קולנוע | פיצ'ר

יוצרי הסרטים של גיבורי-על מפחדים מעולם שבו הבכורה היא כבר לא על המסך הגדול

מפיק "וונדר וומן 1984", צ'רלס רובן, אומר כי המודל של הקרנה באולמות הקולנוע הוא הלב של תעשיית הסרטים

בסוף השבוע של חג המולד הזה, מיליוני חובבי סרטים הדליקו מסכי טלוויזיה כדי לצפות ב"וונדר וומן" עפה על פני אינצ'ים של מסך, במקום על פני מטרים של מסכי הענק באולמות הקולנוע. עבור חלק מהצופים מדובר בעניין של נוחות; לאחרים זה הכרח. עבור מפיקי ויוצרי הסרט, המעבר לשירות הווידאו לפי דרישה - הסטרימינג - כמדיום הוא לא בשורה טובה לסרטי גיבורי-העל.

גל גדות, כוכבת הסרט "וונדר וומן 1984", אמרה בראיון כי חוויית הסטרימינג לצופים לא צפויה להיות דומה לחוויה של צפייה בסרט בקולנוע. "לבתי קולנוע יש היכולת להעניק למעריצים חוויה של 360 מעלות", אמרה.

הבמאית פטי ג'נקינס אפילו צילמה את הסרט במצלמות מיוחדות של איימקס (Imax), מתוך תקווה להפוך את הספקטקל בין שעתיים וחצי לגרנדיוזי אפילו יותר.

מפיק הסרט "וונדר וומן 1984", צ'רלס רובן, בנה את הקריירה שלו בהפקת סרטים בתקציבי ענק, ואמר דברים דומים: המסך הגדול הוא המפתח להצלחת סרטים על גיבורי-על בקרב מעריצים. אך בהוליווד, שם הז'אנר שולט בעסקים כבר יותר מעשור, המשיכה של סרטים כאלה היא גם הרווחיות שלהם, הוסיף.

המפיק הוותיק לא משוכנע כי תוכניתה של חברת וורנר מדיה (Warner Media) לבצע הקרנות בכורה באופן מקביל באולמות ועל גבי שירות הסטרימינג HBO Max - ביניהם הסרט השני בסדרת סרטי "וונדר וומן" השנה וסרט שהפיק בשם "יחידת המתאבדים" - היא נכונה מבחינה כלכלית.

"אם אתה עושה סרט שעולה 200 מיליון דולר ויותר, ואתה רוצה שהוא יהיה כלכלי", צריך בכורה על מסך גדול, אמר. "אנשים רוצים לראות את הספקטקל, אז שם אתה מוציא את הכסף. הם באים לראות את זה, זה מה שיוצר רווחים".

מפיקים, במאים ושחקנים מוכנים לעתים קרובות להסכים לקבל תשלומים קטנים יותר בעת ההפקה בתמורה לאחוזים מהרווחים שסרט עושה אחר-כך ממכירת כרטיסים בקופות בתי הקולנוע. רובן אמר כי ההזדמנות להיות שותף ולהחזיק חלק מהבעלות היא לעתים קרובות הדרך בה אליטות בהוליווד מחליטות על אילו פרויקטים או עם אילו אולפנים לעבוד.

חברות עשירות שהמודל שלהן לא כולל בתי קולנוע, כמו נטפליקס, אמזון ואפל, החלו לשלם ליוצרים ושחקנים בנדיבות עבור עשיית סרטים וסדרות. בחברת האחים וורנר הסכימו לשלם לרובן, גדות וג'נקינס סכומים נוספים לפיצוי על כך שהבכורה של "וונדר וומן 1984" מתרחשת ברשת ובבתי הקולנוע בו-זמנית. בתחילה, תכננו באולפן לשתף אותם ברווחים ממכירת כרטיסים.

הסרט הצליח יחסית לקורונה וכשל בהשוואה לראשון

כאשר כמעט שני שליש מבתי הקולנוע באמריקה סגורים כעת, "וונדר וומן 1984" הצליח להכניס 16.7 מיליון דולר בצפון אמריקה במהלך סוף השבוע, כך מסרו בחברת האחים וורנר. זה מביא את הכנסות הסרט בעולם כולו ל-85.4 מיליון דולר. אומנם הפתיחה של הסרט בשוק המקומי הייתה המכניסה ביותר מאז תחילת המגפה, אך הסכום מהכנסות סוף השבוע הראשון להקרנות עלוב לעומת ההכנסות מסרט "וונדר וומן" הראשון בסדרה. הסרט ההוא, בשנת 2017, גרף 103.3 מיליון דולר בארה"ב בסוף השבוע של הבכורה. באולפן אמרו כי כמעט חצי ממנויי HBO Max צפו בסרט "וונדר וומן 1984" ביום חג המולד, אך לא אמרו כמה מנויים חדשים התחברו בעקבות הסרט.

