פיג'ו 208 החדשה: זיכרונות נעימים למכוניות הקטנה "של פעם"

ה-208 החדשה פיג'ו מציגה עיצוב בולט למרחוק ותא נוסעים דיגיטלי, שעלול להכביד על מי שלא נולד בעשור הנכון • אבל היא בנויה היטב, מציע הרבה אבזור ביחס לכסף ומהנה לנהיגה כמו המכוניות הקטנות "של פעם"

ב-21 בדצמבר אישר מועצת האיחוד האירופאי את המיזוג בין קבוצת פיג'ו-סיטרואו-אופל לבין קבוצת פיאט-קרייזלר. בכך ניתן האור הירוק ליצירת קבוצת הרכב הרביעית בגודלה בעולם, שתישא את השם הקצת יומרני "Stellantis". למיזוג קדמה רכבת הרים עסקית, רצופה תפניות חדות כולל משבר הקורונה, שיתוק ממושך של תעשיית הרכב האירופאית, שיערוך מחדש של מחיר העסקה, בקשה לסיוע חירום ממשלתי ושמועות תכופות על פרידה.

כעת הגיעה סאגת המיזוג לסיום אבל ספק אם מישהו בהנהלת הקבוצה המאוחדת יפתח בקבוק שמפניה בערב השנה האזרחית החדשה. בפני קברניטי של החברה החדשה ניצבת כיום משימה של "ניקוי אורוות" בקנה מידה גלובלי עם ניסיון לעשות סדר במאות קווי ייצור, שממוקמים בעשרות מפעלי ייצור בארבע יבשות, עימותים בלתי נמנעים עם לפחות חמישה ארגוני עובדים חזקים ושתי ממשלות והרבה החלטות כואבות על מיזוג וביטול דגמים חופפים ומתנגשים של כ-14 מותגים שונים.

אחד הדגמים הבודדים, שיכול להמשיך ולבנות על חסינות גם אחרי תהליך הארגון מחדש, הוא פיג'ו 208. מדובר באחת ממשפחות הדגמים החשובות והסמליות ביותר של קבוצת PSA והפלטפורמה, שעליה היא מבוססת, מייצרת לקבוצה הצרפתית קרוב ל-750 אלף מכירות בשנה עם שלל דגמים מבית פיג'ו, סיטרואן ואופל.

עיצוב לקהל צעיר 

לפחות חיצונית, נראה שה-208 החדשה מצוידת במה שנדרש כדי למלא את הציפיות שתולים בה. יש לה יציבה רחבה ואתלטית עם פרופיל שעון חול שמתרחב מאחור ומזכיר לנו, ואולי גם למעצבים, את הפיג'ו 205 T16 האגדית של שנות ה-80 (חפשו בוויקיפדיה). החרטום המאסיבי כבר שייך לימינו והוא עמוס בפרטי עיצוב מתוחכמים, כולל פסי אור אנכיים מעוצבים וגריל ענק.

 
  

קשתות הגלגלים המודגשות בצבע שחור מבריק (בגרסת הגימור GT בה נסענו) סוגרות על חישוקים גדולים וגם הזנב מקושט כראוי עם שלל אלמנטים ספורטיביים. הוסיפו לכך שילובי צבעים נועזים, דוגמת צהוב עמוק ושחור נוסח צרעה אפריקנית, וקיבלתם מכונית שמציב על הכוונת קהל צעיר ועכשווי לא מנסה להדחיק את זהותה.

ואם העיצוב החיצוני עכשווי הרי, שתא הנוסעים עלול להכניס לקוחות שלא נולדו בעשור הנכון לוורטיגו. מערך הפיקוד מקדם את פני הנהג עם לוח מחוונים דיגיטלי שבמרכזו הולוגרמה תלת-ממדית ולצידו מסך מולטימדיה עתיר גרפיקה וצבע. במרכז ממוקם הגה זעיר ופחוס נוסח קרטינג, שפולש למרחב של לוח המחוונים.

יש גם מוט הילוכים נוסח ג'ויסטיק, מערך אופקי של מתגי שליטה משניים דמויי קלידי פסנתר ופתחי אוורור, שבולטים קדימה בעיצוב שיק-תעשייתי. את רוב האלמנטים הללו כבר פגשנו בדגמים כאלה ואחרים של פיג'ו-סיטרואן, אבל כשהם דחוסים במרחב האינטימי של מכונית סופר-מיני העסק דורש קצת הסתגלות.

פרט לגודש החזותי זהו תא נוסעים נעים ובנוי היטב. רוב משטחי הדיפון שנמצאים בטווח מגע מציגים טקסטורות רכות עם גימור דמוי סיבי פחמן ועיטורי מוכספים מסביב למתגים. המושבים הקדמיים, בגרסת ה-GT, עמוקים, נוחים ותומכים היטב את הגוף בפניות, הראות טובה לכל הכיוונים והמושב האחורי, שמתאים בעיקר לשני מבוגרים, מספק מרחב רגליים סביר אם כי יש בפלח מכוניות מרווחות יותר וכנ"ל לגבי תא המטען בנפח 258 ליטר. כל העסק בנוי היטב עם בידוד רעשים טוב ורמת גימור מרשימה.

כמו בכל הליין המודרני של החברה, גם ה-208 מאמצת את גישת "(כמעט) הכול כלול" ביחס לאבזור התקני. די אם נאמר, שעבור אבזור דומה למה שמקבלים במכונית העממית הזו ב-125 אלף שקל, תצטרכו להוסיף עוד סכום של חמש ספרות אצל חלק ממותגי הפרמיום.

