בית הנבחרים ביטל את הווטו של טראמפ על תקציב הביטחון

כעת תקציב הביטחון צפוי לעבור לידי הסנאט ולהפוך להצעת החוק הראשונה ההופכת לחוק למרות התנגדות הנשיא • סכום הצ'קים בחבילת הסיוע הוגדל ל־2,000 דולר 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

בית הנבחרים בארה"ב הצביע לבטל את הווטו שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על חבילת סיוע הכוללת תקציב ביטחון בגובה 740.5 מיליארד דולר, שלח את נוסח החוק לסנאט להמשך הצבעה, וסלל את הדרך לחקיקת החוק הראשון שעובר למרות התנגדותו של טראמפ.

טראמפ דחה את "חוק הרשאת ביטחון המולדת" בגלל סעיפים שכללו שינויים בשמות של בסיסים שנקראו על שם גנרלים של הדרום ממלחמת האזרחים בארה"ב, שינויים ברמות כוח האדם של הצבא האמריקאי מחוץ לגבולות המדינה והיעדר סעיף בחוק המסיר את חסינותן של פלטפורמות אינטרנט מפני תביעות עקב תוכן המפורסם בהן בידי גולשים.

על מנת לבטל את הווטו הנשיאותי נזקק בית הנבחרים להצבעה ברוב של שני שלישים לפחות. בהצבעה הצביעו 322 להעביר את חבילת הסיוע על האף הווטו לעומת 87 נגד, כאשר רוב הרפובליקאים הצטרפו לדמוקרטים והצביעו נגד הנשיא. הסנאט, אשר נשלט בידי הרפובליקאים, אמור לקבל את החוק עד יום רביעי. בבית הלבן לא הגיבו לבקשות תגובה.

החוק, המהווה את תקציב הביטחון של ארה"ב, קובע רמות שכר לחיילים וכולל סכומים לפרויקטים של בינוי עבור הצבא, לרכישת מטוסים, ספינות, נשק גרעיני ותוכניות ביטחון לאומי נוספות.

בסדרה של הצבעות בדקה התשעים, אישר בית הנבחרים גם תשלום של צ'קים בגובה 2,000 דולר לאמריקאים רבים, יום אחרי שטראמפ חתם על חבילת סיוע לקורונה שהפכה עקב החתימה לחוק, אך הוסיף שהצ'קים הנכללים בה, בגובה 600 דולר לאזרח, אינם מספיקים.

ההצבעה על הגדלת סכום הסיוע הישיר עברה ברוב של 275 בעד ו־134 נגד, כאשר 44 רפובליקאים הצטרפו לכמעט כל הדמוקרטים בתמיכה בחוק, ועברו בהרבה את הרוב המיוחס של שני שלישים שהיה נחוץ להצבעה במסלול מהיר. על פי הצעת החוק הסכום של הצ'קים יגדל ל־2,000 דולר במקום 600 למבוגר ולילד, עבור מבוגרים שההכנסה השנתית שלהם נמוכה מ־75,000 דולר. משפחה בת ארבע נפשות שעומדת בקריטריונים, לפיכך, תקבל 8,000 דולר על פי החוק.

כעת החוק לחלוקת תשלומים מוגדלים, בתמיכת קואליציה נדירה של מנהיגים דמוקרטים והנשיא הרפובליקאי, יעבור לסנאט, שם גורלו לא ברור. מנהיג הרוב בסנאט מיטץ' מקונל לא אמר עדיין אם יתמוך בו. הוא צפוי היום לשאת דברים בסנאט, וסנאטורים צפויים לחזור לוושינגטון בהמשך השבוע על מנת להצביע אם לבטל את הווטו הנשיאותי לגבי חוק הרשאת ביטחון המולדת.

על מנת ללחוץ בנושא זה, הסנאטור ברני סנדרס אמר ביום שני שיעכב את ההצבעה לביטול הווטו על חוק תקציב הביטחון, אלא אם הסנאט יצביע גם על התשלומים המוגדלים ל־2,000 דולר. הסנאטור הדמוקרטי אד מארקי, ממסצ'וסטס, הצטרף אליו. הסנאטורים לא יכולים לעכב את ההצבעה לנצח אך הם יכולים להאט את התהליך ולדחות אותו עד לאחר חופשת השנה החדשה.

סנאטורים רפובליקאים רבים התנגדו להגדלת סכום הצ'קים, שצפויה להוסיף כמה מאות מיליארדי דולרים למחיר החבילה שטראמפ חתם עליה ביום ראשון, אשר עולה 900 מיליארד דולר. מנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) מתכנן לבקש תמיכה פה אחד בהצעת החוק ביום רביעי, מה שאומר שהחוק לא יעבור אם מחוקק רפובליקאי בודד יתנגד אליו.

"המנהיג מקונל צריך לוודא שרפובליקאים בסנאט לא יהוו מכשול בדרך לסיוע לפועלים אמריקאיים ומשפחותיהם הזועקות לעזרה", אמר שומר בהודעה.

רפובליקאים אשר התנגדו להגדלת סכום התשלומים הצביעו על העלות הגבוהה ואמרו שהקונגרס צריך להתמקד בדרכים לפתוח עסקים מחדש ולהגדיל את הביקוש למשרות.