חברת וורנר מדיה, השייכת לענקית הטלפוניה AT&T, מתארת את אסטרטגיית ההפצה ההיברידית שנקטה כזהירות כלכלית, בהתחשב בשוק ההפצה הפגוע. לאחר שהחלה מגפת הקורונה, בתי קולנוע נסגרו בהתאם להוראות לסגרים כלליים, ואולפני קולנוע, כולל האחים וורנר, דיסני, יוניברסל ואחרים, עיכבו הפצה של סרטים רבים שהופקו בתקציבים גדולים. ככל שהתמשכה המגפה, חברות-האם של חלק מהאולפנים העבירו הילוך וניסו להשתמש בסרטים נבחרים כפיתיון למשיכת מנויים חדשים לשירותי סטרימינג בתשלום שנמצאים בבעלות חברות אלה.

בכירים באחים וורנר אמרו כי הם עדיין מאמינים במודל של הקרנה באולמות ומתכוונים להשתמש במודל ההפצה ההיברידי רק במהלך שנת 2021. באולפן מתכננים להפיק סרט שלישי בסדרת סרטי "וונדר וומן", והוא צפוי לצאת להקרנות בכורה בבתי קולנוע בלבד.

כאשר סרט הופך ללהיט בקרב מבקרים וקהלים ושומר על המקום הראשון במכירת כרטיסים במשך שבועות על גבי שבועות, קורה לעתים קרובות שהאולפן המפיק משקיע סכומים גדולים בקידומו כדי להגיע אפילו לצרכנים נוספים. הסרט עשוי להפוך לתופעת תרבות ובכך ליצור ערך תמידי. באופן טיפוסי, ההכנסות מהקרנות מנבאות במצבים כאלה כמה סרט ירוויח אחר-כך מצפייה בבתים, על-ידי מכירת רישויים להקרנות בערוצי כבלים ומכירה לחברות סטרימינג.

"אתה לא ממש יכול להכניס... רק מסטרימינג"

רבים בהוליווד, כולל המפיק רובן, טוענים כי בלי בכורה מקדימה בבתי הקולנוע, לתעשייה תהיה יכולת פחותה להתחיל בסדרות חדשות של סרטים, שהן אבן-היסוד של התעשייה כולה.

הבמאית ג'נקינס מסכימה. "הסדרות האלה בנויות על הכנסות שאתה לא ממש יכול להכניס... רק מסטרימינג", אמרה.

רובן אמר כי בדצמבר הוא היה מבולבל כאשר וורנר מדיה לא נועצה עמו לפני שקיבלה החלטה לשלוח את כל סרטי האחים וורנר לשנת 2021 לבכורה במקביל ב-HBO Max ובאולמות. סרטו "יחידת המתאבדים", המבוסס על דמויות של די סי קומיקס, אמור לצאת בשנה הקרובה, והפקתו עלתה כ-200 מיליון דולר.

"זה כזה נכס חשוב", אמר רובן, והוסיף כי הוא מקווה שוורנר מדיה ישקלו מחדש את תוכניותיהם לגבי בכורת הסרט. הוא אמר כי ויתור על הבכורה הבלעדית בקולנוע עלול לסכן את העתיד של סדרת הסרטים כולה. "זה סרט שאתם תרצו לראות בקולנוע", אמר.

מלכתחילה, המפיק היה אמור לקבל השתתפות ברווחים על הסרט "יחידת המתאבדים", הסכם שכעת עתידו לא ברור, בהתחשב בכך שאולפן האחים וורנר שינה את תוכנית ההפצה.

זו בהחלט לא הדרך בה רובן אוהב לעשות עסקים. "אני שחקן רכש שתמיד מפתיע, תמיד הייתי כזה", אמר המפיק, שהוא בן 71.

סרטים על בסיס די סי קומיקס שהפיק רובן עבור האחים וורנר כוללים את סדרות סרטי "בטמן" ו"סופרמן", והכניסו בכל העולם יותר מ-6 מיליארד דולר.

לפני שסרטי גיבורי-על השתלטו על הוליווד, רובן צבר לעצמו מוניטין בעיקר בהפקת סרטים בדירוג R בשנות ה-90, כולל הסרט "שלושת המלכים" על מלחמת המפרץ בכיכובם של ג'ורג' קלוני ומארק וולברג. הוא גם היה המפיק של סרטו של טרי גיליאם "12 קופים", סרט שעלילתו כוללת נגיף קטלני המוחק חלק ניכר מהאנושות.

"12 קופים" יצא לאקרנים לפני יותר מחצי יובל - הפקתו עלתה 32 מיליון דולר, אך הסרט גרף אחר-כך בקופות 168.8 מיליון דולר - ורובן אומר כי הוא עדיין מרוויח עליו כסף, כולל עלייה קטנה בהכנסות מהעת האחרונה עקב עניין מחודש בסרט בתקופת מגפת הקורונה.

"זה אחד הדברים היפים בלהיות שחקן רכש מפתיע", אמר.