הותר לפרסום: עו"ד המס המוביל דורון לוי חשוד בסיוע לאחים דיין להתחמק מתשלום 180 מיליון אירו מס

עו"ד דורון לוי, אחד מעורכי הדין המוכרים והמובילים בתחום המס, נחקר, נעצר ושוחרר בערבות בפרשת האחים דיין, בחשד כי סייע להם להציג מצגי-שווא ולהתחמק מתשלום מסים בהיקף עתק • לוי בתגובה: "כל חלקי התמצה במתן ייעוץ משפטי לגיטימי ותקין"

הותר לפרסום: עו"ד דורון לוי, אחד מעורכי הדין המוכרים והמובילים בתחום המס, נחקר, נעצר ושוחרר בערבות בפרשת האחים דיין, בחשד כי סייע להם להציג מצגי-שווא ולהתחמק מתשלום מסים בסך של למעלה מ-180 מיליון אירו. 

עו"ד דורון לוי הוא שותף בכיר במשרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ועומד בראש מחלקות המיסוי ותובענות ייצוגיות. עם לקוחותיו נמנים יחידים ותאגידי ענק מהגדולים והמובילים בשוק הישראלי והעולמי.

עו"ד לוי הוא מחבר משותף של הספר 'מיסוי בינלאומי - הדין בישראל', ספר מקיף בתחום המיסוי הבינלאומי. בתיאור הספר באתר המשרד צוין כי "הספר מציג את כל הסוגיות הרלוונטיות במיסוי עסקאות בינלאומיות לאור הדין הישראלי", בהן סוגיית "מיסוי נאמנויות", העומדת בלב החשדות נגד האחים דיין.

ב-9 בנובמבר השנה עצרו חוקרי רשות המסים את האחים המיליארדרים איציק ואמיר דיין בחשד לעבירות מס, שמקורן בחשבון שפתח תושב זר ובו מאות מיליוני שקלים. זמן קצר לאחר מכן אומנם פורסם כי שני אנשי עסקים בכירים נעצרו, וכי עומדים נגדם חשדות לעבירות מיסוי, אלא ששמם נאסר לפרסום למשך 45 ימים במסגרת הסכם עליו חתמו עם רשות המסים, לפיו הם יעצרו למשך יומיים, והרשות תסכים לאיסור פרסום לפרק זמן ממושך.

ב-17 בדצמבר, בעקבות מאבק משפטי שניהלו העיתונים גלובס, כלכליסט, דה מרקר ואחרים, הותרו שמותיהם של האחים דיין לפרסום, וכך גם החשדות נגדם. עם זאת, דבר מעצרו וחקירתו של עו"ד דורון לוי נותרו חסויים למשך 45 ימים, במסגרת הסכמה של עו"ד לוי עם רשות המסים לאיסור פרסום.

על-פי בקשת המעצר של עו"ד דורון לוי, שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, לוי הוא עורך דין ידוע וותיק שעוסק בתחום המיסוי הבינלאומי והנאמנויות. במסגרת חקירה של פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, בעקבות מידע של היחידה למיסוי בינלאומי בחטיבה המקצועית ברשות ופקיד שומה חולון, ובשיתוף הרשות לאיסור הלבנת הון, עלה חשד כי האחים דיין, לקוחותיו של לוי, הציגו לרשות המסים מצגי-שווא במטרה להתחמק מתשלום מס בגובה של מאות מיליוני שקלים באמצעות נאמנות בה משמש לוי מגן.

מגן הנאמנות הוא אדם שמוענקות לו סמכויות פיקוח או הכרעה בענייני הנאמנות, אף שאינו הנאמן עצמו. במקרים שונים, מגן הנאמנות יכול לתת הוראות לנאמן, למנותו או לפטרו, לשנות את מטרות הנאמנות ולהחזיק בסמכויות נוספות.

לפי החשד, לוי, כמגן הנאמנות, סייע לאחים דיין לבצע עבירות מס במשך שנים רבות, תוך שימוש בתושב החוץ ז'ק מלכה ככסות לנאמנות אמיתית, כאשר בפועל מדובר היה בנאמנות פיקטיבית.

