בורסות עולם | סיקור שוטף

עליות קלות בוול סטריט בנעילה; הפאונד נושק לשיא של 2 וחצי שנים

הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד S&P 500 טיפס ב-0.4% והנאסד"ק הוסיף 0.3% • בריטניה והאיחוד האירופי הכריזו על הסכם סחר מקיף • מחר לא יתקיים מסחר, לרגל חופשת חג המולד

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

20:00

יום המסחר המקוצר, והמנומנם, בוול סטריט ננעל בעליות קלות ערב חג המולד. הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד S&P 500 טיפס ב-0.4% והנאסד"ק הוסיף 0.3%.

הפאונד נושק לשיא של שנתיים וחצי מול הדולר, ברקע להסכם שנחתם בין בריטניה לאיחוד האירופי שמסדיר את יחסי הסחר לאחר הברקזיט. 

מנייתה של עליבאבא  בלטה בירידות חדות עקב חקירה של השלטונות בנושא התנהגות מונופוליסטית.

18:00

יום המסחר המקוצר בוול סטריט מתנהל בעליות קלות, כאשר בשל חג המולד המסחר יסתיים ב-20:00 (שעון ישראל). 

באירופה, הפוטסי הבריטי הוסיף 0.1% לאחר ההודעה הרשמית על הסכם יציאה מהאיחוד. הקאק השיל 0.1% ובגרמניה לא התקיים מסחר בשל חג המולד.

17:00

בריטניה והאיחוד האירופי הכריזו לפני דקות על הסכם סחר מקיף, בערב חג המולד ושבוע בלבד לפני פרישתה המעשית של הממלכה המאוחדת מהאיחוד. משמעות ההסכם היא שלא יוטלו מכסים ותעריפים על רוב הסחורות בין הצדדים, ולא יקבעו מכסות יבוא וייצוא.

שני הצדדים יצטרכו כעת לאשר את ההסכם עד למועד הפרישה - 31 בדצמבר 2020 בחצות. ייתכן כי האיחוד יאשר את ההסכם באופן זמני בלבד, עד לכינוס הפרלמנט האירופי באופן רשמי. הממשלה והפרלמנט הבריטי יוכלו להתכנס בימים הקרובים. ההסכם, כולל הבהרות משפטיות אילו עונשים יושתו על בריטניה במקרה שתפר אותו ופתרון של סוגיית מכסות הדיג שהעיבה על השיחות עד הרגע האחרון, כולל כ-2,000 עמודים, לפי הדיווחים.

16:30

יום המסחר המקוצר בוול סטריט נפתח בטריטוריה הירוקה. המדדים המובילים מטפסים בעד 0.3%. 

הפאונד מטפס ב-0.8% מול הדולר על רקע הדיווחים כי הושג הסכם ברקזיט בין האיחוד האירופי לבריטניה.

מנייתה של עליבאבא נופלת ב-12% בצל חקירה של הרגולטור הסיני הנוגעת להתנהגות מונופוליסטית של עליבאבא ובעיקר לכך שהחברה הכריחה סוחרים לעבוד באופן בלעדי עם פלטפורמות מסחר מקוון ספציפיות, במקום לשתף פעולה עם כולן.

16:00

היום ערב חג המולד, חופשה מלאה בבורסות בפרנקפורט, במילאנו, באוסלו, בהלסינקי, שטוקהולם וציריך, וכך גם בשוק הברזילאי. בבורסות מובילות אחרות, כולל בארה"ב, קנדה, לונדון, פריז, מדריד, אמסטרדם, אוסטרליה, ניו זילנד, סינגפור המסחר יינעל במחצית היום. מחר לא יתנהל מסחר (בין היתר) בשוקי ארה"ב, קנדה, אירופה, הונג קונג, סינגפור, סיאו ואוסטרליה.

14:20

יום המסחר המקוצר בוול סטריט צפוי להיפתח במגמה מעורבת עם נטייה לעליות.

במסחר המוקדם רושמת מניית עליבאבא ירידה של 7.5%. הרגולטורים הסינים הממונים על הגבלים עסקיים הודיעו היום (ה') כי פתחו בחקירה נגד ענקית המסחר המקוון עליבאבא. לפי ההודעה, החקירה נוגעת להתנהגות מונופוליסטית של עליבאבא ובעיקר לכך שהחברה הכריחה סוחרים לעבוד באופן בלעדי עם פלטפורמות מסחר מקוון ספציפיות, במקום לשתף פעולה עם כולן. עליבאבא אישרה את החקירה ומסרה כי "הפעילות העסקית ממשיכה כרגיל".