באגף ההנעה אין הפתעות. מנוע הטורבו בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר מוכר לנו היטב מדגמים רבים של הקבוצה והוא מייצר 130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית מקובלת בת 8 מהירויות. למערכת ההנעה הזו אין בעיה להתמודד עם דגמי קרוס-אובר של 1.4 טון ולפיכך ב-208 הקלילה, ששוקלת רק כ-1.15 טון, היא מצליחה להבריק. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 8.7 שניות ובפועל המכונית מרגישה מהירה יותר.

למרות השהיה קטנה, בהאצה הראשונית היא מגיבה בזריזות ללחיצה על הדוושה במצב התכנות הספורטיבי ומספקת גל מומנט נעים, שהודף את המכונית קדימה בכל שיפוע.

העברות ההילוכים תחת עומס אינן מהירות כמו בחלק מהתיבות כפולות המצמדים אבל התיבה עדיין מספקת "קיק דאון" נמרץ והיא הרבה יותר חלקה ומעודנת במצבי "עצור-סע" טיפוסיים (פקקים ישראלים) ומאפשרת שיוט חסר מאמץ במהירויות גבוהות מאד על הכביש המהיר.

כמו בכל מנועי השלושה צילינדרים, צליל המנוע קצת מחוספס ומטרטר ואולי זו הסיבה שאנשי פיג'ו בחרו לצייד את המכונית בפס קול "ספורטיבי" מלאכותי, שנשמע ברקע דרך הרמקולים במצב התכנות הספורטיבי. עצתנו להם: עזבו שטויות. הצליל הזה נשמע כמו תקלה מכנית והופך להיות טורדני לאורך זמן.

מהנה לנהיגה נמרצת

האגף הדינמי דווקא כן צופן בחובו הפתעה. השלדה שלה מסונכרנת עם הלך הרוח של הנהג, מגיבה במהירות לפקודות ההיגוי של ההגה הקטנטן, משנה כיוון בצורה מדויקת על כבישים מפותלים עם מינימום זווית גלגול ונצמדת לאספלט כמו מכונית ספורט. בקיצור זו מכונית מהנה לנהיגה נמרצת, שמפתה את הנהג להיכנס לפניות חדות במהירויות גבוהות יותר ממה שממליץ קול ההיגיון והיא אפילו לא גרסת GTI ייעודית, אלא "סתם" גרסה עירונית.

מהנדסי פיג'ו גם הפנימו כנראה את הביקורת על מערכת ה"סיוע האקטיבי להיגוי" שהדור הראשון שלה חיבל באופן יסודי בתחושת ההיגוי והמערכת הנוכחית כבר לא מנתקת לגמרי את הנהג מהכביש גם כאשר היא פועלת. חבל רק שהגרסה הזו אוטומטית בלבד.

גרסת הגימור GT מקריבה חלק מנוחות הנסיעה הצרפתית המפורסמת לטובת התחושה הספורטיבית והצמיגים הקרביים, אבל היא עדיין סופגת את רוב הבורות והחריצים בצורה יעילה ובוגרת.

מחיר ה-208 החדשה מתחיל בכ-119 אלף שקל ומגיע עד כ-125 אלף בגרסת ה-GT הקרבית והמאובזרת היטב. המחיר הזה נמצא בחלק העליון של פלח הסופר-מיני וסביר להניח, שהיא תאבד לא מעט לקוחות פוטנציאליים לטובת אחותה המוגבהת, 2008, שמציעה יותר מרווח פנים. גם עיצוב הפנים העמוס פונה לקהל ספציפי. אך עדיין זו מכונית בנויה היטב, מאובזרת ומהנה לנהיגה, שהעלתה בעינינו דמעה (גברית וקשוחה) של זיכרונות נוסטלגיים מעידן מוטורי, שחשבנו שכבר נעלם. בהחלט נדוניה ראויה לפיאט. 

חלק מהמתחרות

רנו קליאו 2020

115 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה של רנו קליאו ברמת הגימור הספורטיבית. יש לעיצוב עגלגל ודינמי, תא נוסעים מרווח עם הרבה אלקטרוניקה ומערכות בטיחות ותא מטען מכובד בנפח 391 ליטר. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים, שמייצר 131 כ"ס ובסיוע תיבה כפולת מצמדים מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9 שניות

טויוטה יאריס 2020

מי שיוותר על ההנעה ההיברידית של היאריס יקבל את גרסת הבנזין המאובזרת עם גג שמש ב-112 אלף שקל. המכונית מציעה עיצוב מתקדם ונמרץ, תא נוסעים צעיר, שלל מערכות בטיחות וממדים פנימיים גדולים יותר מהדגם היוצא, אם כי תא המטען מסתפק ב-286 ליטר. מנוע 1.5 ליטר נטול טורבו , שמייצר 125 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה

סיאט איביזה

113 אלף שקל עולה גרסת ה-FR המאובזרת של סיאט איביזה. יש לה עיצוב מושחז ומלוטש, תא נוסעים מרווח ותא מטען מכובד אם כי סביבת הנהג פחות דיגיטלית ומתוחכמת משל הצרפתיות. מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר מייצר 115 כ"ס ובסיוע משקל עצמי מזערי ותיבה כפולה מצמדים מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. בשנה הבאה היא מקבלת עדכון