לפי החשד, מדובר בעבירות מס במשך שנים רבות, תוך שימוש בתושב חוץ, וככל הנראה במסגרת נאמנות פיקטיבית.

ב-10 בנובמבר הגיעו חוקרי רשות המסים לביתו של עו"ד לוי ולמקום עבודתו, ערכו חיפושים ותפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב. עו"ד לוי והאחים דיין נחקרו.

כמפורט בבקשה, בידי היחידה החוקרת קיימות ראיות המצביעות כי החשוד סייע לאחים להציג מצג-שווא תוך שימוש במבנה נאמנות פיקטיבית ובתושב חוץ, כדי להתחמק מתשלום מס על נכסים וכספים בגובה של למעלה מ-180 מיליון אירו, במשך שנים רבות. עוד מצוין, בבקשה כי לוי ניסה לשבש הליכי חקירה כשיצר קשר עם מעורבים בפרשה, כשהוא יודע שנפתחה חקירה גלויה נגד האחים דיין.

החשד נגד האחים דיין מתמקד במאות מיליוני שקלים שלכאורה הגיעו אל האחים מנאמנות זרה שהוקמה ב-2001 על-ידי תושב זר לא מוכר מצרפת בשם ז'ק מלכה, שהוא חמו לשעבר של איציק דיין. מהפרטים שידועים מהחקירה עולה כי נקודת המוצא לפרשה מתחילה ב-2015. מסיבה שטרם ידועה אז, הנאמנות חתמה על הסדר שומה עם רשות המסים בישראל, שכחלק ממנו הוסדרה חבות המס שלה בישראל.

מי שהיו מצויים בלב ההסדר הם האחים איציק ואמיר דיין, הרשומים כנהנים בנאמנות. למרות קיומו של ההסדר, ברשות המסים החלו לעלות שאלות לאחר מכן בהקשר להתנהלות חשבון הנאמנות, ובין היתר נשאלה השאלה האם הנאמנות אמיתית ומלכה אכן עומד מאחוריה. תהיות אלה הובילו לפתיחה בחקירה, שכאמור הפכה לגלויה בחודש שעבר עם מעצרם של האחים.

בבקשת המעצר של שני האחים שהגישה רשות המסים, נכתב בין היתר כי "כחלק משיתוף-פעולה ברשות המסים בין פקיד שומה חקירות תל אביב עם היחידה למיסוי בינלאומי ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון, התקבל מידע לפי אמנות בינלאומיות CRS, לפיו החשודים העלימו הכנסות במאות מיליוני שקלים".

ה-CRS, נזכיר, הם הסכמי חילופי המידע עליהם חתומות עשרות מדינות באירופה וגם ישראל, אשר בעקבותיהם ישראל מקבלת מידע פיננסי על ישראלים בעלי נכסים בחו"ל ומעבירה בהתאם מידע על אזרחים זרים למדינות מוצאם .

עוד נכתב בבקשת המעצר כי הנהנים בנאמנות הם איציק ואמיר דיין, וכי "ביום 22.06.2015 נחתם הסכם נאמנות בין פקיד שומה תל אביב 3 לבין מייצג הנאמנות עו"ד רו"ח צפריר בקשי... עלה חשד כי יוצר ונאמן הנאמנות הוא ג'קי מלכה, יהודי בן 90 תושב צרפת, המתגורר בצרפת שהוא חמו של חשוד מספר 2 (איציק דיין, א' ל"ו).

"בחקירתנו עולה כי מדובר באדם שהכנסותיו זעומות כ-30 אלף אירו לשנה. בדיונים האזרחיים נשאל על חברת B.P.M germany ואמר כי לחברה זו לא משך כספים, והכחיש כי שזו נאמנות פיקטיבית".

