היזמים שרוצים לשדרג את פגישות הווידאו: "אפשר יותר טוב מזום"

אמיר בסן-אשכנזי ורן עוז, שהובילו בעבר את ביגבנד, גייסו 19 מיליון דולר לסטארט-אפ חדש בשם קומן גראונד • אף שרשמית הסטארט-אפ יוצא ממצב חשאי, היזמים נשארים סודיים לגבי הטכנולוגיה שמאחוריו: "אנחנו רוצים לשמור על פער מהשוק"

מייסדי חברת קומן גראונד (CommonGround) אמיר בסן-אשכנזי ורן עוז / צילום: דויד גראב
מייסדי חברת קומן גראונד (CommonGround) אמיר בסן-אשכנזי ורן עוז / צילום: דויד גראב

שני היזמים הסדרתיים אמיר בסן-אשכנזי ורן עוז התחילו לעבוד על הסטארט-אפ קומן גראונד (CommonGround) עוד ברבעון השני של 2019, כאשר הקורונה הייתה עדיין סיוט רחוק. מתחילת 2020 ועד היום גייס הסטארט-אפ 19 מיליון דולר מקרן גרוב ונצ'רס של דב מורן, קרן סטייג' וואן הישראלית וקרן מטריקס פרטנרס האמריקאית הוותיקה, שביצעה השקעות מוקדמות באפל, שיאומי וחברת משקפי המציאות המדומה אוקולוס.

אולם רק כעת הסטארט-אפ קומן גראונד יוצא מסטטוס חשאי - Stealth mode- אחרי שהוא כבר מעסיק 25 עובדים, 23 מתוכם בישראל ושניים בארה"ב. החברה עוסקת בתחום, שהפך מאז שבסן-אשכנזי ועוז התחילו לעבוד על הרעיון, ללוהט הרבה יותר - טכנולוגיה של פגישות וירטואליות דרך וידאו. במקור רצו בסן-אשכנזי ועוז לחסוך לעסקים נסיעות וטיסות לצורך פגישות וישיבות, על ידי יצירת טכנולוגיה שתשפר את האינטראקציות מרחוק על גבי פלטפורמה דיגיטלית, נושא שכמובן הפך להכרח בתקופת הקורונה.

מטרת היציאה מסטטוס חשאי של קומן גראונד היא להרחיב את גיוס העובדים, כאשר בחברה מתכננים להכפיל את כוח האדם ב-2020. על אף היציאה מחשאיות, שני היזמים בסן-אשכנזי ועוז נשארים מאוד עמומים וסודיים לגבי מה בדיוק החברה שלהם עושה. "אנחנו רוצים ליצור חוויה ריאליסטית באיכות גבוהה בווידאו שתהיה טובה יותר אפילו מפגישה פנים מול פנים, חוויה שתגרום לך להרגיש כאילו אתה נמצא מול האדם האחר", אומר בסן-אשכנזי. "מה שאנחנו עושים הוא מאוד יחודי, רשמנו על זה פטנטים, ואנחנו רוצים לשמור על פער מול השוק, לכן אנחנו נשארים סודיים".

בסן-אשכנזי ועוז הם יזמים ותיקים עם ניסיון ארוך שנים בעולם של טכנולוגיות וידאו. השניים החלו לשתף פעולה באופטיבייס, שסיפקה פתרונות דחיסה והעברת וידאו, בה עוז היה אחד המייסדים ובסן-אשכנזי כיהן בתור סמנכ"ל תפעול. השניים עזבו לפני שהחברה הונפקה בנאסד"ק ב-1999. מאוחר יותר אופטיבייס עברה השתלטות והפכה לחברת נדל"ן.

מאוחר יותר עוז הקים את Vcon שעסקה בטכנולוגיה של פגישות וידאו לארגונים, הונפקה ב-1999 בבורסה בפריז ולבסוף נרכשה על ידי אימבליז בעסקת מניות. מאוחר יותר יסדו השניים יחד את ביגבנד (BigBand), שפיתחה נתבי תקשורת לשירותי מולטימדיה עבור חברות כבלים. החברה הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 743 מיליון דולר, זכתה בשני פרסי אמי לטכנולוגיה אך לבסוף נמכרה ב-2011 לאחר הדרדרות בתוצאותיה הכספיות, בחמישית מהשווי לפיו הונפקה. כיום בסן-אשכנזי ועוז מייחסים את הסיום הצורם של ביגבנד לתוצאות המשבר של 2008 וגם לתהליך קונסולידציה בשוק הכבלים שצמצם משמעותית את מספר הלקוחות של החברה.

כמו כן בסן-אשכנזי הקים, בלי עוז, את Pixie, שפיתחה תגיות חכמות לאיתור חפצים. לפי מאגר המידע של IVC, החברה גייסה 26.5 מיליון דולר בשנים 2013-2016, אך הפסיקה לפעול ב-2018.

לדברי בסן-אשכנזי, הרעיון הנוכחי נבע מהניסיון שלהם בניהול חברות, כאשר הם נאלצו להטיס אנשי מכירות לפגישות פנים מול פנים, כיוון שפגישות הווידאו פשוט לא הספיקו. "בפגישה פרונטלית אתה יכול לקרוא יותר טוב את האנשים האחרים, לראות מי עוצר את עצמו מלדבר, מי מסכים עם מי. אלו דברים שלא עוברים דיגיטלית ולכן התחלנו לחשוב על הבעיה", אומר בסן-אשכנזי.

"אתה רואה שלמערכות הקיימות יש מגבלות, הן גורמות לעייפות"

בסן-אשכנזי ועוז יודעים שהם נכנסים לשוק מתקדם עם ענקיות כמו זום, מיקרוסופט וגוגל המעורבות בו. למרות זאת, הם בטוחים שיוכלו לחדש כשישיקו את המוצר שלהם במהלך 2021. "אתה רואה שלמערכות הקיימות יש מגבלות, הן גורמות לעייפות ולא מספיקות כדי למשוך ולעניין את המשתמשים. אנחנו מאמינים שנוכל לבנות ערך לאורך זמן", אומר בסן-אשכנזי. "אנחנו יורדים לרמה הטכנולוגית הבסיסית ביותר ומציעים חוויה אחרת מבחינת תלת-מימד וכיווניות, דברים שלא אפשריים כיום", מוסיף עוז. "זום נותנת אחלה חוויה אבל אפשר לעשות יותר טוב. עובדה שאנשים עדיין רוצים להיפגש אחד עם השני".

עמרי גרין, שותף בקרן גרוב ונצ'רס שהוביל את סיבוב ההשקעה מטעמה, מסר: "אנחנו גאים לחשוף את השותפות שלנו עם צמד יזמים מנוסה וחד, שבאמצעות פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך מחוללים מהפכה בדרך בה אנו מתקשרים, עובדים, לומדים וצורכים בידור. אנו מאמינים כי הטכנולוגיה החדשנית שפיתחו תהיה רלוונטית במיוחד בעולם בו הפגישות הווירטואליות הפכו לחלק בלתי נפרד בחיינו המקצועיים והאישיים".

יובל כהן, שותף מייסד בקרן הון הסיכון סטייג' וואן, מסר: "הצורך בתוכנת שיתוף מקוונת שתשפר את הפגישות פנים אל פנים ברור וחשוב יותר היום מתמיד. אני גאים לגבות צוות מנוסה שאנחנו מכירים כבר שנים".