סגן ראש עיריית נתניה לשעבר, הרב שמעון שר, נאשם בשוחד ומרמה

שר, שהיה יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה של הוועדה המקומית בנתניה, הוא אחד ממנהגיה ונציגיה הבכירים של חסידות צאנז • מואשם כי סייע בקידום מיזמי נדל"ן בעיר בתמורה לתרומות לחסידות • עורכי דינו: "כתב האישום משולל יסוד"

שמעון שר / צילום: שמעון שר
שמעון שר / צילום: שמעון שר

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד הרב שמעון שר, סגן ראש עיריית נתניה לשעבר ומי שהיה יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה של הוועדה המקומית, בגין לקיחת שוחד וריבוי עבירות של מרמה והפרת אמונים.

שר הוא אחד ממנהגיה ונציגיה הבכירים של חסידות צאנז. חסידות צאנז היא קהילה חרדית הכוללת אלפי חסידים ומרכז בנתניה. החל משנת 1983 ועד 2016 עמד שר בראש רשימה במועצת העיר נתניה וכיהן כסגנם של ראשי העירייה.

על-פי כתב האישום, בין השנים 2011-2016 כיהן שר כסגן ראש העיר נתניה וכיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה של הוועדה המקומית בנתניה והיה חבר ב"ועדת השניים", שהיא ועדת רשות הרישוי אשר דנה בבקשות להיתרים הקשורים בבנייה.

לפי האישום, בתקופת כהונתו סיכם שר עם יזם נדל"ן, תושב ארה"ב הפעיל בישראל, בעל פרויקטים בתחום הנדל"ן בעיר נתניה, כי היזם יתרום למוסדותיה של חסידות צאנז, אליה שר משתייך. בתמורה לתרומתו, נטען, סוכם כי שר יסייע ליזם באיתור וקידום מיזמי נדל"ן בנתניה. מדובר במיזם להקמת מגדל בן 40 קומות הכולל מאות יחידות דיור תוך שינוי ייעוד הקרקע ומיזם נוסף להכפלת אחוזי הבנייה בקרקע.

כתב האישום מייחס לשר שורה של אישומים בגין מרמה והפרת אמונים. לפי הנטען, במקביל לבקשות התרומה וקבלתן, המשיך שר לעסוק בבקשותיהם של בעלי העניין, לאשר אותן ולחתום על היתרים למיזמי הנדל"ן בבעלותם, תוך ניגוד עניינים חמור העולה לכדי מרמה והפרת אמונים.

בין היתר פעל שר, לפי כתב האישום, בניגוד עניינים בנוגע לקבוצת פז ומנכ"לה יונה פוגל, חברת אולניק העוסקת בהנדסה אזרחית, חברת ציון בריגה ובניו העוסקת בבניית מיזמי נדל"ן, חברת רותם זני יזמות, חברת צבי כהן אקולוגיה העוסקת בפינוי פסולת ברשויות המקומיות וחברת בוני התיכון הנדסה אזרחית ותשתיות.

אחד האישומים מתייחס לרמי נוסבאום, יו"ר ובעלי קבוצת אשטרום - קבוצת חברות בנייה ונדל"ן. לפי האישום, שר נהג לבקש מנוסבאום שיתרום למוסדות צאנז, ואשטרום החלה לתרום החל משנת 2007 למוסדות, זאת בעת שהיא מקדמת מספר מיזמי נדל"ן בנתניה. במקביל לתרומות מאשטרום דן שר ותמך כיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בבקשות שהגיש נוסבאום הנוגעות למיזמים של אשטרום.

שר מואשם בעבירה של מרמה והפרת אמונים בנוגע להתנהלות בעניין אשטרום, מאחר שטיפל בבקשות של אשטרום למרות ניגוד העניינים בו היה מצוי ומבלי שדיווח עליו.

לפי כתב האישום, במקביל לתפקידו בוועדת התכנון והבנייה נתניה, היה שר פעיל מאוד בגיוס תרומות למוסדות חסידות צאנז ובפרט למוסד שכונה "בית היתומות". הוא פעל לגיוס התרומות, בין היתר באמצעות בקשות תרומה מבעלי עניין בתחום הנדל"ן בעיר נתניה. קבוצה זו כללה יזמי נדל"ן, קבלנים ומנהלים בחברות העוסקות בנדל"ן או בתחומים אחרים שבגינם נדרשו לאישורי תוכניות בנייה והיתרי בנייה מהוועדה שבראשה עמד הנאשם.

בעלי העניין העבירו בעקבות בקשותיו של שר כ-2 מיליון שקל למוסדות צאנז.

בנוסף, שר מואשם כי פעל במסגרת תפקידו ותחום השפעתו, תוך סטייה מן השורה, על-מנת לסייע למלון "גלי צאנז" להימנע מסגירה על-ידי עיריית נתניה על אף מצבו הרעוע של המבנה באותה עת. בכך, נטען, עבר שר עבירת מרמה והפרת אמונים.

ביוני 2019 נסגר התיק נגד מרים פייברג, ראשת עיריית נתניה, מחוסר ראיות, אז גם הוחלט כי יוגש כתב אישום נגד שר בכפוף לשימוע.

כתב האישום הוגש על-ידי עורכי הדין טל פרג'ון, שריפה חמדוה, אלעד אשכנזי וורד לייבוביץ' מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. התיק נחקר על-ידי יאח"ה בלהב 433 שבמשטרת ישראל. 

סנגורי שר: "כתב האישום משולל יסוד"

מטעם עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין ויאיר לשם ממשרד חדד רוט שנהר, המייצגים את שמעון שר, נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות מנסות רשויות האכיפה לטעון כי פעולותיו הציבוריות של הרב שר - הן לטובת תושבי העיר נתניה והן לטובת מאות נזקקים ויתומים, פעולות שאין מחלוקת שלא הכניסו לכיסו הפרטי ולו אגורה שחוקה - מעלות חשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות. מדובר בעמדה חסרת בסיס ערכי ומשפטי כאחד.

"ההחלטה להגיש כתב אישום מלמדת כי בפרקליטות קיבלו את הטענות שהצגנו במסגרת הליך השימוע כמעט במלואן. כך, חשד לביצוע של 15 עבירות שוחד צומצם לכתב אישום שמייחס, גם זאת בשגגה, עבירת שוחד אחת בלבד, שמבוססת גם היא על עדות בעייתית שנגבתה באופן פסול. אנחנו סמוכים ובטוחים שבבית המשפט יוכח כי גם כתב האישום שהוגש משולל יסוד".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, שמעון שר לא הורשע בכל עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.