ביטקוין חוגג סוף שנה: חצה את רף ה-29 אלף דולר וזינק לשיא כל הזמנים

מטבע הקריפטו המוביל הגיע לפנות בוקר למחיר של 29,244 דולר - רמתו הגבוהה אי פעם • ביטקוין קרוב לסכם את 2020 עם עלייה שנתית של כ-300% במחירו הדולרי - עיקרה ברבעון האחרון, שבו השלים זינוק של 170%

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

ראלי הביטקוין נמשך גם ביומה האחרון של שנת 2020. לפנות בוקר יום חמישי (מעט אחרי השעה 2:00 שעון ישראל) חצה מחירו של מטבע הקריפטו המוביל לראשונה אי פעם את רף ה-29 אלף דולר, והגיע לרמתו הגבוהה בכל הזמנים - 29,244 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

בשבועיים האחרונים עלה מחירו הדולרי של ביטקוין כ-45% ושבר את שיא כל הזמנים תשע פעמים - הפעם האחרונה ביניהן אתמול. רק לפני כשבועיים, ב-16 בדצמבר, חצה ביטקוין את רף ה-20 אלף דולר ושבר את מחיר השיא שקבע שלוש שנים קודם לכן, בדצמבר 2017. מתחילת 2020 הכפיל הביטקוין את ערכו פי ארבעה בערך, כשמחירו הבוקר גבוה בכ-300% משהיה ב-1 בינואר.

שוק הקריפטו, המונה כיום כ-8,150 סוגי מטבעות דיגיטליים, נאמד ביומה האחרון של 2020 בשווי כולל של כ-762 מיליארד דולר, לפי CoinMarketCap. מחיר השיא של ביטקוין (סימול: BTC), מעל ל-29 אלף דולר, משקף למטבע הדיגיטלי המוביל שווי שוק של כ-539 מיליארד דולר - יותר מ-70% משוויו הכולל של שוק הקריפטו.

ביטקוין נסק 670% מאז השפל במרץ

עליית מחירו של הביטקוין השנה מעוררת השתאות, במיוחד אם מביאים בחשבון את צניחת מחירו במרץ האחרון עד לשפל של כ-3,800 דולר. בתוך תשעה חודשים וחצי, מאז השפל ב-13 במרץ ועד לשיא כל הזמנים ב-30 בדצמבר, נסק מחירו הדולרי של ביטקוין בשיעור של 670%. אחרי שבספטמבר ספג הביטקוין ירידה חודשית של כ-10% ופתח את חודש אוקטובר ברמה של כ-10,800 דולר, ברבעון השלישי של השנה (מתחילת אוקטובר ועד היום), זינק ערכו בכ-170%.

את'ר, מטבע הקריפטו השני בגודלו בשוק (במרחק רב אחרי ביטקוין), חצה את רף ה-750 דולר בבוקר יומה האחרון של 2020 - ומחירו כעת משקף לו שווי שוק הקרוב ל-85 מיליארד דולר. חלפו כמעט שלוש שנים מאז שקבע את'ר (סימול: ETH), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, את שיא כל הזמנים שלו, 1,432 דולר, ב-13 בינואר 2018. מתחילת 2020 ועד כה, השלים את'ר עלייה של כ-425% במחירו.

במקום השלישי מבחינת שווי השוק ניצב Tether, מטבע הקריפטו ״היציב״ (stablecoin), שמחירו צמוד לדולר ארה"ב. שווי השוק של תת'ר (סימול: USDT) קרוב ל-21 מיליארד דולר, לפי CoinMarketCap. מתחתיו, במקום הרביעי בשוק הקריפטו, נמצא המטבע של ריפל, XRP - שאיבד החודש כ-65% מערכו. XRP נסחר הבוקר במחיר של כ-0.21 דולרים, אחרי עלייה של כ-3% ביממה האחרונה - וזאת לאחר שכמעט מחק לחלוטין את כל העלייה שלו במהלך השנה.

הצניחה של XRP באה בעקבות התביעה שהגישה בשבוע שעבר רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) נגד ריפל לאבס, החברה שפיתחה והנפיקה את XRP, ושניים ממנהליה הבכירים. כפי שדיווחנו בגלובס השבוע, Coinbase ובורסות קריפטו גדולות נוספות בארה״ב החליטו להפסיק את המסחר ב-XRP בפלטפורמות שלהן, בשל תביעת ה-SEC, שבה נטען כי XRP הוא למעשה נייר ערך, שלא נרשם כחוק על ידי ריפל.

"עצוב לראות את נפילת הדולר"

יש לא מעט גורמים שחברו יחדיו השנה והובילו לזינוק הבלתי רגיל במחיר הביטקוין, אבל רוב המומחים בתחום תמימי דעים כי הגורם המשמעותי ביותר הוא מדיניות ההרחבה הכמותית והתמריצים הכספיים שנקטו השנה ממשלות בכל רחבי העולם בתגובה למשבר הקורונה. טריליוני הדולרים והאירו שהדפיסו השנה הבנקים המרכזיים של ארה"ב ואירופה, הגיעו בחלקם הגדול לשוקי ההון - וגם לשוק המטבעות הדיגיטליים.

בשנה החולפת ניכר שינוי ניכר ביחסם של משקיעים מוסדיים בעולם כולו, ובפרט בוול סטריט, ביחס לביטקוין. הדבר בא לידי ביטוי ברכישות ביטקוין בהיקפים של מאות מיליוני דולרים שבוצעו, בין השאר, על ידי חברות אמריקאיות ציבוריות, כמו חברת הבינה העסקית מיקרוסטרטג'י או חברת הפינטק סקוור.

נוסף על כך, חציית הביטקוין (Bitcoin Halving) - אירוע שעליו דיווחנו בהרחבה בגלובס במאי האחרון - גם היא השפיעה כצפוי על עליית מחיר הביטקוין בחודשים האחרונים. באירוע החצייה, שקורה אחת לארבע שנים, תגמול הבלוק של ביטקוין קטן בחצי - כלומר, קטן ב-50% מספר המטבעות החדשים שמקבלים כורי הביטקוין על הוספת בלוקים חדשים לבלוקצ'יין של ביטקוין. במילים אחרות, היצע קטן יותר של ביטקוינים חדשים פגש השנה ביקוש גדול יותר מצד משקיעים.

שגיא בקשי, מנכ"ל חברת Coinmama, המספקת שירותי קנייה ומכירה של מטבעות קריפטו בעולם, סבור כי "מחיר הביטקוין אינו הפרמטר הכי מעניין לעקוב אחריו, אף שהוא תופס כותרות. מדובר במגמה מובהקת, בתהליך אימוץ הרעיון על ידי אינדיבידואלים, ועכשיו אותם אינדיבידואלים, שחלק מהם גם מובילים תאגידי ענק, רוכשים ביטקוין עבור חברות. עדיין יש רק 10-20 מיליון בני אדם בעולם שמחזיקים ביותר מ-100 דולר בביטקוין - זו קבוצה קטנה מאוד. מה שייקח את ביטקוין מכאן ועד להפיכתו להיות מטבע רזרבה עולמי, אלה הגופים המוסדיים, תאגידי הענק ואפילו מדינות שנכנסות לתחום. כמה שזה משמח לראות ביטקוין חזק, עצוב לראות את נפילתו של הדולר - וייתכן כי התהליך הזה יהיה הרסני עבור הרבה מדינות".