"מתוך כ-30 שותפויות המעוניינות בהנפקה, יש מקום באמת לעוד חמש בערך"

אינפיניטי מדיקל הנפיקה השבוע וכבר מודיעה על חתימת הסכם שת"פ עם חברה סינית • אמיר גל אור: "השוויים של חלק מהחברות הנסחרות בסין היום הם מטורפים, אבל חברה נסחרת בסין לא יכולה להשאיר את השליטה בה אצל גוף שאיננו סיני"

אמיר גל–אור  / צילום: איל יצהר, גלובס
אמיר גל–אור / צילום: איל יצהר, גלובס

שותפות ההשקעות אינפיניטי מדיקל שהחלה השבוע להיסחר בבורסה בתל אביב לאחר שגייסה 40.35 מיליון שקל בהנפקה ראשונית, הודיעה היום על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת האינטרנט Strait Innovation מסין. סטרייט, חברה הציבורית סינית הנסחרת בבורסה של שנזן לפי שווי של כ-500 מיליון דולר, תקדם את טכנולוגיות הבריאות הדיגיטלית הישראליות שבהן תשקיע אינפיניטי, לתוך בתי החולים והמרכזים הרפואיים במדינה. שוויה של אינפיניטי כעת בבורסה בתל אביב הוא כ-41 מיליון שקל, ומנייתה עולה 2.2% בעקבות ההודעה.

החברות יקימו יחד ועדת היגוי שתיצור אסטרטגיה לקידום חברות הפורטפוליו של אינפיניטי מדיקל בסין. בין היתר שני הגופים יפעלו יחד להקמה של מרכזי מו"פ רפואיים משותפים ותמיכה בחברות מחקר שעוסקות בתחום הנגשת שירותים רפואיים דיגיטליים, וכן יעסקו יחד בהטמעה של הטכנולוגיה המתקדמות האלה בבתי החולים בישראל ובסין. קבוצת סטרייט אינוביישן כבר עוסקת היום בתכנון בתי חולים כך שיהיו דיגיטליים מאפס, באמצעות חברות בנות שלה בתחום.

אמיר גל אור, העומד בראש קבוצת קרנות אינפיניטי הפועלת מזה כשני עשורים בסין, הוא אחד השותפים באינפיניטי מדיקל. בשיחה עם "גלובס" הוא מסביר כי "הסינים מאוד מאמינים בחברות ציבוריות, ולכן נוח להם מאוד לעבוד עם אינפיניטי מדיקל כקרן ציבורית, הנסחרת בתל אביב. הם מאמינים כי רמת השקיפות גבוהה הרבה יותר בחברה כזו.

"בסין ניתנת היום פרמיה על כל השקעה בתחום דיגיטלי. זאת משום שבעוד בתחומים אחרים ישנה לפעמים בעיה של שקיפות בעשיית עסקים, הרי שבתחום הדיגיטלי ישנה מעין מוסכמה שהמשחק יותר ברור ונקי. תחום הבריאות הדיגיטלית גם משחק לידי היכולות הישראליות הייחודיות, של חיבור בין תחומים, ובמקרה הזה בין תחום המכשור הרפואי לתחום ההייטק. זה גם תחום שבו עדיין יש לישראל ערך מוסף, בעוד בתחומי התקשורת והאינטרנט, הסינים לא בהכרח צריכים כבר חדשנות מבחוץ. הם עושים את זה מצויין בעצמם".

מדוע בעצם לא להנפיק בסין? הבורסה שם מעניקה שווי גבוה היום לחברות, ביחד לבורסות אחרות בעולם

"השויים של חלק מהחברות הנסחרות בסין היום הם מטורפים, אבל חברה נסחרת בסין לא יכולה להשאיר את השליטה בה אצל גוף שאיננו סיני, ואני רוצה להשאיר את השליטה בקרן אצלי. יהיה נכון בהמשך להנפיק חברות פורטפוליו שלנו, אם תהיה להן שותפות משמעותית עם גוף סיני".

באילו חברות תשקיעו?

"בעיקר חברות ישראליות שחושבות שיש לנו ערך מוסף עבורן, וזה אומר חברות שמעניין אותן השוק הסיני. רוב ההשקעות יהיו בחברות ישראליות ונשקיע גם בחברות סיניות שעושות עסקים עם חברות ישראליות. הכוונה היא להשקיע בעיקר בחברות שיש להן כבר הכנסות, כלומר למרות שמדובר בחברות בתחום הרפואי, זו ממש לא השקעה באירוע בינארי. בכל אחת מהן נשקיע עד 2 מיליון שקל, שזה סכום לא זניח בחברת בריאות דיגיטלית. אנחנו כמובן נהיה חלק מסינדיקט של משקיעים, שיתן יחד סכומים גדולים בהרבה".

