השר עמיר פרץ, זה הזמן שתחזיר את החוב שלך לאלה שבזכותם אתה ראש ממשלה חליפי".