השלכות הסגר: 71% מההורים העידו שמצבם הכלכלי הורע

יותר מ-40% מהנשים הפסיקו לעבוד בתקופת הסגרים, כתוצאה מהיעדר פתרונות של המדינה לטיפול בילדים

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לאחר כמעט שנה של התמודדות עם משבר הקורונה, ישראל נכנסת לסגר שלישי. שוק העבודה נאלץ להסתגל לטלטלות, והורים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם עבודה במשרה מלאה וטיפול בילדים ללא מסגרת.

סקר חדש של קרן ברל כצנלסון, שהגיע ליד גלובס, מראה כי הפגיעה העיקרית של הסגר צפויה לנשים, שנדרשות לתמרן בין מקום עבודתן לבין טיפול בילדים ללא מסגרת.

בישראל חיים יותר משלושה מיליון הורים לילדים מתחת לגיל 18, כשני מיליון מהם הורים לילדים עד גיל 9. לפי הסקר, שבוצע בנובמבר השנה בקרב 600 הורים לילדים, החודשים האחרונים הובילו להחמרה בעומסים רגשיים וכלכליים, עקב הקושי לשלב בין מחויבויות הבית לעבודה.

לפי הסקר, 42% מהנשים ו-30% מהגברים - שהם הורים לילדים מתחת לגיל 18 ועבדו לפני הקורונה - הפסיקו לעבוד בסגר הראשון. 41% מהנשים ו-27% מהגברים לא עבדו בסגר השני.

71% מההורים העידו שמצבם הכלכלי הידרדר במידה כלשהי במשבר הקורונה, ו-29% דיווחו שמצבם הכלכלי הידרדר במידה רבה או רבה מאוד. הפגיעה העיקרית שדווחה היא בציבור העצמאים: 34% מהשכירים ו-59% מהעצמאים שהמשיכו לעבוד העידו על הידרדרות בינונית ומעלה.

בסך הכול כ-420 אלף הורים שכירים הפחיתו את שעות העבודה בסגר השני כדי לטפל בילדים, ב-4 שעות יומיות בממוצע, השוות כ-260 שקל ביום. בשקלול עלויות של אובדן שעות עבודה לצורך טיפול בילדים או הוצאות על בייביסיטר, שני הסגרים עלו בממוצע כ-7,000 שקל למשק בית.

 
  

קרן ברל כצנלסון ביצעה עבודת מחקר משווה הסוקרת את הנעשה בעולם בעת הזו כדי לצמצם את פגיעותם של ההורים, ומציגה המלצות עבור הממשלה בישראל. מהסקירה עולה שישראל עשתה פחות לטובת ציבור ההורים העובדים ביחס למדינות ה-OECD. כך למשל, רוב מדינות ה-OECD הפעילו תוכניות המאפשרות להורים עובדים לקחת חופשה לצורך טיפול בילדים, במימון מלא או חלקי, במקרה של סגר או של יציאה לבידוד.

מספר מדינות מאפשרות להורים עובדים להפחית את שעות העבודה באופן זמני כדי לטפל בילדים בתקופת הקורונה, ולקבל פיצוי כספי מהמדינה על אובדן שעות העבודה. ישנן מדינות שסייעו בסבסוד תשלומי בייביסיטר ומענקי סיוע חד-פעמיים (צעד שגם ישראל נקטה).

ערב הסגר השלישי בישראל, הדוח מציע מגוון פתרונות: חופשה להורים לילדים עד גיל 12 במימון ממשלתי של 80%-100% (סכום גבוה מהסכום הניתן בעת חופשת חל"ת כללית); הפחתה בשעות העבודה ללא פגיעה בשכר או בזכויות, כאשר המעסיקים יהיו זכאים להחזר מהמדינה על אובדן שעות העבודה; והחזר תשלום לבייביסיטר, בכפוף לחשבונית.

עוד ממליצים כותבי הדוח להאריך את חופשת הלידה בתשלום עד תום הסגר, ולאפשר מסגרות לילדי עובדים חיוניים ולילדים במשפחות חד הוריות/יחידניות במקרה של סגר נוסף.

בקרן מעריכים שמימוש התוכנית שלהם יעלה למדינה כמיליארד שקל לכל שבוע של סגר, כאשר נטל המימון יירד מכתפי ההורים. לדברי יערה מן, מחברת הדוח, "המדינה מחליטה לשלוח את הילדים הביתה ואומרת שההורים צריכים להמשיך לעבוד במצב הזה, ולכן המדינה צריכה לשאת בעלויות האלו".