הציפיות מהחיסון לקורונה מקרבות את התוכניות לחזרה למשרדים

למרות האופטימיות, חזרה בקנה מידה נרחב אינה צפויה לקרות לפני סוף האביב או תחילת הקיץ של שנת 2021

מנהטן. מתחילת דצמבר עלה מספר המבקשים לשכור חלל משרדי בעיר / צילום: Shutterstock
מנהטן. מתחילת דצמבר עלה מספר המבקשים לשכור חלל משרדי בעיר / צילום: Shutterstock

בעלי נכסים בבנייני משרדים מקווים שמהלך החיסונים המסיבי נגד קורונה, שהחל בארצות הברית בחודש שעבר, יוביל לכך שמיליוני אנשים יוכלו לחזור למקומות העבודה שלהם בשנה הקרובה, לאחר שבמשך רוב תקופת המגפה עבדו מבתיהם.

אבל זה לא הולך לקרות בקרוב. להיפך, נראה שחזרה למקומות העבודה לא תקרה לפני סוף האביב או תחילת הקיץ של 2021 כאשר מספר המחוסנים בארצות הברית יתקרב למה שנחוץ להשגת "חיסון עדר", כך העריכו מומחים לבריאות הציבור ובכירים בענף הנדל"ן.

ויותר מזה: העולם המשרדי שנחזור אליו בשנה הבאה ייראה שונה מזה שהסתלקנו ממנו בבהילות באמצע חודש מרץ, כאשר הפחד מנגיף הקורונה שלח רבים מכוח העבודה האמריקאי לסגר בבתים. במהלך תקופת מעבר ראשונית, מספר העובדים במשרדים יהיה כנראה קטן, כולם יעטו מסכות ויינקטו אמצעי זהירות נוספים.

שינויים לטווח הרחוק במקום העבודה ימשיכו בשנים הקרובות. עבודה מהבית וממקומות אחרים מרחוק, אשר הפכה להכרח בעקבות המגפה, תישאר כנראה חלק גדול ממקום העבודה, כך אומרים מעסיקים ובכירים בתעשיית הנדל"ן.

עסקים שמתחרים תחרות צמודה על העובדים המוכשרים ביותר יתחילו כנראה לפתוח משרדים לווייניים באזורים עירוניים ויציעו לעובדים אפשרות לעבוד מהם, בבית או במשרד המרכזי - או שילוב כלשהו של השלושה. בחברת העיצוב גנסלר (Gensler) כבר עובדים עם חצי תריסר חברת הנמצאות במדד Fortune 100 על אסטרטגיות "מרכז ולוויינים" כאלה, אמר ג'וזף ברנקטו, יו"ר משותף בחברה.

רבים מהמרכזים ומהלוויינים הללו מעוצבים באופן המעודד חוסר פורמליות, אמר. "דברים הולכים להיות הרבה פחות פורמליים אחרי שאנשים היו על הספות שלהם או עבדו משולחן המטבח במשך תשעה החודשים האחרונים", אמר ברנקטו.

בנייני משרדים ומשכנתאות בשווי של מאות מיליארדי דולרים תלויים בתזמון ובהיקף של החזרה למקומות עבודה, ובהשפעה שלהם על חוזי שכירות. "כל העיניים צופות אל הקצב של החזרה למשרדים", נכתב מוקדם יותר החודש בדו"ח של חברת Evercore ISI.
דמי שכירות במשרדים צפויים לצנוח בשיעור של עד כ-8% בשנה הקרובה, כך נכתב בתחזית שפרסמה חברת שירותי הנכסים המסחריים קבוצת CBRE. זה עדיין לא גרוע כפי שהיה לאחר המשבר הכלכלי של 2008, כאשר דמי השכירות ירדו בשיעור של כמעט 13%, נכתב בפרסום מטעם הקבוצה.

החזרה למשרדים החלה להתחזק בקיץ האחרון כאשר קצב ההדבקות ירד. אך זה התהפך בסתיו כאשר מספר מקרי הקורונה האמיר.

ממוצע של רק כ-22.9% מהעובדים בעשר ערים חזרו למשרדים בשבוע שהתחיל ב-16 לדצמבר, כך נמסר מחברת Kastle Systems, חברת ביטחון לאומי אשר עוקבת אחרי העברות כרטיסי נוכחות. השיעור הגבוה ביותר של חזרה למשרדים מאז החלה המגפה באביב שעבר היה 27.4% באמצע אוקטובר, אמרו בחברה.

לפחות 65% מאוכלוסיית ארה"ב צריכה להיות חסינה על מנת שקצב ההדבקה ירד לפחות מעשרה לכל 100 אלף תושבים ביום, ורק אז צפויה להיות מאושרת חזרה מסיבית למשרדים, אמרו מומחים לבריאות הציבור.

עד סוף האביב או תחילת הקיץ, סביר להניח שקרוב ל-45% מאוכלוסיית ארה"ב יהיו לאחר קבלת החיסון, העריך אשיש ג'ה, דיקן בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בראון. עד אז, יותר מ-25% מאוכלוסיית ארה"ב יהיו כבר לאחר שנדבקו בקורונה ושרדו אותה, ויהיו חסינים באופן כזה, אמר. "קח שיעור של 45% מחוסנים ו-25% נדבקים, ותניח שיש חפיפה מסוימת בין השניים - אנחנו נגיע בקלות לחסינות של 55%-65%", אמר.

כאשר עשרות אלפי מנות חיסון ניתנות בכל יום, ישנן חברות המתחילות לנוע לעבר יישום של תוכניות חזרה למשרדים. בניו יורק, לדוגמה, 25 דיירים המחפשים לשכור חלל משרדי נכנסו לשוק בכל שבוע מהשבועיים הראשונים של דצמבר, לעומת כ-20 בשבוע במהלך נובמבר, על פי נתונים מחברת המידע VTS.

נפח הפעילות בדצמבר עדיין נמוך בהרבה ממה שהיה עשוי להיות בשנה נורמלית אך העלייה הייתה מפתיעה בהתחשב בחגים ובעלייה במקרי הידבקות חדשים. "אחרי חג ההודיה, חשבנו שהשוק הולך לקראת סגר", אמר ריאן מזיאלו, מייסד שותף ב-VTS ומנהל האסטרטגיה בחברה.

רבים מהעסקים השוקלים אסטרטגיות "מרכז ולוויינים" החלו לשאת ולתת עם חברות של חללי עבודה משותפים כגון WeWork ו-Industrious על המיקום של המשרדים הלווייניים, אומרים בכירים בתעשייה. ג'יימי הודרי, מנכ"ל Industrious, אמר שאחד הסימנים של המגמה החדשה הוא הגידול הרב במספר הדיירים המתכננים לסגור חוזים בכמה בניינים ולא רק בבניין אחד.

שיקולי בריאות, כמובן, ימשיכו להיות הגורם הקובע לגבי קצב החזרה. חברת הפרסום Mother מתכננת להיכנס לחלל חדש בשטח כ-5660 מ"ר בשכונת גואנוס בברוקלין, ניו יורק לקראת אמצע אפריל.

הגלת כמות החיסונים הניתנים באופן לאומי עודדה את החברה להאמין שתוכל להיכנס בתאריך הנקוב, אמר פיטר רבאיל, מנכ"ל הפעילות של Mother בארצות הברית. אבל החברה נשארת "מעשית" לגבי "כמה בלתי הצפויים פני הדברים ברגע זה", כך כתב רבאיל בדואר אלקטרוני. "אם ה-12 לאפריל יגיע ועדיין לא נוכל להיכנס למשרדים, אנחנו לא מתכוונים למהר".