"שיאנית עולמית": התקשורת העולמית מדווחת על הצלחת חיסוני הקורונה בישראל

כלי תקשורת מאירופה ומרחבי העולם דיווחו בהרחבה על ההצלחה הישראלית המסתמנת במבצע החיסונים נגד מגפת קורונה עד כה, במיוחד על רקע הביקורת הנמתחת ביבשת על מספר מנות החיסון שסופק להן עד כה על ידי שותפות ביונטק-פייזר והאיטיות ובהגשת החיסון לאוכלוסיה

חיסון הצוות הרפואי בביה"ח ברזילי לקורונה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
חיסון הצוות הרפואי בביה"ח ברזילי לקורונה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

כלי תקשורת מאירופה ומרחבי העולם דיווחו היום (ג') בהרחבה על ההצלחה הישראלית המסתמנת במבצע החיסונים נגד מגפת קורונה עד כה, במיוחד על רקע הביקורת הנמתחת ביבשת על מספר מנות החיסון הנמוך-יחסית שסופק להן עד כה על ידי שותפות ביונטק-פייזר, ואטיות מבצעי החיסונים.

"שיאנית העולם: מדוע ישראל מצליחה לחסן הרבה יותר מהר מאתנו?", תהה היום אתר העיתון הגרמני "בילד", שדיווח כי בגרמניה כולה חוסנו עד כה 21 אלף בני אדם. העיתון הציג משאיות קירור המכילות ארגז בודד של חיסונים, ומנה את "חמש השגיאות המרכזיות בנוגע להזמנת חיסונים של גרמניה". ביניהן ציין את ההסתמכות של גרמניה על תוכנית הרכש המשותפת של האיחוד האירופי, ש"גרר רגליים" וחתם על חוזה מחייב עם ביונטק-פייזר רק בנובמבר, את העובדה שחוזה נפרד לאספקת 30 מיליון מנות נוספות מביונטק-פייזר לגרמניה לבדה לא הותנה בלוח זמנים כלשהו ואת העובדה שהממשלה לא הבינה כי החברות זקוקות לביטחון ולערבות כדי להתחיל "לייצר למגירה" חיסונים שיוכלו להיות מסופקים בעתיד.

כותרת באתר בילד שמתייחסת למבצע החיסון בישראל / צילום: צילום מסך
 כותרת באתר בילד שמתייחסת למבצע החיסון בישראל / צילום: צילום מסך

גם העיתון "די ולט" הצטרף לביקורת: "בעוד בגרמניה אנחנו צריכים לחכות חודשים עד לחיסון, ישראל עברה לקצב טורבו", דווח בידיעה שהוקדשה למבצע החיסון הישראלי. גרמניה צפויה לקבל כ-3-4 מיליון מנות חיסון לקורונה משותפות פייזר-ביונטק עד סוף ינואר. זאת, בהשוואה לקרוב ל-5 מיליון מנות שיתקבלו בישראל עד תאריך זה, שרובן כבר סופקו ומשמשות את קופות החולים במבצעי החיסון שלהן. אוכלוסיית גרמניה גדולה פי תשעה מזו של ישראל.

"ישראל מכוונת לחסן 60% מהאוכלוסייה עד ממרץ", דיווח כתב רשת הטלוויזיה הממלכתית הגרמנית ARD מתל אביב, "בגרמניה, מטרה זו לא תושג על סוף הקיץ". גם הרשת דיווחה כי "הגורם המכריע" הוא העובדה שישראל השיגה מיליוני חיסונים שיספיקו לאוכלוסייה הקטנה יחסית. "בשבועות הקרובים, בישראל הקטנה יהיו יותר חיסוני קורונה זמינים של פייזר-ביונטק מאשר בגרמניה".

הביקורת מתעצמת על רקע העובדה כי החיסון פותח במעבדות ביונטק שבעיר מיינץ ליד פרנקפורט, בעזרת ידע רפואי ואוניברסיטאי גרמני ואפילו בעזרת מענק של יותר מ-150 מיליון אירו מהממשלה הפדרלית שנועדו לסייע בפיתוחו. כלי התקשורת דיווחו כי התמונה עשויה להשתנות עם התחלת האספקה של החיסונים של חברת מודרנה ואסטרהזנקה (שלפי דיווחים החיסון שלה יאושר בבריטניה השבוע), אולם לא ברור מתי הדבר יתרחש.

כותרת באתר די ולט שמתייחסת למבצע החיסון בישראל / צילום: צילום מסך
 כותרת באתר די ולט שמתייחסת למבצע החיסון בישראל / צילום: צילום מסך

"הסיבה העיקרית לכך שישראל יכולה לחסן מהר יותר את האוכלוסייה שלה היא בעיקר משום שהמדינה הזמינה בנחישות רבה יותר את החיסון, בהשוואה לאיחוד האירופי", דיווח לקוראיו אתר המגזין "פוקוס", "ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר באופן אישי למנכ"ל 'פייזר'", נכתב. כלי התקשורת האירופיים גם דיווחו על היוזמה הייחודית שישראל מתכוונת לאמץ - "דרכונים ירוקים" שיאפשרו נסיעה לחו"ל וחזרה ללא צורך בבידוד למי שיתחסנו.

גם בקנדה, שאישרה את השימוש בחיסון לקורונה של "פייזר-ביונטק" עוד לפני האירופאים וכבר קיבלה מיליוני מנות, יש ביקורת גוברת על הקצב האטי של מבצע החיסונים עצמו, בהשוואה לזה שנרשם בישראל. ערוץ החדשות הקנדי CTV כתב באתר האינטרנט שלו כי. נכון לאתמול, רק 50 אלף קנדים חוסנו, לעומת 200 אלף אמריקאים ויותר מחצי מיליון ישראלים. רשויות הבריאות בפרובינציות של קנדה ספגו ביקורת על כך שהן עובדות במתכונת חלקית בגלל חג המולד והשנה החדשה.