יונה ויזנטל נבחר לחבר מועצת התאגיד האחראי על תחום הטלוויזיה

מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ פעל בעבר נגד מינויו של ויזנטל לסמנכ"ל הטלוויזיה • הבחירה בויזנטל ע"י ועדת האיתור מגיעה לאחר שדורית ענבר הסירה את מועמדותה לתפקיד • בנוסף נבחרה ד"ר שרון ידין, שמינויה ממתין לאישור ועדת גילאור

יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן
יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן

שנתיים לאחר שמנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ פעל לסכל את מינויו של איש התקשורת יונה ויזנטל לתפקיד סמנכ"ל הטלוויזיה בתאגיד, הוא צפוי לקבל אותו בתפקיד משמעותי אפילו יותר: לגלובס נודע כי ועדת האיתור ברשות השופט אילן שיף, האמונה על איתור חברים למועצת התאגיד, בחרה בויזנטל לתפקיד חבר המועצה האחראי על משבצת שידורי הטלוויזיה.

המינוי דורש את חתימתו של שר התקשורת בני גנץ, ולאחר מכן יועבר לאישור ועדת גילאור. אומנם עד למינויו של ויזנטל ישנם שני שלבים נוספים, אולם הסיכוי שהמינוי לא יאושר אינו גבוה: לשר התקשורת לא אמור להיות על-פי החוק שיקול-דעת בסוגיית אישור חבר מועצה שנבחר על-ידי ועדת האיתור. ועדת גילאור אמורה לבדוק ניגודי עניינים, ולויזנטל אין בימים אלה עיסוקים שעלולים ליפול בקטגוריה זאת.

ויזנטל נכנס על המשבצת שאמורה הייתה למלא דורית ענבר, המכהנת בתפקיד מנכ"לית הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. לגלובס נודע כי שר התקשורת הקודם יועז הנדל אומנם חתם על מועמדותה של ענבר, אך ועדת גילאור מצאה כי קיים ניגוד עניינים בין תפקידה כמנכ"לית הקרן לקולנוע לבין תפקיד חברת מועצה בתאגיד, וגם אם ייחתם עמה הסכם ניגוד עניינים, לא יתאפשר לה להשתתף בחלק מהוועדות. ענבר הסירה את מועמדותה, וועדת האיתור בחרה במקומה את ויזנטל.

יונה ויזנטל הוא אחד האנשים המוערכים בתחום הטלוויזיה והתוכן. הוא שימש כמנכ"ל רשות השידור בתקופת פירוק הרשות לקראת סגירתה, וברזומה שלו מצויים תפקידים רלוונטיים כגון סמנכ"ל התוכן של yes.

במהלך 2018, לאחר שבתאגיד התחלפו תוך זמן קצר מספר סמנכ"לי טלוויזיה, נערך מכרז נוסף על התפקיד. ויזנטל הגיש מועמדות והתמודד מול הילי חורב-קסוטו, שכיהנה כמנכ"לית ערוץ הילדים של קבוצת RGE. אלא שלמרות איכות המועמדים, ועדת האיתור של התאגיד בראשותו של קובלנץ לא מיהרה לקבל החלטה ובחרה לנסות לפנות למועמדים נוספים כדי שיתמודדו על התפקיד.

בהמשך השתלבה במירוץ גם טל פרייפלד, שמונתה חודש לפני כן לתפקיד הסמנכ"לית הזמנית, לאחר שהסמנכ"לית הקודמת ליסה שילוח פרשה. פרייפלד אומנם הגיעה ללא ניסיון בניהול בהפקות בתוכן כי אם בניסיון שרכשה מתחום המחקר והאסטרטגיה, אולם נחשבה למועמדת המועדפת על המנכ"ל. בסופו של דבר ולמרות הביקורת הרבה, גם על אופן ניהול התהליך וגם על הכנסתה של פרייפלד למכרז, אישרה מועצת התאגיד את בחירתה לסמנכ"לית הטלוויזיה.

בעקבות זכייתה של פרייפלד, הגישה עמותת "הצלחה" בקשה לקבלת הפרוטוקולים של מועצת התאגיד שדנה במינוי, ואת דף הניקוד המשוקלל שקיבלו המועמדים על-ידי חברי ועדת האיתור של התאגיד, ועיון במסמכים הגביר אף יותר את התהיות לגבי ההכרעה שהתקבלה. ניתוח הניקוד גילה כי בפרמטרים המקצועיים ויזנטל מוביל בפער מובהק. אך הפרמטר של "התרשמות אישית" היה גורם מכריע בהכרעה לטובת פרייפלד. נזכיר כי התקופה המדוברת הייתה עוד טרם בחירתו של קובלנץ למנכ"ל קבוע, יחסיו עם המועצה היו מצוינים, וחברי המועצה אפשרו לו להוביל כמעט כל מהלך (מה שהשתנה לחלוטין בתקופה שלאחר בחירתו לתפקיד מנכ"ל קבוע).

על-פי מקורבים, קובלנץ פעל בנחישות לסכל את האפשרות שויזנטל ייבחר, ואף הזכיר את שמו של ויזנטל בישיבת מועצת התאגיד שדנה, בין היתר, בהתארכות תהליך האיתור של סמנכ"ל הטלוויזיה, תוך הפרחת רמזים עבים על התנהלותו. "בשבועות האחרונים", דיווח מנכ"ל התאגיד לחברי המועצה, "קיבלתי לא פחות משלושה מסרים שאם מר יונה ויזנטל לא ימונה לסמנכ"ל טלוויזיה, מצבי לא יהיה טוב, ותהיה לי בעיה קשה עם המועצה, וידאגו להגיע גם אליהם.

"אני מניח שמדובר באנשים שחושבים שהימצאותו שם תתרום להם לחיים. דיברתי עם שלושה אנשים שרוצים את טובתי. זה חצי איום וחצי 'תסמוך עלינו'", אמר אז קובלנץ ושלח לאוויר רמז עבה נוסף: "במהלך תקופה זו גיליתי כי הגלגל ברכב שלי פונצ'ר פעמיים. אינני יודע אם יש קשר בין הדברים".

נראה כי התרשמותם של חברי המועצה מהאמירות של קובלנץ הייתה מוגבלת. לראיה - חודשים ספורים לאחר מכן, כשתפקיד המנכ"ל הקבוע יצא למכרז, נעשתה לויזנטל פנייה יזומה מצד חברי ועדת האיתור על-מנת שישתתף - אולם הוא סירב.

נזכיר כי מועצת התאגיד לא פועלת מאז אפריל האחרון - כבר למעלה מתשעה חודשים. ועדת האיתור בראשותו של שיף אומנם איתרה מבעוד מועד שבעה מועמדים שאמורים היו להספיק לקוורום, אולם הליך המינויים התעכב מסיבות פוליטיות במשך תקופה ארוכה, וגם לאחר שכבר עברו את כל המשוכות הרגולטוריות, פטירתו של חבר המועצה חמיס אבולעפיה, ביחד עם הבעיה שנוצרה באישור המינוי של דורית ענבר, הביאו לכך שהמועצה פעלה במשך שבוע, ושוב התפזרה בהיעדר קוורום.

לגלובס נודע כי לפני הבחירה בויזנטל בחרה ועדת האיתור חברת מועצה נוספת - ד"ר שרון ידין, שאמורה לשבת על המשבצת המשפטית. מועמדותה של ידין אושרה על-ידי שר התקשורת הקודם יועז הנדל, וכעת ממתין המינוי לאישור ועדת גילאור.