צעד נדיר בעמק הסיליקון: עובדי גוגל התאגדו כדי להניע שינוי

הצעד הנדיר בקרב חברות מעמק הסיליקון מגיע בתוך גל אקטיביזם של עובדים בהייטק

גוגל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
גוגל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

קבוצה של עובדי גוגל התאגדו על-מנת להקים ארגון עובדים שייצג את כל המחלקות בחברה הענקית, צעד נדיר בעמק הסיליקון שמשקף אקטיביזם גובר בקרב עובדים בהייטק.

נציגים אמרו כי איגוד עובדי אלפאבת - שכרגע נתמך על-ידי כ־200 עובדים, שבריר מעובדי החברה המעסיקה 132 אלף איש - ייצור קשרים עם ארגון העובדים Communication Workers of America Local 1400, ויהווה את הסניף הראשון של CWA 1400 הפתוח לשכירים וקבלנים בכל אחת מחברות אלפאבת. העובדים החברים בארגון יממנו אותו על-ידי תשלום 1% משכר הבסיס השנתי שלהם ומהבונוס שלהם, כך אמרו היוזמים.

עובדים בגוגל הם בין העובדים בשכר הטוב ביותר בתאגידים אמריקאים ונהנים מצ'ופרים רבים. השכר החציוני באלפאבת, שמחזיקה כמה חברות אינטרנט חוץ מגוגל, הגיע ל־258,708 דולר בשנת 2019, כך על-פי דיווחי החברה.

ניסיונות ההתאגדות החלו לפני יותר משנה והיוו חלק מגל מתמשך של אקטיביזם בתוך גוגל. חברים בארגון אמרו שמטרתו המיידית אינה משא-ומתן קולקטיבי או הכרה רשמית על-ידי הנהלת אלפאבת, אלא מענה על צורך גובר של עובדים להיות להתבטא על דברים שמפריעים להם בחברה מבלי לסכן את המשך הקריירה שלהם.

בשנת 2018, אלפי יצאו מהמשרדים בהפגנתיות במחאה נגד תרבות משרדית המקדמת ומגנה על - כך טענו העובדים - מטרידנים. בעבר ביקרו עובדים את שיתוף-פעולה של גוגל עם משרד ההגנה האמריקאי ואת תוכניות החברה לעצב מנוע חיפוש מצונזר במיוחד לאזרחי סין.

בקבוצת העובדים אמרו גם כי גוגל התנקמה בעובדים שהעבירו ביקורת על החברה, וכי ההנהלה עשתה מעט בנושא התלונות על אפליה והטרדה מינית. הרשות הלאומית ליחסים במקום העבודה הגישה תלונה נגד גוגל בחודש שעבר וטענה כי החברה חקרה עובדים, עקבה אחריהם ואחר-כך פיטרה אותם בגלל שפעלו ליצירת ארגון עובדים בתוך גוגל. דובר של גוגל אמר כי החברה דוחה את הטענות.

"תמיד התאמצנו ליצור מקום עבודה תומך ומתגמל לעובדים שלנו", אמרה קארה סילברסטיין, מנהלת לענייני אנשים בגוגל. "כמובן, לעובדים שלנו יש זכויות מוגנות, ואנו תומכים בהן. אך כפי שעשינו מאז ומתמיד, נמשיך להיות בקשר ישיר עם כל העובדים שלנו".

מארגני ההתאגדות ציינו את הפיטורים מהעת האחרונה של חוקרת שחורה מתחום האינטליגנציה המלאכותית, כמקרה בוחן המדגים את הצורך באקטיביזם מצד העובדים. בשנה שעברה, טימניט גברו טענה כי גוגל פיטרה אותה לאחר שסירבה למשוך מסמך מחקרי שפרסמה ולאחר התלוננה בדואר אלקטרוני בפני קולגות על כך שבהנהלת גוגל לא הקשיבו לה לגבי כמה נושאים, ביניהם מאזנים המינים בקרב עובדי החברה. במזכר מדצמבר, מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי הבטיח כי החברה תבחן מחדש את הנסיבות סביב עזיבתה של החוקרת, כולל "מקומות בהם יכולנו להשתפר ולהוביל תהליך יותר מכבד".

"שמעתי את התגובה לעזיבתה של ד"ר גברו באופן ברור: זה נטע ספקות והוביל כמה אנשים בקהילה שלנו לשאול את עצמם שאלות על מקומם בגוגל", כתב פיצ'אי במזכר. "אני רוצה לומר שאני מצר על כך, ואני מקבל עליי את האחריות לעבוד לשיקום האמון שלכם".