בין עילות המעצר שעמדו בבסיס מעצרם של האחים עמד גם חשש לשיבוש הליכי חקירה (סעיף 13א) לחוק המעצרים, שלפיו "קיים יסוד סביר לחשש כי שחרורו של החשוד או אי-מעצרו של החשוד יביא לשיבוש הליכי חקירה או משפט, להתחמקות מחקירה או יביא להעלמת רכוש, להשפעה על עדים או לפגיעה בראיות בדרך אחרת", וכן החשד לביצוע עבירות על סעיף 220(5) לפקודת מס הכנסה.

במהלך הדיון בבקשה להארכת מעצרם של החשודים, הוצג בפני השופטת אירית מני גור מבית משפט השלום בתל אביב תמלול שיחה של החוקרים עם מלכה, המחזק את החשדות נגדם, ובמסגרתו אומר מלכה כי לא הקים נאמנות לטובת האחים.

במהלך הדיון הציגו נציגי רשות המסים, אבי אוחיון ויוני דוד, את תמונת המצב בחקירה. לדברי אוחיון, "עולה תמונת מצב לפיה החשודים אמיר ואיציק דיין, שני אחים מאחת המשפחות העשירות בישראל, רימו את רשות המסים בכל שהציגו מצג-שווא, לפיו נכסיהם הרבים בגובה מאות מיליוני שקלים מוחזקים בנאמנות על-ידי תושב צרפתי, כיום בן 91, אשר מתכחש לכך בכל תוקף, וכל זאת להתחמק מתשלומי מסים בישראל בגובה של עשרות מיליוני שקלים. לאחר מאמץ רב של היחידה למיסוי בינלאומי ברשות המסים ובשיתוף פקיד שומה חולון ופקיד שומות חקירות תל אביב והרשות לאיסור הלבנת הון, תוך חקירה סמויה בישראל ומחוצה לה, הפכה הבוקר החקירה לגלויה".

לשאלת עו"ד חיים גבאי, אחד משני באי-כוחם של הדיינים, על כך שמאז 2015 יש לנאמנות הסדר מול רשות המסים, והיא מגישה דוח מדי שנה לרשות המסים - והאם הדוח לא נבדק, השיב דוד כי "בשנת 2015, כשהוגש דוח הנאמנות, בעצם 'גיירו' סכום של כמיליארד שקל, כ-182 מיליון אירו, והם הלבינו את זה. בעצם הם יכולים למשוך כסף ללא מס בסכום של 182 מיליון אירו, כאשר על כל זה הם שילמו 2 מיליון שקל מס. שורש הבעיה שהכול - הנאמנות - היא פיקציה. היא 'גוירה' בזיוף. מאז התחילו לבדוק את הנאמנות באמצעות אמנות בינלאומיות, והתחיל להצטבר לנו חומר שבעצם מראה לנו שכל הנאמנות הזו היא פיקציה".

כעת הותר לפרסום כי על-פי החשד, על "הפיקציה" הזאת ניצח עו"ד דורון לוי. 

עו"ד לוי: "ייעוץ משפטי לגיטימי"

עו"ד דורון לוי מסר בתגובה: "מאז תחילת החקירה אני פועל בשיתוף-פעולה מלא עם החוקרים, בכפוף כמובן לשמירה והקפדה מלאה על חיסיון עורך דין-לקוח.

"אני משוכנע שכיום, בחלוף 45 יום מתחילת החקירה, גם החוקרים מבינים שכל חלקי התמצה במתן ייעוץ משפטי לגיטימי ותקין לחלוטין שנים לאחר מעשה, וכי לא הייתה לי מעורבות כלשהי בהסכם השומה שנחתם עם הנאמנות או במצגים שנמסרו במסגרתו. אני סמוך ובטוח שבסוף החקירה הדברים יובהרו מעל לכל ספק". 

זוהי אינה הפעם הראשונה בה עו"ד לוי נחקר בחשד לפלילים בעקבות ייעוץ או סיוע שנתן ללקוחותיו. ב-2017 פורסם כי עו"ד לוי נחקר תחת אזהרה במסגרת החשדות נגד איש העסקים המיליארדר בני שטיינמץ בפרשת הקרקעות ברומניה. לוי הכחיש את החשדות. 

*** חזקת החפות: עו"ד דורון לוי וכן האחים איציק ואמיר דיין הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, הם לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.