במקביל הודיע הבנק המרכזי של סין בהצהרה משותפת עם המפקחים על המערכת הפיננסית כי הם זימנו את נציגי ענקית התשלומים והפיננסים אנט גרופ לפגישה כדי ליישם רגולציה פיננסית. המשותף בין עליבאבא לאנט גרופ הוא ג'ק מא, המייסד של שתי החברות.

12:10

בורסות אירופה נסחרות תוך עליות קלות במדדי המניות. הבורסות בגרמניה ואיטליה לא פועלות היום לרגל חופשת חג המולד. 

במסחר בחוזים על מדדי ניו יורק נרשמות עליות קלות.

מניות הבנקים בלונדון בולטות בעליות חדות, על רקע דיווחים כי בריטניה והאיחוד האירופי צפויים להכריז היום על הסכם סחר מקיף, שבוע בלבד לפני פרישתה המעשית של הממלכה המאוחדת מהאיחוד.

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. הבורסות בגרמניה ואיטליה לא פועלות היום לרגל חופשת חג המולד. 

במסחר בחוזים על מדדי ניו יורק נרשמות עליות קלות.

הזהב נסחר בעלייה קלה לרמה של 1,882 דולר לאונקיה והנפט מטפס בכ-0.5% לרמה של 51.5 דולר לחבית (חוזה ברנט). 

בריטניה והאיחוד האירופי צפויים להכריז היום (ה') על הסכם סחר מקיף, שבוע בלבד לפני פרישתה המעשית של הממלכה המאוחדת מהאיחוד; כך מדווחים כלי התקשורת האירופיים החל מאמש. לפי הדיווחים, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-לאיין צפויים לשוחח היום שוב באופן ישיר ולהכריז על הצלחת המגעים. ההודעה אמורה לחתום תשעה חודשים של משא ומתן הפכפך, עם איומים מצד שני הצדדים, ולסלול את הדרך לפרישה "חלקה" בסוף השנה האזרחית.

08:20

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-0.3% ומנגד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.4%.

במסחר בחוזים על מדדי ניו יורק נרשמות עליות קלות.

היום יינעל המסחר בניו יורק ב-20:00 שעון ישראל ומחר לא יתקיים מסחר, לרגל חופשת חג המולד. 

מניית עליבאבא צונחת בכ-8% בהונג קונג. הרגולטורים הסינים הממונים על הגבלים עסקיים הודיעו היום (ה') כי פתחו בחקירה נגד ענקית המסחר המקוון עליבאבא. לפי ההודעה, החקירה נוגעת להתנהגות מונופוליסטית של עליבאבא ובעיקר לכך שהחברה הכריחה סוחרים לעבוד באופן בלעדי עם פלטפורמות מסחר מקוון ספציפיות, במקום לשתף פעולה עם כולן. ההודעה על החקירה הובילה לצניחה במנייה של עליבאבא במסחר בהונג קונג. עליבאבא אישרה את החקירה ומסרה כי "הפעילות העסקית ממשיכה כרגיל".

במקביל הודיע הבנק המרכזי של סין בהצהרה משותפת עם המפקחים על המערכת הפיננסית כי הם זימנו את נציגי ענקית התשלומים והפיננסים אנט גרופ לפגישה כדי ליישם רגולציה פיננסית. המשותף בין עליבאבא לאנט גרופ הוא ג'ק מא, המייסד של שתי החברות.

הסוחרים ימשיכו לעקוב היום ובימים הקרובים אחרי הדיווחים בנוגע למאבק במגפת הקורונה.  במסיבת עיתונאים שקיים אתמול (ד') שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק כדי להודיע על אזורים נוספים בבריטניה שייכנסו לסגר הדוק בימים הקרובים, הוא עידכן גם כי המעבדות בבריטניה זיהו מוטציה נוספת שעשויה להיות מדבקת יותר, שאותרה במדינה. הנקוק עידכן כי מדובר במוטציה שמקורה בדרום-אפריקה, והיא "ככל הנראה אפילו יותר מדבקת" מהמוטציה שעליה דיווח בשבוע שעבר, ושגרמה ל-50 מדינות לאסור כניסת טיסות ונוסעים מבריטניה. דיווחים על המוטציה בדרום-אפריקה פורסמו בשבועות האחרונים, אך זו הפעם הראשונה שבה דווח כי היא התגלתה בבריטניה.