אם עד סוף ינואר נחסן 2 מיליון בני אדם, נוכל להתחיל בפתיחה זהירה של המשק"

מנכ"ך משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר היום כי החיסונים הם אולי תקווה, אך יש צורך לחסן "כמה מיליונים" כדי להפחית באופן בולט את התחלואה • לוי הוסיף כי במשרד הבריאות מתכננים להקשיח את הסגר באם לא יהיה כל שינוי לטובה בימים הקרובים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי

בשל קצב העלייה בתחלואה, במשרד הבריאות מתכננים להקשיח את הסגר באם לא יהיה כל שינוי לטובה בימים הקרובים. כך אמר היום (ה') פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, במהלך תדרוך מקוון לתקשורת. לפי לוי, "אם המצב ימשיך כמו שהוא, בעוד כשבוע, נגיע לכ-780 חולים במצב קשה. אם לא נצליח להוריד את התחלואה, נכפיל בכל שבועיים את מספר החולים, ונגיע לאי ספיקה במערכת הבריאות ולתמותה גבוהה. אנחנו חושבים שנצטרך להטיל עוד מגבלות, וכרגע ממתינים עוד כמה ימים כדי לראות מה השפעות הסגר. אילו נראה שהתחלואה לא יורדת, נציע להאריך את הסגר".

לפי לוי, אחת האפשרויות הנבחנות היא לסגור את מערכת החינוך. "אנחנו רואים עליה בגילאים 15-17 בכל המגזרים. יכול להיות שזה מתרחש עקב פתיחת הלימודים והימצאות הילדים ביחד בכיתה. אחד הכלים לצמצום התנועתיות של המשפחות וההורים, התנועה ברחובות והתקהלות התלמידים, זה שינוי המגבלות במערכת החינוך", הוא אומר. "אם מגמת העלייה בתחלואה תמשך, אנחנו שוקלים צמצום הלימוד, צמצום העובדים וצמצום התנועה כדי למנוע סכנה להדבקה. אנחנו מנטרים את מצב התחלואה, ומכינים את הצעדים האלו להגשה לקבינט למקרה שנצטרך".

באשר למערך החיסונים, אמר לוי כי עד ה-10 בינואר יסתיים סבב החיסונים הראשון, ולאחריו יוקפא מבצע החיסונים למשך שבועיים, במהלכם יקבלו אוכלוסיות הסיכון והגיל השלישי את מנת החיסון השנייה, והיתר ימתינו להגעת החיסונים הנוספים לארץ. לדבריו, "היה עיכוב של שבועיים מסיום חיסון מנה ראשונה לשוב חיסון של מנה ראשונה. לכל מחוסן במנה ראשונה, אנחנו שומרים בצד מנה שנייה למי שכבר התחסן. זו כרגע התוכנית, אלא אם כן היא תשתנה על ידי הגעת חיסונים נוספים בזמן הקרוב. אני מקווה שאני אתבדה ויגיעו עוד חיסונים בהקדם". לפי לוי, הפרסום לפיו מיליון חיסוני מודרנה יגיעו ארצה בשבוע הבא ולא בחודש מרץ, אינו נכון.

החיסונים הם אמנם פתח לתקווה, אך לוי מדגיש כי יש צורך לחסן "כמה מיליונים" כדי להפחית באופן בולט את התחלואה. עד לשחרור מלא של המשק, הדרך אם כן עדיין רחוקה. לדבריו, "החיסון משפיע רק חודש ושבוע לאחר המנה הראשונה. אלו שחוסנו לפני שבועיים הם עם הגנה מסוימת, אך חלקית מאוד. ייקח זמן לחסן את הצעירים והבריאים יותר. אני מעריך שזה יקרה בחודש פברואר. כדי לשחרר את המשק לחלוטין, צריך לחסן כמה מילוני בני אדם, ובטח את כל אוכלוסיית הסיכון. אם עד סוף ינואר נחסן 2 מיליון בני אדם ורובם אוכלוסיות סיכון, אנחנו מאמינים שנוכל להתחיל בפתיחה זהירה של המשק. אנחנו יודעים שלצד המחלימים ואלו עם הבדיקה הסרולוגית החיוביות, יהיו כ-2.5 מיליון מחוסנים ונוכל להתחיל לפתוח את המשק".