מודרנה: חיסונים ראשונים לקורונה צפויים להגיע לישראל עד לסוף החודש

חברת התרופות הודיעה כי משרד הבריאות אישר את החיסון לשימוש • החלק הראשון של שש מיליון המנות שנכללות בהסכם, עתיד להגיע בחודש הקרוב ולהרגיע את החשש מהאטה בהתקדמות המבצע • ישראל הפכה למדינה השלישית שמעניקה למודרנה אור ירוק, אחרי ארצות הברית וקנדה

חיסון נגד קורונה. "חשיבות רבה ל'מסה קריטית' של מחוסנים ברמה הגלובלית" / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis
חיסון נגד קורונה. "חשיבות רבה ל'מסה קריטית' של מחוסנים ברמה הגלובלית" / צילום: Associated Press, Rogelio V. Solis

חברת התרופות מודרנה הודיעה הלילה (ג') כי חיסונים ראשונים נגד קורונה צפויים להגיע לישראל כבר החודש, אחרי שמשרד הבריאות אישר אותם לשימוש. "משרד הבריאות הישראלי הבטיח 6 מיליון מנות חיסון והמשלוחים הראשונים צפויים להתחיל בינואר", מסרו. בכך, הפכה ישראל לשלישית שמאשרת את החיסון של מודרנה, והראשונה מחוץ לאמריקה הצפונית.

לפי ההסכם המעודכן עם מודרנה, שנחתם בחודש שעבר, היא עתידה לספק לישראל 6 מיליון מנות, שיספיקו לחיסון של שלושה מיליון אזרחים. ההסכם הוביל לשילוש המנות עליהן הוסכם עם החברה בהסכם הראשוני, שכלל שני מיליון מנות חיסון בלבד.

החיסון של מודרנה נמצא יעיל בקרב 95% מהנבדקים. הוא נחשב לקל יותר לתפעול ולהובלה מזה של פייזר, וניתן לשינוע בטמפרטורה גבוהה יותר. לפי מסמך שפרסם פאנל המומחים של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לפני שאישר את החיסון לשימוש, לא נמצאו תופעות לוואי משמעותיות אצל בני 18 ומעלה. המשתתפים בניסוי לא חוו מקרים של התפתחות מחלה חמורה - בניגוד ל-30 מהמשתתפים בקבוצת הפלצבו.

החברה קיבלה אישור לחיסון בארצות הברית ובקנדה, בעוד באיחוד האירופי, סינגפור, שוויץ ובריטניה הוא עדיין נמצא תחת בדיקת רשויות הבריאות.

ההודעה מגיעה ברקע חשש מהאטה במבצע החיסונים. קופות החולים התריעו ברביעי כי בעוד עשרה ימים לא יוכלו לזמן תורים חדשים בשל הגעה איטית של החיסונים לארץ, אך שר הבריאות יולי אדלשטיין הבהיר כי "אין האטה של מבצע החיסונים".

בביקור במתחם חיסונים בקריית ארבע אמר שר הבריאות כי "גם אם לא נצליח להקדים שום דבר, בחודשיים הקרובים יגיעו מיליוני חיסונים, בלי טובות ובלי שיחות". במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם מנכ"ל פייזר על מנת לקבל מיליון מנות חיסון נוספות כבר החודש. השר קבע כי בכל מקרה, על פי ההסכמים החתומים, בפברואר צריכים להגיע עוד מיליוני חיסונים מפייזר וחברות נוספות.

אתמול עדכן שר הבריאות כי 134.2 אלף איש נוספים קיבלו מנה ראשונה של החיסון לקורונה. בסך הכול, התחסנו בישראל 1.224 מיליון בני אדם בשבועיים שעברו מתחילת המבצע.