בריטניה חוזרת לסגר הדוק: תושבים ייקראו לשהות בבתים עד פברואר

הסגר אמור להיכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב ויימשך לפחות שישה שבועות, עד 15 בפברואר • ההכרזה באה לאחר שבוע שבו בכל יום התגלו 50 אלף מקרי קורונה חדשים במדינה

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON

בריטניה חוזרת למתכונת של סגר הדוק כמותו לא אימצה מאז מרץ האחרון, במטרה לבלום את ההתפשטות המהירה של מגיפת הקורונה שנרשמה בשבועות האחרונים בממלכה המאוחדת. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע הערב כי הסגר המתוכנן יכלול את השעיית הלימודים בבתי הספר ובגנים, ותושבים יורשו לצאת מבתיהם רק פעם אחת ביום להתאווררות. כל החנויות הלא-הכרחיות ייסגרו.

הסגר אמור להיכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב ויימשך לפחות שישה שבועות, עד 15 בפברואר. במסגרת הסגר החדש יוכלו תושבי בריטניה לצאת מבתיהם רק לקניות הכרחיות, עבודה או פגישה עם חברי הקפסולה שלהם, צרכים רפואיים ולהתעמלות או התאווררות רק פעם אחת ביום.

ההכרזה פורסמה אחרי שגם ביממה האחרונה נרשמו יותר מ-50 אלף מקרי קורונה חדשים בבריטניה, כפי שאירע כמעט בכל יום בשבוע האחרון, מספר המאושפזים בבתי החולים חצה את זה שנרשם בגל הראשון של המחלה, ושורת רופאים ומומחים הזהירו מ"קריסה של מערכת הבריאות הציבורית באזורים מסוימים בטווח של שלושה שבועות". הרשויות הבריטיות מייחסות לפחות חלק מהעלייה המהירה במוטציה של הנגיף שהתפשטה בחודשים האחרונים בדרום-אנגליה.

"עם כל זריקה שניתנת לזרועותינו אנחנו משפרים את הסיכויים לרעת הקורונה ולטובת העם הבריטי", אמר ג'ונסון בנאום הערב שבו הכריז על הסגר המתקרב. הוא אמר כי "התקופה הקרובה תהיה קשה". הוא הפציר בתושבים לאמץ את ההנחיות עוד לפני שהן יהפכו לחוק, ביום רביעי הקרוב. הוא העריך כי עד לתום הסגר כל ארבע קבוצות הסיכון המרכזיות - קשישים, אנשי צוות רפואי ומבוגרים עם מחלות רקע - יחוסנו בלפחות מנה אחת. בסיבוב-פרסה נוסף נאלץ ג'ונסון, שרק אתמול התראיין ואמר כי לדעתו "בתי הספר הם מקומות בטוחים", להסביר כי הוא סוגר את בתי הספר משום שילדים וצעירים עלולים לשמש כ"וקטור" של נגיף הקורונה באוכלוסייה.

ברקע המספרים המזנקים של החולים החדשים מנסה בריטניה להיחלץ מהמשבר על ידי מאמצים לחסן באופן מהיר חלקים גדולים מהאוכלוסייה באמצעות החיסון שפותח על ידי חברת אסטרהזנקה, במה שהיא מכנה "מבצע תקווה"