שתי ההשקעות הראשונות של השותפות הן בחברת Genoox אשר עוסקת בפיתוח, שיווק והפצה של מערכת בינה מלאכותית מבוססת ענן, הבנויה על תשתית דאטה של מאות מיליוני וריאציות גנטיות אמתיות, לניתוח וניהול חכם ומהיר של בדיקות גנטיות. ההסכם השני הנו בחברת BioBeat, העוסקת במכשור רפואי לביש לניטור רציף של סימנים רפואיים חיוניים- לחברה שני מוצרים קיימים בעלי אישור FDA ייחודי למוצרי החברה.

בשנים 2006-2010 הונפקו בתל אביב מספר חברות שהיוו גופי השקעה בביומד וטכנולוגיה, בעיקר גופים שצמחו מחממות טכנולוגיות, ורובם לא היוו הצלחה גדולה. הייתה בעייתיות בעיקר בגופים שהשקיעו בסכומים קטנים, ולא היו מגובים בבעל שליטה מוסדי גדול. הגופים הללו לא הצליחו לשמור על חלקם בחברה באמצעות השקעות המשך, ולא נוצרה סינרגיה בין החברות הבנות שבדרך כלל פעלו בתחומים שונים. האקזיטים הארוכים בתחומי הביומד והמכשור הרפואי, במיוחד באותן שנים, הובילו לכך שהגופים הללו נאלצו לגייס לפני שהיו להם קבלות מאקזיטים משמעותיים. רובם דעכו. גל אור היה יו"ר אחד הגופים הללו, מעיין ונצ'רס, והיה מעורב גם בקרן טכנופלאס.

והנה אתם מחדשים את מודל גופי ההשקעה הנסחרים בביומד. מה השתנה?

"זו הפעם הראשונה בבורסה שבה יש הפרדה בין הגוף המנהל את ההשקעות לבין הגוף שמשקיע את הכסף. מבחינתנו כל גיוס הון שנעשה בחברה הוא כמו קריאה לכסף מהמשקיעים של קרן הון סיכון. לעומת זאת בחברה כמו טכנופלאס, כל גיוס נוסך היה מדלל את חלקו של בעל השליטה, ולכן היה חשש לגייס הון מספיק כדי לבצע את ההשקעות המשמעותיות".

בנוסף, ההשקעות בבריאות דיגיטלית יכולות להניב הכנסות תוך זמן קצר ובהשקעה נמוכה לעומת חברות ביומד ומכשור רפואי בשנים ההן.

בתקופת 2006-2010, מיעטו גופים מוסדיים להשקיע חברות ביומד, שהיו אז חדשות בבורסה, ונראו זרות ולא ברורות. לעומת זאת, בסבב הזה מרבים גופים מוסדיים להשקיע בשותפויות בתחום הרפואי. אינפיניטי מדיקל, כמו השותפויות האחרות שהנפיקו עד כה, דווקא גייסה השקעות משמעותיות מגופים מוסדיים. אלטשולר-שחם ואיילון אף הפכו לבעלי עניין בשותפות.. הגיוס בוצע בהובלת אפסילון חיתום והנפקות, איפקס הנפקות ופועלים אי.בי.אי. חיתום, ולווה על ידי עורכי הדין של השותפות - בן ליפץ וליעד יוסקוביץ ממשרד GKH.

ההבדל בגישת המוסדיים נובע בעיקר מהריבית הנמוכה הדוחקת את המשקיעים לענקים מסוכנים יותר, וכן בזכות תקנה 43 אשר מגינה על חלק מן ההשקעה של המוסדיים. השותף הכללי ובעל השליטה בו השקיעו כ-8 מיליון שקל.

שותפויות הפכו ללהיט של הבורסה, והתחום הרפואי מככב

"יש בקנה לדעתי בערך 30 שותפויות, ולא בטוח שהבורסה באמת יכולה לספוג את כולם. אני מעריך שיונפקו אולי עוד חמש שותפויות נסחרות, מהן נניח אחת בתחום הרפואי", הא אומר.

צוות אינפיניטי מדיקל כולל את גל-אור, מייסד ויו"ר ועדת השקעות של השותפות, שוקי אברמוביץ המכהן כיו"ר דירקטוריון השותפות, פעיל בשוק ההון שמילא שורה של תפקידי ניהול בכירים בקבוצת כלל ביטוח ופיננסי. מר יוליו ג'או, מנהל עסקי IIM סין וד"ר יובל בלוך, מנכ"ל אינפיניטי מדיקל.

על דירקטוריון החברה נמנים דן זיסקינד, בעבר סמנכ"ל כספים ודירקטור בחברת טבע, ליאון רקנאטי, בעל ניסיון עתיר שנים בעולמות הבנקאות ההשקעות ומקים חברת ההשקעות גלנרוק. גב' עינב אדיב ברר, אשת עסקים, בעלת מרכז רפואי TLV Medical Center משקיעה ויזמת סדרתית, וכן פרופ' רבקה כרמי שכיהנה כנשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בין 2018-2006, וקודם לכן כדיקן הפקולטה למדעי הבריאות.