כלל ביטוח | ניתוח

נציגי ארקין, אקירוב ולפידות נכנסו לדירק' כלל ביטוח וזה עשוי להביא שינוי

בעלי המניות בכלל ביטוח בחרו את הדירקטוריון החדש של החברה האם הציבורית ושיכלול שתי דירקטוריות מכהנות ועוד שלושה דירקטורים "רגילים" מטעם בעלי המניות • עכשיו ממתינים לראות מי יהיה היו"ר הקבוע הבא של הקבוצה

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

האם כלל ביטוח ניצבת לפני שינוי כיוון, לאחר שניסיון קודם להוביל שינוי כשל מוקדם יותר השנה? בעלי המניות בכלל ביטוח, שתמכו בניסיון של היו"ר הקודם של החברה להחליף את המנכ"ל, ונכוו לאחר שחלקם זכו בעקבות זאת לביקורת מצד הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת, השיגו שלושה כסאות בדירקטוריון החדש של הקבוצה.

זאת לאחר שבעלי המניות בקבוצת הביטוח החמישית בגודלה בשוק בחרו בשלושה ממועמדי בעלי המניות הבולטים - קבוצת ארקין, אלרוב של אלפרד אקירוב ואייל לפידות, וזאת מתוך שמונת הדירקטורים שיהיו בדירקטוריון החדש של הקבוצה, והראשון שנבחר עבורה כמי שמחזיקה בחברת ביטוח ללא גרעין שליטה. היו"ר הקבוע הבא של החברה ייבחר בקרוב על ידי דירקטוריון החברה שנבחר זה עתה.

חברי הדירקטוריון החדשים שנבחרו לכלל ביטוח הם היו"רית הזמנית של הקבוצה מלי מרגליות, הדירקטורית המכהנת ורדה אלשייך, ולצדן עורכי הדין חיים סאמט ומיה ליקוורניק ורוני מליניאק, שהומלצו על ידי אלרוב של אלפרד אקירוב, קבוצת ארקין ואייל לפידות. לצדם נבחר יאיר בר טוב לדח"צ בכלל החזקות ביטוח. הם יצטרפו לדח"צים המכהנים יוסי יגיל וסמי מועלם.

כך, הנציגים של אקירוב, קבוצת ארקין ולפידות יכולים ואף צפויים להוביל עמדה יותר אקטיבית למול החברה, תוך התייחסות לפעילותה היומיומית. עם זאת, עיקר המשקל בקבוצה - ומכאן שגם הדירקטוריון המשמעותי ביותר - הינם בחברה הבת כלל חברה לביטוח ולא "למעלה" בחברת ההחזקות הציבורית. כלומר, ככל שהדירקטורים שמטעם בעלי המניות יהיו אקטיביים הם עדיין לא בפוזיציה שתאפשר להם התערבות ניכרת בחברת הביטוח, כשהתמונה לגבי הדירקטוריון הזה תתבהר רק בהמשך השנה - אך זה כן עשוי לבשר על תחילתו של שינוי כיוון.

כל זאת קורה עתה בצל קביעת גבולות הגיזרה לאופן התערבות של בעלי מניות בחברת ביטוח שהממונה על שוק ההון מנסה להחיל בשוק. את זה ברקת עשה ועושה בהסתמך על מסקנות צוות הבדיקה החיצוני שמונה לכלל ביטוח בעידודו, בראשות השופט העליון בדימוס יורם דנציגר, ולאחר שהוביל מהלך חריג ביחס לסוגיות של ממשל תאגידי גם בקבוצת הביטוח מגדל.

2020 הייתה סוערת עבור כלל ביטוח

כך או כך, 2020 הייתה שנה סוערת במיוחד עבור כלל ביטוח, שבמהלכה היו"ר הקבוע הקודם דני נוה רצה להזיז מתפקידו את מנכ"ל החברה יורם נוה, וכשל בכך. לאחר מכן התפטר היו"ר בעצמו מהחברה, בצל מאבק חריף שנוצר עם הרגולטור האחראי. עתה פותחת כלל החזקות ביטוח הציבורית עם דירקטוריון חדש לאחר שהאסיפה הכללית של בעלי המניות בחרה את החברים בדירקטוריון החדש, תוך שהותירו את שתי הדירקטוריות המכהנות מרגליות (ממלאת מקום היו"ר בקבוצה) ואלשייך, לעוד קדנציה ולצד זאת צירפו את המועמדים שהועמדו על ידי בעלי מניות בקבוצה.

בהמשך השנה, כאמור, צפוי לקרות הליך בחירה של חברי דירקטוריון בחברה הבת המרכזית - כלל חברה לביטוח, שייעשה תחת עינה הפקוחה של רשות שוק ההון והוועדה לבחירת דירקטורים בחברת ביטוח ללא שליטה שמינתה הרשות.

הגם שבכלל ביטוח אין בעל שליטה הרי שמאז הפכה לכזו בשלהי 2019, נהיו בה כמה בעלי מניות לא מוסדיים מרכזיים: מדובר בעיקר בקבוצת ארקין של משה ארקין ושבניהול בנו ניר ארקין שמחזיקה ב-6.8% ממניות כלל ביטוח, חברת אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב שמחזיקה בכ-5% ממניות הקבוצה, ואייל לפידות לשעבר, בין השאר, מנכ"ל הפניקס ומנכ"ל שיכון ובינוי, ושמחזיק בכ-4.1% מהמניות. נציין כי סאמט הוצע כמועמד לדירקטוריון כלל ביטוח מטעם אלרוב של אקירוב, ליקוורניק הוצעה על ידי קבוצת ארקין ומליניאק הוצע על ידי לפידות, שגם הציע את אמיר חיאק.