השגה של זכויות למשא-ומתן קולקטיבי יכולה להיות מאבק יקר וממושך נגד ההנהלה, אמרה בת' אלן, דוברת CWA. היא הוסיפה כי מול חברה בגודל ובפריסה הגיאוגרפית של גוגל, התהליך עשוי להיות מאתגר במיוחד. יצירת ארגון ללא זכות למשא-ומתן קולקטיבי אינה דבר חדש בפני עצמו, אמרה אלן, אבל זה דבר חדש בהייטק, שם יש מעט איגודי עובדים באופן כללי.

ארגון-הגג CWA וארגונים דומים מייצגים ביחד 700 אלף עובדים במגוון חברות תקשורת וטלפוניה, מ־AT&T ו־Verizon Communications ועד עיתונים כמו "ניו יורק טיימס" ו"וול סטריט ג'ורנל". המאמץ להתאגדות בגוגל הוא חלק ממאמץ נרחב יותר בקבוצת ארגוני העובדים להביא להתאגדויות בקרב עובדים בתחום הדיגיטל.

החברות באיגודי עובדים בארה"ב נמצאת בנסיגה כבר כמה עשורים, אבל אלן אמרה כי לאחרונה נוצר מחדש עניין בחברות באיגודים. חברות רבות הבטיחו לעובדים כי הן ישמרו עליהם, אבל כעת "המסכה הזו מתחילה להיסדק", אמרה.

המטרה העיקרית של ארגון העובדים בגוגל היא להשפיע על הצורה בה אלפאבת מנהלת את עסקיה ולהבטיח כי מוצרי החברה לא משמשים למטרות לא ראויות, אמר אנדרו גיינר־דוואר, מהנדס תוכנה בגוגל מקיימברידג', מסצ'וסטס. למרות שלא מתוכננת פעולה ספציפית, בקבוצה רוצים לדבר על בעיות שחבריה מזהים בתוך גוגל, כגון פערי שכר ופיטורים הנעשים כמעשה נקמה מצד ההנהלה, אמר.

גוגל תומכת מזה זמן רב בדיון פתוח בקרב עובדים, אם כי החברה הטמיעה כללים למקום העבודה שמונעים הצתה של דיונים פוליטיים. בנוסף, גוגל שולחת מנחים בכירים לקבוצות עבודה פנימיות רבות, כדרך לשלוט על גובה הלהבות. החברה הכריזה בשנה שעברה כי תשנה את הדרך בה היא מטפלת בתלונות על התנהגות מינית בלתי הולמת בקרב בכירים, והקצתה 310 מיליון דולר לקרן חדשה המקדמת יוזמות לגיוון וכוללנות.

בסוף שנה שעברה הודיעה גוגל כי תשכור מנהלת לענייני אנשים לאחר התפטרותה של סגנית הנשיא לענייני אנשים איילין נוטון. המנהלת החדשה, פיונה קליר צ'יקוני, שירתה קודם לכן כמנהלת כוחאדם בחברת התרופות אסטרהזנקה. היא החלה בתפקידה בגוגל השבוע.

כמה חברות טכנולוגיה גדולות התמודדו עם לחצים מצד העובדים לאחרונה. עובדים במחסן של אמזון באלבמה קיבלו אישור בחודש שעבר לקיים בחירות על נושא ההצטרפות לאיגוד, ההצבעה הראשונה מסוג זה מאז 2014 בקרב עובדי החברה, שהיא המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב. אמזון הייתה מושא לביקורת בקרב עובדים שטענו כי החברה לא דאגה לתנאי בטיחות נאותים נגד קורונה במחסנים שלה. היו עובדים שהתלוננו על כך שההנהלה ניסתה להתנקם בהם לאחר שביקשו יחס טוב יותר, בייחוד כשנאלצו להתמודד עם עלייה משמעותית בהזמנות מצד אחד ועם כוח-אדם חסר עקב היעדרויות של קולגות חולים מצד שני.

באמזון מסרו כי צוותי החברה נועצים באופן שגרתי במומחי בריאות על-מנת לוודא כי כל אתרי האחסנה בטוחים, הן לעובדים הן ללקוחות. בחברה הכחישו פיטורי עובדים לאחר שביקשו יחס טוב יותר, וגם הכחישו את הטענות שהיו אנשים שפוטרו או ננזפו בגלל שהפרו מדיניות פנימיות של החברה.