פרטנר מתנגדת לעסקת IBC-הוט: תפגע בשוק הסיטונאי

טוענת כי העסקה תוציא את הוט כשחקן בשוק הסיטונאי, כאשר יש באפשרותה לשדרג את הרשת שלה באופן עצמאי

פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר, גלובס
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת פרטנר מתנגדת לעסקת הוט-IBC - כך נודע לגלובס. החברה שלחה חוות-דעת מנומקת למשרד התקשורת ולרשות התחרות, תוך שהיא מתייחסת לנזק שהעסקה תגרום לשוק התקשורת בכללותו ולשוק הסיטונאי בפרט.

במסגרת העסקה שכעת ממתינה לאישורה של רשות התחרות, הוט עומדת לרכוש 23% ממניות IBC תמורת 170 מיליון שקל ולרכז באמצעותה את שירות האינטרנט על גבי סיבים, שיעניק ללקוחותיה שירצו לקבל קצבי גלישה של עד 1 גיגה בשנייה.

לגלובס נודע כי הטיעון של פרטנר הוא שהכניסה של הוט למיזם תשבית שחקן בשוק הסיטונאי, כך שמתחרים שזקוקים לשוק סיטונאי תחרותי לא יוכלו לקבל אותו מהוט אלא רק מבזק. לטענתה, ככל שלא תאושר העסקה, כך יהיה להוט תמריץ להשקיע בעצמה, ושחקנים קטנים יוכלו לפעול על גבי התשתית שלה.

עוד טענה פרטנר כי אין לאשר את העסקה על רקע העובדה שבעולם חברות כבלים משדרגות את תשתיות הכבלים שברשותן לטכנולוגיית דוקסיס 3.1, שמסוגלת לספק קצב של 1 גיגה ומעלה, ולכן נכון יהיה שהוט תצטרף למגמה ותשדרג בעצמה את תשתיותיה, במקום שתצטרף למיזם קיים ותחדל מלהיות שחקן עצמאי.

פרטנר הציגה דוגמאות של מדינות רבות באירופה שבהן חברות כבלים פרסו תשתיות עצמאיות מבוססות דוקסיס 3.1 בהיקפים נרחבים מאד ומתחרות בצורה אפקטיבית בחברות הבזק, וזאת בניגוד למידע שמופץ בישראל כאילו הטכנולוגיה נזנחת. היא טענה כי עלות השדרוג של הרשת הקיימת היא מאד נמוכה, ולכן אם העסקה לא תאושר, הוט תפרוס בעצמה ותגיע לשיעור פריסה משמעותי.

פרטנר טענה גם כי הכניסה של הוט ל-IBC תחליש את מעמדה של האחרונה כחברה שוויונית שמספקת שירות לכל שחקן במודל של "ספק של ספקים". לטענת פרטנר, ברגע שהוט וסלקום יושבות ביחד, המודל מתכהה, ולא ניתן יהיה להבטיח ששתי החברות לא ינהלו אותו באופן כזה שישרת את מטרותיהן ויחדל מלהיות שוויוני.

מהעמדה של פרטנר עולה עוד כי הניסיון העולמי מוכיח כי כניסת חברת כבלים לשדרוג הרשת היא שאילצה את חברת הבזק להאיץ פריסת סיבים.

עוד טענה פרטנר כי המשמעות של הכניסה של הוט ל-IBC היא שבפריפריה לא תהיה תחרות בין תשתיות אלא תשתית אחת של בזק. גם במסגרת מדיניות משרד התקשורת שלא מחייבת פריסת סיבים בפריסה אוניברסלית, המקומות שלא ייפרסו יסבלו מהיעדר מוטיבציה של שחקנים אחרים לפרוס, כשהוט כבר לא תהיה שחקן עצמאי בעולם הזה.