"מה שאנו יודעים הוא שהרבה מ־1,400 הדולר הנוספים האלה ישמשו לתשלום חובות אשראי, או לחסכונות, או לרכישות חדשות בוולמארט, בסט ביי או אמזון", אמר הנציג קווין בריידי, רפובליקאי מטקסס, שהצביע נגד החוק. "אנו יכולים לעשות יותר על מנת לעזור לאנשים לחזור לעבודה וכך באמת לסייע לשיקום".

שני החוקים היו זוג מוזר, במושב מיוחד של בית הנבחרים בין חג המולד לחופשת השנה החדשה. בתוך כמה שעות, מחוקקים רבים משתי המפלגות תמכו בדרישת הנשיא להגדיל את תשלומי הסיוע ואז התנגדו לווטו שלו על תקציב הביטחון. אחרים הצביעו הפוך.

הנציג ווארן דיווידסון (רפובליקאי מאוהיו) הצביע בעד הווטו הנשיאותי על תקציב הביטחון, ואמר שעשה זאת כי החוק "מגביל שלא לצורך" את יכולתו של הנשיא - שהוא גם המפקד העליון של הצבא - לשלוח חיילים מחוץ לגבולות ארה"ב. אך הוא הצביע נגד הצ'קים בגובה 2,000 דולר.

ההצבעות היו כשינויים מפתיעים בעלילה לקראת סוף שנה דרמטי במיוחד. אל מול הסיכון שהממשלה תיסגר לגמרי, טראמפ חתם על חבילת הסיוע לקורונה ועל חוק התקציב ביום ראשון בערב, ובכך סיים עימות מול הקונגרס. כשחתם על החוק, אמר הנשיא שהוא רוצה לראות צ'קים גדולים יותר אבל גם חקירה על חשדות לזיופים בבחירות וביטול של סעיף 230 ל"חוק ההגינות בתקשורת", סעיף הנוגע לרגולציה של ביטוי באינטרנט. מנהיגי המפלגה הרפובליקאית לא אמרו שיש להם תוכניות כלשהן לפתור הסתייגויות אלה של הנשיא.

החלטתו של טראמפ לסיים את העימות באה לאחר שתדלנות רבה מצד מחוקקים רפובליקאים ויועצים, אמרו אנשים המכירים את השיחות מקרוב.

טראמפ קיבל את ההחלטה הסופית ביום ראשון לאחר שיחת טלפון עם שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, סנאטור לינדזי גרהאם (רפובליקאי מדרום קרוליינה) ומנהיג המיעוט בסנאט קווין מקרתי (רפובליקאי מקליפורניה), אמר מקורב. אך עוד כמה ימים קודם נועץ הנשיא בעוזריו ומקורביו, כולל היועצת הבכירה לשעבר קליאן קונווי.

בני בריתו של טראמפ אמרו לו שחסימת החוק עשויה לפגוע ברפובליקאים המתמודדים בבחירות המיוחדות בג'ורג'יה ב־5 בינואר אשר יקבעו לאיזו מפלגה תהיה שליטה בסנאט. הם גם דחקו בטראמפ לבחון את המורשת הפוליטית שלו ועודדו אותו לחתום על החוק ובה בעת ללחוץ על הקונגרס לעשות יותר.

אדם נוסף הבקיא בשיחות אמר שיועציו של טראמפ ומי שעובדים על הקמפיין בג'ורג'יה אמרו לו שהטלת וטו "עשויה להטביע" את הסנאטורים הרפובליקאים הנאבקים על כסאותיהם, דיוויד פרדיו וקלי לפלר.

כאשר הטיל טראמפ וטו על תקציב הביטחון מוקדם יותר החודש, התנגד לסעיף אשר קרא להקמת ועדה אשר תיתן שמות חדשים למתקנים צבאיים, אנדרטאות ונושאים אחרים המשמרים את זכרם של מפקדים מהקונפדרציה של הדרום במלחמת האזרחים האמריקאית.

כמו כן, התנגד לסעיפים על פיהם הממשל יצטרך להגיש לקונגרס הערכה כוללת של הנסיגה מאפגניסטן, לפני שתהיה לנשיא אפשרות להשתמש בכספים על מנת להוציא משם את החיילים. ממשל טראמפ הודיע שיוריד את רמת כוח האדם של צבא ארה"ב באפגניסטן במחצית, לסדר גודל של 2,500 חיילים בערך, עד אמצע ינואר. סעיף אחר קובע שכל נסיגה של חיילים אמריקאים מגרמניה חייבת לקרות לכל המוקדם לאחר 120 ימים בהם שר ההגנה מבצע הערכה של צעד כזה בפני הקונגרס, סדר זמנים שיעכב כל נסיגה עד לאחר השבעתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

תקציב הביטחון האמריקאי לשנה זו מגביל גם את כמות הכסף שניתן להוציא על בינוי צבאי במצבי חירום - סמכות שטראמפ הפעיל על מנת להעביר תקציבים לחומת הגבול שלו - וכמו כן דורש מחברות בארה"ב לרשום את בעליהן האמיתיים, שינוי משמעותי מבחינת חוקי הלבנת ההון של ארה"ב.